Lier i Katrineholm

Startat av Bengt H, 05 september 2016, 20:24:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

I juni 1969 fångade jag denna Scania-Vabis med Lierkaross tillhörande Näshulta buss på busstationen i Katrineholm. Jag har inga noteringar om bussen och finner inget om den i SBH heller. Den verkar lite väl ålderstigen för att ha levererats vänsterstyrd till Sverige, tycker jag. Måhända en begagnad import eller hade Lier kvar denna modell en bit in på 60-talet? Särskilt vanlig vär väl dock inte modellen i Sverige, hur som helst.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 05 september 2016, 20:24:04 PM
I juni 1969 fångade jag denna Scania-Vabis med Lierkaross tillhörande Näshulta buss på busstationen i Katrineholm. Jag har inga noteringar om bussen och finner inget om den i SBH heller. Den verkar lite väl ålderstigen för att ha levererats vänsterstyrd till Sverige, tycker jag. Måhända en begagnad import eller hade Lier kvar denna modell en bit in på 60-talet? Särskilt vanlig vär väl dock inte modellen i Sverige, hur som helst.

Jag har noteringar att bussen är en Scania-Vabis B66 från 1964. 1970 blev den registrerad som lastbil, vilket tyder på (om uppgiften är korrekt) att den inte gick särskilt länge som buss i linjetrafik. Detta styrks också av att Näshulta 1970 fick en Volvo med Neoplan-kaross som fick regnummer D517.

Så vänsterstyrningen verkar alltså vara original. En del norska bussägare föredrog också vänsterstyrda bussar för att det ansågs vara viktigare att föraren hade kontroll på diket än på mittlinjen (i den mån sådan fanns i Norge på 1960-talet). Så bussen kan eventuellt ha varit avsedd för en norsk kund.

Björn Forslund

Att den är vänsterstyrd är ju inget konstigt 1964, då var högertrafiken spikad. Bussen har även Alvenius märke, så den är säkert nylevererad genom den svenska representanten.

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 september 2016, 23:31:36 PM
Att den är vänsterstyrd är ju inget konstigt 1964, då var högertrafiken spikad. Bussen har även Alvenius märke, så den är säkert nylevererad genom den svenska representanten.

Ja och det levererades faktiskt ett antal Lier på B66 chassi med vänsterstyrning till Sverige 1964, förutom denna även till Ringarum och Västersel

Nisse Bökelund

Hej.
Eftersom den är utrustad med dubbla backspeglar
så kanske den användes för förarutbildning?

Hälsningar Nisse.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 september 2016, 23:31:36 PM

Det var väl 1963 som man i Sverige gick över till att köpa in bussar vänsterstyrda rent generellt? Det var ju då beslut om högertrafiken kom. Så när dessa bussar kom 1964 visste man ju att det skulle bli högertrafik.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.