En undran om rampkoppling för Nobinas 32xx och 00xx i Norrtälje

Startat av eldani, 01 september 2016, 00:35:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Jag har sett bussarna vid uppställningsplats i Hallstavik under senaste tiden så står Volvo B8RLE 6x2 och Volvo B9SA LE stå på olika platser och alla är upp kopplad till rampen. Förut så stod alla Volvo B8RLE 6x2 i serie 3218 till 3225 och 7995 på fem platser och då var dom upp kopplat till rampen det samma var för Volvo B9SA LE i serie 0026 till 0084 på tre platser och då var dom upp kopplat till rampen på dom totalt åtta platser som finns i Hallstavik. Om det var flera bussar av samma modell och dom fick dom stå på den andra modellens plats men då så var dom inte upp kopplad till rampen. Det har nämnts här på forumet i en annan tråd om jag kommer i håg rett så är det var olika färger på glykol till bussarna.
Min fråga är om det går att byta glykol till samma färg och om man måste bygga om bussarna för det?

Ersa

B8-motorerna ska ha gul glykol, medan alla äldre klarar sig på den vanliga blågröna glykolen. Detta är inte ombyggnadsmöjligt i bussarna, utan man får anpassa rampplatserna till det antal B8-bussar man har.
Under sommartid är ju dock separat batteriladdning det viktigaste, så då måste man inte "tvångsrampkoppla" bussarna med hela glykolhandsken så fort man stängt av motorn. Jämför Knutbydepån i samma område och klimat, där inte en enda Volvobuss glykolkopplats sedan sommaren 2012, utan där räcker enbart grön elkabel.

Jocke Selling

Så är det förvisso, men det är inte så varmt vid utkörningen alla gånger.

//Jocke

Lars-Håkan_E

1) Det bör gå alldeles utmärkt att använda gul glykol även i de äldre bussarna men då måste man tömma dessa först.

2) Jag antar att Upplandsbussarna har Webasto med tillhörande tidur, då bör det gå att få en helt annan värme än vad ramperna någonsin kan producera.

homer

För att krångla till de lite använder ju scania röd glykol :P

Mr.Problem

Om man beställer bussarna med värme växlare på rampkopplingen möts aldrig värmebärande vätskan i rampen kylvätskan i bussen. Värmebärandevätska kan vara saltvatten, bättre för miljön vid läckage.