Huvudmeny

Halkrisk?

Startat av pegee, 14 september 2016, 00:07:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

Volvos informationssystem fortsätter att imponera. Dagens notering:

Det var 26 grader varmt idag ute. Inne i bussen är det uppenbarligen
ingen temperatur alls.  Och systemet meddelade också att det är ingen halkrisk.

I och för sig en helt korrekt information, men det känns inte som om det
var det jag behövde veta just i detta läge!

PS: Ber om ursäkt för bildkvalitet. Tagna med mobilen i flykten.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ersa

Betyder inte strecket över snöflingan att AC-funktionen är inkopplad/aktiverad, men att den ännu inte gått igång? Alternativt även vid de tillfällen då systemet inte behöver starta AC:n, pga att temperaturen inne i bussen inte är tillräckligt hög.
"Tillslagskrav finns inte" brukar det stå på Mercedes och Setra.

Björn Ax

Ja det där betyder som Ersa skriver att AC'n inte är inkopplad. Alternativt trasig. Har inget med halkrisk att göra. :)

Kjell Niklasson

Symbolen med snöflingan betyder att det finns något fel i klimatanläggningen. Det är inte säkert att det är just ac'n som felar, det kan vara annat också.

Och i detta fallet kan man misstänka att felet sitter i temperaturgivaren i passagerardelen. Rättas den till, så försvinner troligen även snöflingan.

pegee

OK! Man kan inte veta allt, men jag tyckte att min tolkning var kul i värmen.   :P
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Matte

Citat från: pegee skrivet 15 september 2016, 02:56:13 AM
OK! Man kan inte veta allt, men jag tyckte att min tolkning var kul i värmen.   :P

Kan va att kombinationen av att det inte finns någon uppmätt temperatur i bussen som gjorde att den varnade för att AC inte är påslagen. Har hänt mig å jag tänkte samma som du. Det är över +30 ute och den varnar för att det inte är kallt ute. Men snackade med en av mekanikerna på garaget och förklarade att det kan bli just sådana meddelanden om temp givaren i bussen inte fungerar.