Linköpings flygplats får en flygbusslinje

Startat av Fredde, 04 september 2016, 23:49:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Linköpings flygplats får en flygbusslinje, det kommer att gå en buss till varje avgång och en efter varje ankomst.
Blåklintsbuss i Mjölby står bakom satsningen.

Första turen rullar den 19 september. Från den dagen slipper utländska resenärer förundras över att det inte går någon buss från Linköpings flygplats.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/flygplatsen-far-flygbuss-om4280226.aspx

1896

Mycket förnuftigt, själv har jag tjatat på Dalatrafik, Borlänge kommun och Falu kommun i åratal för att de ska starta en seriös flygbusslinje från Falun via Borlänge till Dala airport, i anslutning till ankommande och avgående flyg. Tidigare har man enbart gjort några halvhjärtade försök med minibussar och det har inte fungerat, när jag talade med Dala airports vd så sa han att "-det finns ingen som vill ta risken." Förvisso flyger man med små plan, så en fullstor buss är uteslutet, men ska det fungera i längden så måste ju viljan finnas också.

Jonas1968

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 september 2016, 09:36:18 AM
Mycket förnuftigt, själv har jag tjatat på Dalatrafik, Borlänge kommun och Falu kommun i åratal för att de ska starta en seriös flygbusslinje från Falun via Borlänge till Dala airport, i anslutning till ankommande och avgående flyg. Tidigare har man enbart gjort några halvhjärtade försök med minibussar och det har inte fungerat, när jag talade med Dala airports vd så sa han att "-det finns ingen som vill ta risken." Förvisso flyger man med små plan, så en fullstor buss är uteslutet, men ska det fungera i längden så måste ju viljan finnas också.
Går ju redan stadsbuss till Dala airport med ganska tät trafik. Enda nackdelen om man skall till Falun är ju att man får byta i Borlänge centrum.

1896

Citat från: Jonas1968 skrivet 11 september 2016, 22:21:04 PM
Går ju redan stadsbuss till Dala airport med ganska tät trafik. Enda nackdelen om man skall till Falun är ju att man får byta i Borlänge centrum.

Sant, men du kan omöjligt locka en flygbussresenär till en buss som kör lokalt och stannar överallt på vägen, det krävs att flygbussen kör snabbaste vägen till flygplatsen.

Anders Noren

Citat från: Kung Vasa skrivet 12 september 2016, 07:56:13 AM
Sant, men du kan omöjligt locka en flygbussresenär till en buss som kör lokalt och stannar överallt på vägen, det krävs att flygbussen kör snabbaste vägen till flygplatsen.

Jag tror mig veta att LLT:s linje 4 till flygplatsen i Luleå har betydligt fler resenärer än vad den gamla flygbusslinjen hade. Flygbussen hade kortare restid men trafikerade andra hållplatser, andra tider och hade annan taxa. Det är så mycket enklare att ta en ordinarie busslinje ut.

Henke

Önskar Hans-Erik och Håkan lycka till med satsningen.  Hoppas det faller väl ut. Satsar man inget så kan man inget vinna. Men personligen tror jag det kan bli tufft, det återstår att se. Dom har säkert räknat på detta,  och dom står inte och faller om det skulle gå dåligt med flygbussen.

Ulf Berlin

Vilken utrikestrafik har vågat satsa på denna flygplats i st f den invanda Skavsta?/Ulf

Henke

Peppen

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 september 2016, 10:53:01 AM
Vilken utrikestrafik har vågat satsa på denna flygplats i st f den invanda Skavsta?/Ulf

KLM har haft reguljära flyg till Amsterdam under ganska lång tid och planen är för det mesta fullbokade både av privata och av affärsmän till Saab eller andra teknikföretag.

Det samma gäller SAS flyg till Köpenhamn.

Sedan har det gått flyg till Prag två somrar i följd vilket också varit väldigt populärt.