Metropol med äldre ursprungliga bakre blinkers

Startat av LYR, 02 september 2016, 13:09:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

De flesta bussfotografer dokumenterar oftast bussarna framifrån, men akterpartierna blir inte så väl representerade.
Jag har sökt efter bilder för att se hur de ursprungliga blinkers-pilarna såg ut  och var placerade -men nu har jag en bild.
Boken har jag haft mycket länge, liksom de flesta bussnostalgiker -men man blir lätt något  "hemmablind".
Finns det möjligen flera bilder tro?
/LYR

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 02 september 2016, 13:09:15 PM
De flesta bussfotografer dokumenterar oftast bussarna framifrån, men akterpartierna blir inte så väl representerade.
Jag har sökt efter bilder för att se hur de ursprungliga blinkers-pilarna såg ut  och var placerade -men nu har jag en bild.
Boken har jag haft mycket länge, liksom de flesta bussnostalgiker -men man blir lätt något  "hemmablind".
Finns det möjligen flera bilder tro?
/LYR

Här är en till:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,55166.msg395782.html#msg395782

/Gunnar

Micke A

Mr G

Citat från: Micke A skrivet 02 september 2016, 19:04:05 PM
Inte den bilden i alla fall

Synd på så fina lökar brukade man säga, vad det nu betydde. Känns som att uttrycket passar in här.
吉先生

zjbus

Citat från: Mr G skrivet 02 september 2016, 22:58:31 PM

Synd på så fina lökar brukade man säga, vad det nu betydde. Känns som att uttrycket passar in här.
Tolkar det som att original blinkers saknas på bifogad länk, rätt?

Björn Forslund

Metropol byggdes om med Fixlight blinkers och original pilar och "klubbor" försvann. Scaniamuseets Metropol är delvis återställd till ursprungsutförandet.

zjbus

Railmaster

Citat från: zjbus skrivet 02 september 2016, 17:43:39 PM
Jämfört med denna, vilken är original?
http://carinsuranceav.com/data_images/gallery/01/scania-vabis-metropol/scania-vabis-metropol-06.jpg
Mvh zjbus

Vilken lekstuga A 75032 är! Vet väl varenda barnunge att det ska vara tvåradig registreringsskylt bak på en metropol om man nu gör sig omaket att fabricera en "gammal" skylt!  :)

Mr H

Citat från: Railmaster skrivet 03 september 2016, 23:45:54 PM
Vilken lekstuga A 75032 är! Vet väl varenda barnunge att det ska vara tvåradig registreringsskylt bak på en metropol om man nu gör sig omaket att fabricera en "gammal" skylt!  :)

Ja varför rättar de inte till det som går att göra enkelt istället för att åka omkring och skämma ut sig!
Ta bara den felfabriserade linjenummerskylten fram, för en skylt "114" är väl just vad det är och inga rullar. Spretiga siffror i "CF-stil". Hur svårt kan det vara att fota av SSS Metropols linjenummerrulle i original och åtminstone göra en skylt rätt om man inte klarar av rullar? Snibben har vi svimmat länge över! Att sedan hela inredningen är målad i felaktig kulör någon slags typ skogsgrön dito är ju en annan sak (trots att museet har många fordon som har rätt invändig kulör!) och svårare att åtgärda.

SLs Metropols renovering är till stor del finansierad med skattemedel och då tycker jag också som skattebetalare att man kan ställa krav. Det är skillnad om SvOf eller SSS gör någonting förargelseväckade i sin ideella verksamhet då har någon försökt men misslyckats och det känns eländigt att kritisera om man inte själv har gjort någonting för att göra rätt. Men det här...Gör om gör rätt!

Mr H

zjbus

Vad använder STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING sina veteranbussar till och varför är en del av dom trängselskattsbefriade t.ex. nämnda Metropol EFH 043?
Mvh zjbus

Björn Forslund

Bussar över 12 ton är generellt trängselskattebefriade.
Spårvägsmuseum använder veteranbussarna vid olika evenemang till stor glädje för många som uppskattar en gammal veteran i trafiken. Bussarnas bemannas ideellt av vänföreningen.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 september 2016, 13:49:21 PM
Bussar över 12 ton är generellt trängselskattebefriade.
Spårvägsmuseum använder veteranbussarna vid olika evenemang till stor glädje för många som uppskattar en gammal veteran i trafiken. Bussarnas bemannas ideellt av vänföreningen.
Ok, det visste jag inte.
Det låter riktigt trevligt och har all förståelse för att det uppskattas men hur är STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING involverade i Spårvägsmuseum?

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 04 september 2016, 15:18:11 PM
Ok, det visste jag inte.
Det låter riktigt trevligt och har all förståelse för att det uppskattas men hur är STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING involverade i Spårvägsmuseum?

SLL äger ju Spårvägsmuseum.

Mr H

Citat från: zjbus skrivet 04 september 2016, 15:18:11 PM
Ok, det visste jag inte.

Landstinget äger Spårvägsmuseum.

Mr H