Begagnade utländska bussar inför högertrafiksomläggningen

Startat av Niklas Bygdestam, 08 september 2016, 04:43:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag har förstått att det köptes in väldigt lite begagnade utländska bussar inför högertrafiksomläggningen. Istället byggde man nya egna bussar eller gjorde olika större eller mindre anpassningar på de befintliga äldre. En del bussar helombyggdes där till och med ratten flyttades, medan andra blev lite mer sparsamt ombyggda med ratten kvar på höger sida och bara ett par nya dörrar monterades dit för högertrafiken.

Men trots allt köptes det i alla fall lite begagnade utländska bussar inför högertrafiksomläggningen, även om de alltså var ett fåtal.

Men finns det möjlighet att få en överblick över hur många det var? Vilka bussar detta kan ha varit? Vilka länder de kan ha kommit ifrån?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 september 2016, 04:43:48 AM
Jag har förstått att det köptes in väldigt lite begagnade utländska bussar inför högertrafiksomläggningen. Istället byggde man nya egna bussar eller gjorde olika större eller mindre anpassningar på de befintliga äldre. En del bussar helombyggdes där till och med ratten flyttades, medan andra blev lite mer sparsamt ombyggda med ratten kvar på höger sida och bara ett par nya dörrar monterades dit för högertrafiken.

Men trots allt köptes det i alla fall lite begagnade utländska bussar inför högertrafiksomläggningen, även om de alltså var ett fåtal.

Men finns det möjlighet att få en överblick över hur många det var? Vilka bussar detta kan ha varit? Vilka länder de kan ha kommit ifrån?

Från Danmark, Norge o Finland kom merparten, det största antalet kom från Danmark där SJ Biltrafik var största importör

Svempa

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=34&t=2521&sid=197183b652b4471b9ba0ab4fd4770800  I denna tråd på grannforumet mötesspåret finns mycket information om de danska bussarna som SJ och Stadstrafiken i Falkenberg köpte . En av "SJ" bussarna bogserades " hem" till Danmark i våras. 

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 september 2016, 08:04:04 AM
Från Danmark, Norge o Finland kom merparten, det största antalet kom från Danmark där SJ Biltrafik var största importör

Men man köpte inte in från Tyskland? Det borde väl ha funnits en del intressant där att köpa kan man tycka.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Berlin

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2016, 01:16:22 AM
Men man köpte inte in från Tyskland? Det borde väl ha funnits en del intressant där att köpa kan man tycka.
SL köpte endast nya Bussing(250 enplans(?)och 50 dubbeldäckare)bl a./Ulf

CW66

Citat från: Svempa skrivet 08 september 2016, 09:35:39 AM
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=34&t=2521&sid=197183b652b4471b9ba0ab4fd4770800  I denna tråd på grannforumet mötesspåret finns mycket information om de danska bussarna som SJ och Stadstrafiken i Falkenberg köpte . En av "SJ" bussarna bogserades " hem" till Danmark i våras.

Som jag var skyldig till att exportera...