Originallyktor i den stora sjö- och stapelstaden

Startat av Bengt H, 26 september 2016, 12:58:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

En bild från Stampgatan nära Drottningstorget i Göteborg i november 1968 (tror jag det var). Det har varit någon störning i trafiken vilket syns på att spårvagnen uppenbarligen ska kortvända och att en Scania-Vabis CR 76 med originalyktor har varit ute och ersatt linje 3.

roggek

Även M28 710 har originallyktor...
Och rullar i trafik ännu idag som "Maja Stina Berntsson"...

Gunnar D

Trevligt!
B43 444 hade kvar originallyktorna hösten 1977.

/Gunnar

Niklas Bygdestam

Hade inte just Göteborg kvar originalstrålkastarna väldigt länge på sina Scania CR 76 och 110?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson

Trevligt om än lite gråmulet, CR76:an verkar även vara utrustad med (ett) dimljus

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt H skrivet 26 september 2016, 12:58:22 PM
En bild från Stampgatan nära Drottningstorget i Göteborg i november 1968 (tror jag det var). Det har varit någon störning i trafiken vilket syns på att spårvagnen uppenbarligen ska kortvända och att en Scania-Vabis CR 76 med originalyktor har varit ute och ersatt linje 3.

Förresten, är den ljusare blåfärgen på bussen helt identiskt med spårvagnens blåfärg? Det verkar som om bussar och spårvagnar i Göteborg skulle haft en viss enhetlighet med samma blåfärg nertill och att de sedan skiljde sig med mörkblå överdel på buss och benvit överdel på spårvagn. Stämmer detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Gustafsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 september 2016, 15:53:51 PM
Hade inte just Göteborg kvar originalstrålkastarna väldigt länge på sina Scania CR 76 och 110?

Jag tror det i de allra flesta fall var hela bussens livslängd!
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Railmaster

Citat från: roggek skrivet 26 september 2016, 13:21:25 PM
Även M28 710 har originallyktor...
Och rullar i trafik ännu idag som "Maja Stina Berntsson"...

Har inte 710 fått sin strålkastare med assymetriskt halvljus utbytt vid högetrafikens införande?

Gunnar D

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 september 2016, 14:05:49 PM
Jag tror det i de allra flesta fall var hela bussens livslängd!
//Jonas

Jan 1981 hade iaf 442, 448 och 482 runda strålkastare dvs inte original.

/Gunnar

Ola Almquist

Citat från: Railmaster skrivet 28 september 2016, 07:04:43 AM
Har inte 710 fått sin strålkastare med assymetriskt halvljus utbytt vid högetrafikens införande?
Behövdes det? Jag har i och för sig ingen kunskap om hur vagnarna var utrustade vid leverans och om de någonsin gick rättvända före högertrafikens införande.
Bild

M.v.h.
Ola

Harald Nordius

Citat från: Ola Almquist skrivet 29 september 2016, 01:59:17 AM
Behövdes det? Jag har i och för sig ingen kunskap om hur vagnarna var utrustade vid leverans och om de någonsin gick rättvända före högertrafikens införande.
Bild

M.v.h.
Ola
Spontant så tycker jag inte att det kan ha funnits något behov av asymmetriskt halvljus. Detta är ju till för att lysa upp vägrenen, men spårvagnarna går mitt i gatan eller på en särskild banvall med tillträdesförbud.

M28 kördes rättvända hem efter frånkoppling under vänstertrafiken. Andra vagnen på linje 4 kopplades från vid Sannaplan och kördes genom en övergångsväxel till vänsterspår och sedan till vagnhallen. Linje 5 passerade inte heller någon vagnhall, så även dess frånkopplade vagnar bör ha körts hem på liknande sätt.

Harald Nordius

Nu har jag fått några högupplösta bilder att studera, och vågar påstå att de hade symmetriskt halvljus och således inget behov av att byta för högertrafiken.

Vad gäller frånkopplade vagnar så kördes även sådana från linje 2 rättvända från Frölundaborg till vagnhallen i Majorna. Linje 5 däremot hade avkoppling i Torp och sedan tog en vagn på linje 3 med sig två eller tre vagnar till Stampen.