Originallyktor i björkstaden

Startat av Greger Larsson, 11 september 2016, 20:14:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Mittrefugen på Vasaplan är tydligen på väg tillbaka. Men det kanske inte blir björkar så här nära kanten:


Ulf Berlin

Oj vad många dörrar:)
Levererades denna variant till många stadsbussbolag?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 september 2016, 21:59:38 PM
Oj vad många dörrar:)
Levererades denna variant till många stadsbussbolag?/Ulf

STAB hade ju några med dörrar 2-1-1

Niklas Bygdestam

#3
Jag antar att du med originallyktor menar att den har kvar sina ovala strålkastare från Hella :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Gustafsson

Det var nog första gången jag sett en Säfflekaross av denna variant med dörrar 2-2-1.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Greger Larsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 september 2016, 23:10:50 PM
Det var nog första gången jag sett en Säfflekaross av denna variant med dörrar 2-2-1.
//Jonas G

Och ändå har jag visat bilder på dom tidigare.. skämt åsido så var Ultra (eller egentligen Gabrielssons) föregångare med rent cityutförande, t o m före våra storstäder..
De här bussarna med 2-2-1 var registrerade för 27 sittande och 62 stående, det var enkelsäten på ena sidan och ståplattform längst bak så kapaciteten var det inget fel på, där låg CR76:orna i lä.

Ersa

Orsaken till dubbla dörrar framtill syns ju tydligt i texten ovanför dem. Biljettautomat till vänster och betjäning hos föraren till höger. Oftast var det ju även ett räcke mitt på för att separera de bägge ingångarna. Där var det inte tal om att (som på många håll idag) låta kortresenärer stå och vänta i en kö bakom en enda person som skulle lösa enkelbiljett.

Railmaster

Gick för ett par veckor sedan förbi en avställd och väl insomnad mobilkran vid gasklockan i göteborg för ett par veckor sedan och den hade sådana strålkastare, är de såpass ovanliga att det är värt att försöka rädda dem?

Mattias

Citat från: Railmaster skrivet 13 september 2016, 21:10:54 PM
Gick för ett par veckor sedan förbi en avställd och väl insomnad mobilkran vid gasklockan i göteborg för ett par veckor sedan och den hade sådana strålkastare, är de såpass ovanliga att det är värt att försöka rädda dem?

Ett par nya, Hella H4 gick för 2000 :- på Tradera nyligen. Rätt sällsynta idag att hitta, du ångrar dig nog inte om möjligheten finns för dig att bevara dem.

http://www.tradera.com/item/1005/262087482/2-nos-hella-h4-stralkastare-mercedes-unimog-lv-buss-60-70-tall

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 11 september 2016, 20:14:36 PM
Mittrefugen på Vasaplan är tydligen på väg tillbaka. Men det kanske inte blir björkar så här nära kanten:




Det slår mig en annan sak när jag tittar på den här bussen. Lacken ser ju egentligen ut som en SJ-buss. Finns det något samband med SJ som är orsaken till detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 september 2016, 02:14:24 AM

Det slår mig en annan sak när jag tittar på den här bussen. Lacken ser ju egentligen ut som en SJ-buss. Finns det något samband med SJ som är orsaken till detta?

Nej, det gör det inte. SJ körde inga bussar i Umeå eller i princip hela norra halvan av Sverige förutom Karungi-Övertorneå. Färgerna var heller inte helt identiska.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)