Norrköping 16/9 2016 [bilder]

Startat av Ebermark, 22 september 2016, 19:20:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

I Norrköping pågår för tillfället ett stort spårarbete, varför spårvagnslinje 2 ersätts med buss mellan Söder tull och Kvarnberget. För att ersätta spårvagnarna på sträckan åtgår totalt nio bussar, varav tre endast rullar i den absoluta högtrafiken på morgonen.
Som stomme i spårersättningen används sex av de ledbussar som normalt trafikerar de andra linjerna i staden. För att ersätta ledbussarna på övriga linjer körs de bussar (Volvo B10L/Säffle 2004) som i vanliga fall står som reserver för akuta störningar i spårvägstrafiken. Utöver detta används tre ytterligare bussar på linje 2 som tillfälligt lånats in till Norrköping. Dessa tre bussar körs på de tre korta förstärkningsomloppen i morgonrusningen.

Några bilder:
Först ut, på nya linje 112, en av spårvagnsreservbussarna, Transdev 3583:

Ytterligare en av spårvagnsreserverna, Transdev 3579:

En ledbuss som kör på sitt ordinarie omlopp, Transdev 7009:

Den första av de inlånade bussarna, Transdev 4899 en Volvo/Säffle från 2003, ursprungligen en Råstavagn som också varit i Övik och senast i Eskilstuna.

En likadan som bussen ovan, Transdev 4975, även denna buss ursprungligen från Råsta och senare placerad i Övik.

Den tredje inlånade bussen är Transdev 0030, en Skånelackad Solaris från 2013. Från Kristianstad?

AdmirT

Mycket trevligt! Stämmer att 0030 är lånad från Kr-stad. För övrigt är jag i Norrköping på måndag :)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Ted Selander

Trevligt bildsvep! Destinationsskyltarna ser inte ut att vara original på spårvagnsreserven, kul att man kostat på nya på dessa om det stämmer.

Leif D

Citat från: Ted S skrivet 22 september 2016, 21:40:44 PM
Trevligt bildsvep! Destinationsskyltarna ser inte ut att vara original på spårvagnsreserven, kul att man kostat på nya på dessa om det stämmer.

De åtta (vill jag minnas) spårvägsreserverna fick diodskyltar till detta avtalets start, lixom en viss upprustning.
;-)

Bussfanatikern

Citat från: Leif D skrivet 24 september 2016, 02:41:15 AM
De åtta (vill jag minnas) spårvägsreserverna fick diodskyltar till detta avtalets start, lixom en viss upprustning.

Det är väl 10 bussar om jag minns rätt?

AdmirT

Citat från: Bussfanatikern skrivet 27 september 2016, 00:34:24 AM
Det är väl 10 bussar om jag minns rätt?

8 st =
3566
3567
3571
3576
3577
3579
3580