Huvudmeny

Scania Interlink

Startat av Fredde, 01 september 2016, 19:43:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

En av minst 5 Scania Interlink hos Scania, Jordbro 2016-09-01. (mobilbild)

Niklas Bygdestam

Vad jag förstått så är har man lagt ner OmniExpress numera och tillverkar dessa istället.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Henke

Bygger man dessa i Lahtis?

Följdfråga: Har Scania fler chassifabriker än Södertälje (buss)?

Niklas Bygdestam

Citat från: Henke skrivet 03 september 2016, 08:55:52 AM
Bygger man dessa i Lahtis?

Följdfråga: Har Scania fler chassifabriker än Södertälje (buss)?

När jag pratade med folk på Scania så fick jag veta att de fabriker som tidigare byggt OmniExpress skulle ha ställt om till att bygga de här istället.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

CW66

De fabrikerna är en = den i Lahtis i Finland.
OmniExpress är sedan i juni helt ersatt av nya InterLink-modellen.

Dock med ett undantag - 320LE tillverkas fortfarande, men produktionen av den sker allt mer i Slupsk, Polen. Tror dock att den är utrotningshotad på sikt, då Scania ju redan har Citywide LE, och det finns väl ingen större anledning att ha två likadana modeller att konkurrera ut varandra med.

Esbjörn

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 september 2016, 08:44:46 AM
Vad jag förstått så är har man lagt ner OmniExpress numera och tillverkar dessa istället.

Interlink är helt enkelt en facelift av OmniExpress.

homer

Citat från: Esbjörn skrivet 11 september 2016, 17:40:14 PM

Nej den är en ny buss, bla är sidorutorna nerdragna jmf med omniexpressen..

Bussmicke

Ser mer ut som Volvo 9700 i fronten.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Henke

Tycket det är ett lyft jämfört med Omniexpress. Hoppas kvalitén är bra, finnarna är duktiga på att bygga bussar.

CW66

Citat från: Esbjörn skrivet 11 september 2016, 17:40:14 PM

Jag säger också nej - ingen direkt facelift.
Såklart är vissa moduler lika OmniExpressen...det är ju samma chassi som förut till exempel.

Annars är mycket nytt...material, sidorutornas höjd är nerdragen, ny akter, ny front.

Dock finns paralleller som framdörrskonstruktionen tex, och en del design invändigt som balkar etc vid förarplatsen är lika OmniExpress.

Har inte ännu själv kört bussen, bara kollat lite allmänt på lösningar, och har inte bildat mig någon riktig uppfattning om hur den egentligen är - vilket jag snart hoppas att få göra.

Uffe

Niklas Bygdestam

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 12 september 2016, 18:32:13 PM
Jag säger också nej - ingen direkt facelift.
Såklart är vissa moduler lika OmniExpressen...det är ju samma chassi som förut till exempel.

Annars är mycket nytt...material, sidorutornas höjd är nerdragen, ny akter, ny front.

Dock finns paralleller som framdörrskonstruktionen tex, och en del design invändigt som balkar etc vid förarplatsen är lika OmniExpress.

Har inte ännu själv kört bussen, bara kollat lite allmänt på lösningar, och har inte bildat mig någon riktig uppfattning om hur den egentligen är - vilket jag snart hoppas att få göra.

Uffe

Då ligger jag för en gångs skull före dig med att ha provkört en ny Scania ;)

Skämt åsido, jag har inte så mycket möjlighet att jämföra den med OmniExpress så jag är inte rätt person att uttala mig om skillnader där :)

Däremot nämnde jag för folk på Scania att jag upplever den som lik Higer Touring när det gäller fronten och rent allmänt yttre formgivning. Svaret jag fick var att det var det som var meningen. Man eftersträvade lite mer enhetlig profil på produkterna med att göra efterträdaren till OmniExpress mer lik Higer Touring. På det viset syns det just att det är Scanias produkter på att bättre sätt menar de jag pratade med.

De ville också påtala att OmniExpress egentligen inte var formgiven av Scania utan lokalt av tillverkaren i Lahtis. Interlink däremot menar de på är mer formgiven av Scania.

Robert Brink

Mötte 3 stycken när jag körde 74:an igår på Ringvägen! Måste säga, att jag tycker dom såg riktigt bra ut! Klart mera turistbuss än tidigare!

//R

Ersa

Väldigt stora 9700-likheter över fronten, men det är absolut inget dåligt. Designen ser rätt tidlös och modern ut, och lär inte se gammalmodig ut ens om 15-25 år. Hoppas det är lika enkelt att byta strålkastarlampor i denna som i OmniExpressen, om inte ännu enklare. Alla svarta fält i fronten ser lite tråkigt ut, men detta får man väl speca/lacka själv som ägare. Att det stora Scaniaemblemet sitter ovanför det grå fältet, istället för inunder mitt på "grillen", känns väldigt bakvänt, och nästan lite "hemmabyggd husbil" över det hela. Vad finns förresten bakom den emblemlösa "grillen", dvs det stora svarta fältet inunder den grå randen? Tänk om det vore möjligt att erbjuda fabriksmonterad inbyggd diodramp från fabriksleverans där! :)
Jag gillar ju att köra OmniExpressen, så jag antar att denna är minst lika trevlig att framföra.

Sen får väl Volvo tåla att de fått "sin" (egentligen Carrus) 9700-design kopierad, då de ju själva i princip kopierat VDL-design på sin 8900. ;)

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 23 september 2016, 09:57:12 AM
Väldigt stora 9700-likheter över fronten, men det är absolut inget dåligt. Designen ser rätt tidlös och modern ut, och lär inte se gammalmodig ut ens om 15-25 år. Hoppas det är lika enkelt att byta strålkastarlampor i denna som i OmniExpressen, om inte ännu enklare. Alla svarta fält i fronten ser lite tråkigt ut, men detta får man väl speca/lacka själv som ägare. Att det stora Scaniaemblemet sitter ovanför det grå fältet, istället för inunder mitt på "grillen", känns väldigt bakvänt, och nästan lite "hemmabyggd husbil" över det hela. Vad finns förresten bakom den emblemlösa "grillen", dvs det stora svarta fältet inunder den grå randen? Tänk om det vore möjligt att erbjuda fabriksmonterad inbyggd diodramp från fabriksleverans där! :)
Jag gillar ju att köra OmniExpressen, så jag antar att denna är minst lika trevlig att framföra.

Sen får väl Volvo tåla att de fått "sin" (egentligen Carrus) 9700-design kopierad, då de ju själva i princip kopierat VDL-design på sin 8900. ;)

Det där med svart fält i fronten är helt klart något som Scania så att säga verkar "rekommendera" när det gäller de aktuella bussmodeller som de håller sig med idag. Tittar man på Scanias demobussar av typen Citywide så brukar de ha svart fält i fronten om de tillhör just Scania. Men tittar man däremot på Citywide som är ute i trafik så verkar de flesta skippat det där med svart fält i fronten. De brukar oftast ha målat detta fält i samma färg som övriga bussen. Så det är mycket troligt att det bli likadant med Interlink när dessa blir vanliga på riktigt.