Keolis 1404 (två bilder)

Startat av Ted Selander, 15 september 2016, 14:00:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Denna dansklevererade polack fråm 2004, är en av fem Scanior på utgående Jönköping.

Linje 12 ska göra en rundpall vid Vätterslund i väster för returen till Ekhagen. De danskvita prickarna har fått vara kvar.

Ibland efterfrågas bilder från förarplatsen. Instrumenteringen består mest av hål. Annars är vagnarna rätt udda, dörrbroms saknas (fram), liksom säkerhetsbälte för föraren. Nedbländning vid hållplats är en annan dansk specialitet.
Men det sitter ju en Scaniaspis i aktern, det är alltid tryggt, den går tre gånger så fort uppför Dunkehallabacken som en MAN.

Lars-Håkan_E

Har förarplatsen sett ut så är ända sedan bussarna kom till Sverige?

Märkligt f.ö att den buss utan dörrbroms tillåtits gå i trafik, jag minns vilket ståhej det blev när dåvarande Swebus 7809-10 flyttades söderut.

Henke

Finns det nåt lagkrav på dörrbroms för fordon i kollektivtrafik? .

Personligen tycker jag dörrbroms är bekvämt, men absolut inget nödvändigt.  Händer ju ibland att systemen fallerar, så även om bussen är utrustad med dörrbroms så bör man ju om man har körkort veta hur man ska göra om dörrbromsen inte fungerar.   Vagnbyte är inte alltid så lätt utmed linjen.

Om man dessutom vet att bussen saknar dörrbroms får man ju hantera situationen därefter. 

Henke

Verkstan kunde ju klipps till nån plåt och nitat fast på instrumentpanelen.  Det där ser ju inte snyggt ut.   

Lars-Håkan_E

Citat från: Henke skrivet 15 september 2016, 16:51:14 PM
Finns det nåt lagkrav på dörrbroms för fordon i kollektivtrafik? .

Personligen tycker jag dörrbroms är bekvämt, men absolut inget nödvändigt.  Händer ju ibland att systemen fallerar, så även om bussen är utrustad med dörrbroms så bör man ju om man har körkort veta hur man ska göra om dörrbromsen inte fungerar.   Vagnbyte är inte alltid så lätt utmed linjen.

Om man dessutom vet att bussen saknar dörrbroms får man ju hantera situationen därefter.

Nej men arbetatagarorganisationen brukar inte godta fordon utan dörrbroms, i a f var det så i SL området

yngrot

Dörrbroms är bra men problemet är när inte alla bussar har eller olika funktioner på det  som här när det inte finns för framdörr..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 september 2016, 17:04:40 PM
Nej men arbetatagarorganisationen brukar inte godta fordon utan dörrbroms, i a f var det så i SL området

Där gnälls det ju så fort en pedal sitter fel... (Solaris host host)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Citat från: Bussmicke skrivet 17 september 2016, 19:45:52 PM
Där gnälls det ju så fort en pedal sitter fel... (Solaris host host)

Då kan jag upplysa dig om att pedalstället på Solaris inte är någon hit , gäller för all del alla bussar byggda enligt den tyska standarden man får välja om man ska nå broms eller gaspedal någorlunda bekvämt..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina