Linje 50 mot "ny" ändhållplats / Keolis 4041 - 2 september 2016

Startat av Mikael T Nilsson, 03 september 2016, 12:34:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Sedan hösttidtabellens start trafikeras en hel del av linje 50:s turer endast sträckan Centralen-Stora Lappkärrsberget. Det verkar inte som att det finns behov av att trafikera hela sträckan i samma utsträckning som tidigare. Det återstå att se om linje 50 blir stomlinje 5 i framtiden.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Björn Lövdahl

Sen har väl Centralen-Lappkärsberget fått utökad trafik istället
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Lars_L

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 03 september 2016, 14:41:34 PM
Nej, iaf inte tidtabellslagda. Men det är ju möjligt att man kör med en och annan förstärkningstur.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 03 september 2016, 14:41:34 PM

Får mer känslan av att man dragit in trafik. Skulle vara intressant att veta varför. Ted S kanske vet mer?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars_L

Citat från: Bussmicke skrivet 04 september 2016, 08:56:01 AM
Får mer känslan av att man dragit in trafik. Skulle vra intressant att veta varför. Ted S kanske vet mer?

Räknade antalet avgångar m-f - och det är i princip samma som vårtidtabellen - men då att nästan hälften kortats av till/från Centralen. Skälet är ju i och för sig ganska uppenbart; resandet har varit ganska lågt på sträckan Hornsberg-Centralen - vilket i och för sig var ganska väntat.

Sedan om det är Trafikförvaltningen som inte vill betala för den del av avtalet som täcks av produktionsersättningen, eller om det är Keolis som tycker att VBP-ersättningen därmed blir för låg, är något som gärna någon från Keolis får komplettera med. 

MartinMartin

Nån stomlinje lär ju inte bli aktuellt för dom får väl inte kortas av om jag fattat det rätt utan ska alltid gå i mål, dom får dock börja mitt i.

Lars_L

Citat från: MartinMartin skrivet 06 september 2016, 18:58:44 PM
Nån stomlinje lär ju inte bli aktuellt för dom får väl inte kortas av om jag fattat det rätt utan ska alltid gå i mål, dom får dock börja mitt i.
Är väl inget absolut krav. Se på 471 och 474 exempelvis. Men visst man ogillar ju sådana lösningar och vill helst undvika dem. Fast det gör man ju å andra sidan generellt. Är ju inte bara SL som har den principen. Är alltså inte ett helt ovanligt synsätt. Det uppfattas ju ofta som otydligt etc av resenärerna.

Men linjen finns ju inte med i stomnätsstrategin som Trafikförvaltningen tagit fram och den har som sagt ett ganska ojämnt resande över linjen. SL som ju inte vill ha någon stomlinje som går Hantverkargatan, accepterar knappast en andra linje där som går parallellt med t-banan.

Däremot är ju Odenplan-Universitetet en sträcka som absolut skulle kunna klassificeras som "stomlinjemässig". Gäller ju då bara att kunna knyta ihop den till en linje med någorlunda jämt trafikunderlag.

Sedan kunde man ju förvisso också tänka om när det gäller stomlinjer i innerstaden. I många städer annars väljer man ju nuförtiden att ha ett relativt stort antal huvudlinjer som kompletteras med andra linjer av mer servicekaraktär. Det skulle förstås gå bra i Stockholm också om man nu ville det.

Istället för staden framkomlighetsstrategi som utgår från var det ska gå stomlinjer, kanske man snarare skulle utgå från de stråk som är högt belastade av kollektivtrafik i innerstaden och göra insatser där, oavsett färg på bussen.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.