Hur är det egentligen med regler för bälten i bussarna

Startat av eldani, 11 september 2016, 15:06:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Jag har en fråga angående bälten i bussarna som går i linjetrafik är det inte lag på bälten i alla nya bussar eller är det bara dom som går på landsväg?
För nu har det kommit två bussar i från Nobina i Södertälje till Nobina i Norrtälje och det är 7956 och 7957 av årsmodell 2015 dom har inga bälten och dom går på stats linjer och på landsvägs linjer.

Frippe Fribas

Bälteskrav är inte obligatoriskt i alla bussar, det beror på hur bussen är registrerad, dvs vilken klass den är registrerad i.

De vanligaste i linjetrafik är klass 1 som i princip är stadsbussar, dessa behöver inte ha några bälten, samt klass 2 som skall ha bälten åtminstone på utsatta platser om jag minns rätt.
För att spara pengar hittar dock vissa trafikhuvudmän på egna definitioner, i Stockholm styrs exempelvis bälteskraven oftast av avtal och linje i stället för att kräva klass 2-bussar rakt över.
Klass 3 är oftast turistbussar och ställer helt andra krav på bussen, exempelvis överrullningsskydd, bälten på alla platser, inga ståplatser, m.m.

I Stockholms län är klass 1 vanligast, men det finns även klass 2 i vissa depåer.
//Fredrik

eldani

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 september 2016, 16:58:24 PM
Bälteskrav är inte obligatoriskt i alla bussar, det beror på hur bussen är registrerad, dvs vilken klass den är registrerad i.

De vanligaste i linjetrafik är klass 1 som i princip är stadsbussar, dessa behöver inte ha några bälten, samt klass 2 som skall ha bälten åtminstone på utsatta platser om jag minns rätt.
För att spara pengar hittar dock vissa trafikhuvudmän på egna definitioner, i Stockholm styrs exempelvis bälteskraven oftast av avtal och linje i stället för att kräva klass 2-bussar rakt över.
Klass 3 är oftast turistbussar och ställer helt andra krav på bussen, exempelvis överrullningsskydd, bälten på alla platser, inga ståplatser, m.m.

I Stockholms län är klass 1 vanligast, men det finns även klass 2 i vissa depåer.
//Fredrik

Ok tack. En sak får dom köra med ståplatser på landsväg? För vissa chaufförer tar inga stående passagerare eller barnvagnar eller stora väskor i gången eller vid dörren och vissa chaufförer tar stående passagerare och tillåt att barnvagnar eller stora väskor stå i gången och vid dörren många gånger är det svårt att ta sig av bussen som den är blockerad av saker. I mitt tycke är det en säkerhetsrisk när det är svårt att ta sig av buss och speciellt när det bara finns två dörr på bussen.

igel

En buss avsedd för fler än 22 passagerare kan vara registrerad som buss klass I, II, och III.
Där klass I har inte krav på bälten och får ta stående passagerare,
klass II har krav på bälten och får ta ett mindre antal stående passagerare,
och klass III har krav på bälte och får inte ta stående passagerare.

Sedan kan busslinjer klassas som klass I, II, III. Där tre huvudsakligen är Regional och interregional trafik. (Tror att det är länsstyrelserna som klassar linjerna, med stort inflytande från länshuvudmännen).

En klass I linje får köras med alla klassers buss (I,II,III)
En klass II linje får köras med buss klass (II,III)
En klass III linje får köras med buss klass II om den inte tar några stående och klass III

I SL fallet tror jag som det står i tidigare inlägg att alla eller nästan alla linjer är klassade som klass I vilket skulle innebära att typ alla bussar får användas.

Sedan när det gäller bälte står det i Trafikförordningen:

Trafikförordning (1998:1276)

4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon

10 a § Alla som är äldre än tre år och som färdas i en buss som är utrustad med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får dock passagerare använda en annan plats än en plats som är försedd med bilbälte.

Passagerare i en buss skall informeras om skyldigheten att använda bilbälte på det sätt som Transportstyrelsen föreskriver. Förordning (2008:1109).

Så om en buss av klass II eller III kör innom en tätort så behövs inte bälte användas, men utanför tätort ska det användas.

Ersa

Citat från: eldani skrivet 11 september 2016, 17:33:14 PM
Ok tack. En sak får dom köra med ståplatser på landsväg? För vissa chaufförer tar inga stående passagerare eller barnvagnar eller stora väskor i gången eller vid dörren och vissa chaufförer tar stående passagerare och tillåt att barnvagnar eller stora väskor stå i gången och vid dörren många gånger är det svårt att ta sig av bussen som den är blockerad av saker. I mitt tycke är det en säkerhetsrisk när det är svårt att ta sig av buss och speciellt när det bara finns två dörr på bussen.

Det finns ingen svensk lag som förbjuder ståplatser i en klass 1-buss, även om den körs i 90-100 km/t på landsväg och motorväg. Även om klass 1-bussen ändå har bälten, är det fortfarande tillåtet att stå i den. Mittgången ska ju hållas fri från bagage, men då man som idag kör stadsbussar på landsbygden blir det ju ibland problem med brist på bagage- och lastutrymmen på de tyngre landsbygdslinjerna.
SL själva har bara ställt bälteskrav på 676, 677, på delen Rimbo-Hallstavik på 639, samt eventuellt även 686. Resten av trafikområdet saknar krav på säkerhetsbälten.

igel

Citat från: Ersa skrivet 11 september 2016, 17:54:57 PM
Det finns ingen svensk lag som förbjuder ståplatser i en klass 1-buss, även om den körs i 90-100 km/t på landsväg och motorväg.

Jag uttryckte mig kanske lite oklart. Det regler jag skrev om gäller om bussen är utrustad med bälten, vilket inte en klass I buss är. Även en klass II buss får ta stående passagerare på motorväg om alla sittplatser är upptagna.

Wetjo

Finns det säkerhetsbälten, skall dessa användas oavsett var bussen går...
Sedan är det väl som andra skriver att bussar får ta stående även om det finns bälten.
Debattens vågor går höga bl a i Dalarna...

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 11 september 2016, 18:24:19 PM
Jag uttryckte mig kanske lite oklart. Det regler jag skrev om gäller om bussen är utrustad med bälten, vilket inte en klass I buss är. Även en klass II buss får ta stående passagerare på motorväg om alla sittplatser är upptagna.

Visst finns det klass 1 bussar som har bälten, ett antal hundra bara inom SL området

Bussmicke

Citat från: eldani skrivet 11 september 2016, 15:06:54 PM
Jag har en fråga angående bälten i bussarna som går i linjetrafik är det inte lag på bälten i alla nya bussar eller är det bara dom som går på landsväg?

Lag är en sak, vad folk skiter i är en annan sak...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 17 september 2016, 19:47:23 PM
Lag är en sak, vad folk skiter i är en annan sak...

Daniel menade säkerligen att fråga huruvida det är lag på att bälten ska finnas monterade i nyare bussar som körs i landsbygdstrafik. Inte huruvida dessa används.