Stor brist på bussförare i Skåne

Startat av Walter, 30 augusti 2016, 15:12:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

CitatLönen är rimlig, anställningstryggheten stor
är nog många som inte ställer upp på den beskrivningen, men allt är ju relativt...

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 30 augusti 2016, 19:17:27 PM
är nog många som inte ställer upp på den beskrivningen, men allt är ju relativt...

Anställningstryggheten när man blivit tillsvidareanställd är nog ganska hyfsad ändå, man ska göra bort sig riktigt ordentligt för att bli av med jobbet i dagens läge.

Ztefan

Det är väl inte så konstigt att trafikföretagen har svårt att hitta nya bussförare, vem är det idag som vill ställa upp på dem villkor som erbjuds, t. ex. i praktiken avskaffat fem veckors semester, ganska usel ingångslön, oregelbundna arbetstider, usel vagnpark, tidspress=stress som du inte själv kan påverka, obetald arbetstid för att förflytta dig mellan punkt A till B, utsatt för spott och spe.
Jag själv är bara kvar i branschen utav en anledning, för gammal för att få något annat, halvtaskig utbildning, obs. ej bitter för det, har kört buss ett antal och sett vart bussföraryrket är på väg, bara nedåt enligt mig, så inte alls förvånad att det är svårt att hitta nya förare.
Jag skulle aldrig idag råda någon annan att ge sig på att köra linjetrafik/stadsbuss.

John P

Tror att man missar en del som vill bli bussförare, men som inte kommer in p.g.a rekryteringsprocessen. Sökande som står långt i från arbetsmarknaden, inte har så jättebra betyg och som gått arbetslösa länge prioriteras ofta när det gäller allmänt finansierade utbildningar via t.ex komvux eller via Arbetsförmedlingen. Många av dessa blir jättebra förare, javisst, fast allt för många passar egentligen inte som bussförare och en del är till och med inte speciellt motiverade....                                                 
Statusen på yrket måste också öka,  många, även politiker och tjänstemän, har en felaktig bild av yrket , det är inte "bara" att köra buss utan allt större vikt läggs på att föraren skall ge ett gott bemötande och vara serviceinriktad. Föraren måste också kunna prata och förstå Svenska i både tal och skrift. Körningen måste också vara av god kvalitet, man skall köra som man själv vill åka, (tryggt säkert och bekvämt )och man skall framföra sitt fordon med stolthet. Jag tror att ett steg till att höja yrkets status är bussförarutbildning redan på gymnasiet, man får då  förhoppningsvis de som verkligen vill bli bussförare och de får lära sig yrket under en längre tid, (även om man aldrig blir fullärd....)                                                                                         

När det gäller arbetsmiljö löner m.m så kan en hel del göras, framför allt när det gäller arbetsmiljö. Tidtabeller och tjänster är ofta lite väl tighta, för- och -eftertider måste bli längre liksom framkörningstider och många tidtabeller behöver mer tid. När det gäller arbetstid vore det ofta bra om ramtiden var kortare t.ex  . Även gatumiljön bör planeras för att kollektivtrafiken kan flyta på så bra som möjligt. Som sagt det finns förbättringspotential, men ändå får jag säga att det i grund och botten är ett bra jobb som är rätt fritt med en bra fysisk arbetsmiljö, sitter ofta bättre i förarstolen i bussen än i privata bilen...
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Ersa

Man kan alltid jämföra med lastbilsbranschen. De som vet att de vill bli lastbilsförare väljer Fordonsprogrammet redan på gymnasiet, får en gedigen grundutbildning och kan direkt efter examen börja arbeta på allvar. Därför får lastbilsbranschen påfyllnad av nya unga seriösa engagerade förare varje år.
Om man vill köra buss kan man ju numera gå en gymnasieutbildning, men denna är ju så ny att den inte gjort någon skillnad än. Dessutom är det väl knappt 5-6 st elever som går ut denna utbildning varje år? I hela Sverige alltså. Och dessa får ju ändå inte köra skoltrafik, beställningstrafik eller linjer vars längsta varianter överstiger fem mil, och/eller mer än fem mil från hemstationeringen förrän uppåt två år efter de gått ut skolan. Vilket knappast bidrar till att locka in fler yngre till den utbildningen.

Det kanske är dags att slå ihop C- och D-kortsutbildningarna på Fordonsprogrammet, och "tvinga" alla tungfordonselever att ta BCD eller BECEDE-behörighet. Dvs antingen både tung lastbil och buss, eller ingen av dem.

M. Larsson

Citat från: John P skrivet 06 september 2016, 03:32:09 AM
Statusen på yrket måste också öka
En annan viktig aspekt är kunderna. De flesta i stadstrafik ser ner på bussförare. De beter sig nonchalant och otrevligt. Arbetsgivaren kräver att vi vänder stolen mot kunden, tar av oss solglasögon, söker ögonkontakt med kunden och säger "hej". Jag tycker det är extremt jobbigt att göra så, eftersom de flesta ignorerar oss. En t.f. platschef skickade några "mystery shoppers" som kontrollerade oss. Därefter blev några förare uppkallade till chefen och fick var sin varning. Förresten, när man blir uppkallad till chefen, får man gå dit på sin fritid - den tiden (minst 1 timme) är obetald. Uppkallad kan man bli för vad som helst.

I Östersund sker vissa förarbyten på linjer 1 och 9 utanför garaget i Odenskog. Förare som kliver av får inte sätta sig i sin bil förran bussen har åkt iväg. Detta för att kunderna blir irriterade när de ser en bussförare ha en ny dyr bil. Det finns även krav om politiska diskussioner och mycket annat.

Visst kan inte arbetsgivaren påverka kundernas beteende. Men faktum är att många duktiga bussförare lämnar yrket så snart de hittat något annat. Kvar blir ofta de som inte kan få något annat jobb.

Ersa

När man är i tjänst och representanter sin arbetsgivare, samt i viss mån även en huvudman, ska man givetvis inte agitera privatpolitiska eller religiösa åsikter. Det kan man hålla till fritiden då man är civilklädd. Däremot har jag aldrig förr hört talas om någon resenär som haft åsikter om vilken slags bil en busschaufför äger.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 07 september 2016, 13:57:07 PM
När man är i tjänst och representanter sin arbetsgivare, samt i viss mån även en huvudman, ska man givetvis inte agitera privatpolitiska eller religiösa åsikter. Det kan man hålla till fritiden då man är civilklädd. Däremot har jag aldrig förr hört talas om någon resenär som haft åsikter om vilken slags bil en busschaufför äger.

Nej jag skulle bli väldigt förvånad om någon kund hörde av sig och hade synpunkter på vilka fordon som mina chaufförer körde o ägde oavsett det var en Opel Kadett från 1979 eller en Porsche Cayenne från 2015

mittlinje

Citat från: M. Larsson skrivet 07 september 2016, 12:04:59 PM
En annan viktig aspekt är kunderna. De flesta i stadstrafik ser ner på bussförare. De beter sig nonchalant och otrevligt. Arbetsgivaren kräver att vi vänder stolen mot kunden, tar av oss solglasögon, söker ögonkontakt med kunden och säger "hej". Jag tycker det är extremt jobbigt att göra så, eftersom de flesta ignorerar oss.

Om du tycker det är jobbigt att vara serviceminded - oavsett kundens inställning, är det du som har problem och inte kunden. Han/hon läser av dig direkt och det kan vara en anledning till att de ignorera dig. Det är bara du som kan påverka dig själv och det gör du lättast genom att se till att du mår bra och samtidigt inte lägga så stor vikt vid hur kunderna beter sig. Fortsätter du vara glad och positiv kommer snart kunden att märka detta och då förändrar säkert de flesta sin inställning till just dig!

M. Larsson

Citat från: Ersa skrivet 07 september 2016, 13:57:07 PM
Däremot har jag aldrig förr hört talas om någon resenär som haft åsikter om vilken slags bil en busschaufför äger.
En resenär ringde till kontoret när en bussförare klev av bussen och satt sig i sin nya BMW. Resenären ville ha förklaring av vilka inkomster är bilen köpt. Han kände sig kränkt och tyckte det var provocerande. Han krävde sänkning av biljettpriset och så vidare... För att slippa sådana klagomål gick ledningen ut med sådant förbud.

Vad gäller politiska åsikter så var det en förare som på sin fritid satt i bastu på Storsjöbadet och deltog i en diskussion om Andravärldskriget och Stalin. Någon ringde senare till kontoret och krävde att avskeda föraren. Han tyckte att en förare med sådana åsikter är farlig i trafiken och kan döda någon. Föraren fick då en varning: chefen tyckte att vi representerar företaget även när vi inte bär uniform, men blir igenkända av kunderna.

Östersund är ett väldigt speciellt ställe. Här finns massor av folk som har för lite att göra, som är elaka och avundsjuka.

Lars-Håkan_E

Citat från: M. Larsson skrivet 08 september 2016, 11:55:04 AM
En resenär ringde till kontoret när en bussförare klev av bussen och satt sig i sin nya BMW. Resenären ville ha förklaring av vilka inkomster är bilen köpt. Han kände sig kränkt och tyckte det var provocerande. Han krävde sänkning av biljettpriset och så vidare... För att slippa sådana klagomål gick ledningen ut med sådant förbud.

Vad gäller politiska åsikter så var det en förare som på sin fritid satt i bastu på Storsjöbadet och deltog i en diskussion om Andravärldskriget och Stalin. Någon ringde senare till kontoret och krävde att avskeda föraren. Han tyckte att en förare med sådana åsikter är farlig i trafiken och kan döda någon. Föraren fick då en varning: chefen tyckte att vi representerar företaget även när vi inte bär uniform, men blir igenkända av kunderna.

Östersund är ett väldigt speciellt ställe. Här finns massor av folk som har för lite att göra, som är elaka och avundsjuka.

Den första synpunkten är ju bara att avfärda med en kort kommentar till kunden, jag antar att Nettbuss betalar vanlig avtalsenlig lön :-)
Om mina anställda lägger sina pengar på ny bil, stor villa, husbil, husvagn eller båt är inget jag som arbetsledare har ett dugg med att göra och ännu mindre har kunder eller andra medborgare med saken att skaffa, jag skulle ha skrattat gott om jag fick ett sådant samtal.

Kan det vara konflikträdda arbetsledare mot allmänheten? som tillämpar talesättet "Kunden har alltid rätt" på helt fel sätt.

Om någon ringer och har helt ovidkommande åsikter är det bara att tacka för synpunkten och önska en trevlig dag, om personen sedan går till media med historien om bilen skulle jag tycka det vore väldigt bra gratisreklam både för bolaget och för bussföraryrket (om media nu mot förmodan skulle trycka något sanningsenligt om detta)

Sedan den andra synpunkten, vad anställda har för facklig eller politisk tillhörighet har man som arbetsgivare ingenting med att göra så länge det inte påverkar hur arbetet utförs, en chaufför bör t.ex inte dela ut flygblad för ett parti under arbetet däremot vilket parti han agiterar för på sin fritid eller vilka åsikter han framför då är fullkomligt irrelevant så länge det inte faller under ansvar enligt brottsbalken.

Jag har brukat sagt till alla nya chaufförer, på jobbet med kunder oavsett vilka så framför vi aldrig våra åsikter om dem på något sätt kan upplevas som stötande av någon, man debatterar inte Hitler eller Stasi med tyskar, rasistiska åsikter med nyanlända för att ta två enkla exempel.

Det mesta är väldigt självklart, på jobbet så är alla kunder (och kollegor) lika värda och ens privata åsikter får man hålla tyst om där.

Östersund verkar ha förändrats väldigt sedan jag flyttade från Jämtland för 21 år sedan.

Ersa

Citat från: M. Larsson skrivet 08 september 2016, 11:55:04 AM

Det här är ju jätteroligt! :D Med tanke på hur billiga husen är i Jämtland är det ju inga bekymmer att låna sig till en fin bra bil, då man ju har rätt billiga boendekostnader. Detta alltså jämfört med villapriserna i Stockholms någorlunda närhet där jag bor, och lever på exakt samma avtalsenliga lön som Östersunds busschaufförer.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 september 2016, 12:16:43 PM
Om någon ringer och har helt ovidkommande åsikter är det bara att tacka för synpunkten och önska en trevlig dag, om personen sedan går till media med historien om bilen skulle jag tycka det vore väldigt bra gratisreklam både för bolaget och för bussföraryrket (om media nu mot förmodan skulle trycka något sanningsenligt om detta)

Jag tänkte samma sak här. Om detta nu skulle bli till en "konflikt" eller leda till skriverier, skulle man ju kunna använda det hela till att påvisa att bussföraryrket inte alls är ett sånt lågstatusyrke. Vilket kanske skulle kunna vända den negativa synen mot branschen, och locka nya förare?

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 september 2016, 12:16:43 PM
Östersund verkar ha förändrats väldigt sedan jag flyttade från Jämtland för 21 år sedan.

Nu har jag aldrig varit involverad i stadstrafiken där, eller arbetat för de arbetsgivare som bedrivit den. Men beskrivningarna av reaktionerna från resenärers klagomål är då inget jag alls känner igen från förorts- och landsbygdstrafiken i länet. Som det iofs nu blivit över 13 år sedan jag körde sist.

Lars-Håkan_E

Jag kan inte påminna mig sådana problem på -80 och början på -90, nu körde jag förvisso bara tre dagar i tätorten innan jag fick en annan placering men jag jobbade i alla fall på Jämtlands Buss/Jämtlands Trafik i ett antal år innan Swebus tog över i juni 1991.

M. Larsson

Dagens Nettbuss Stadsbussarna är inte detsamma som Jämtlandsbuss. Nu uppfylls kundernas önskemål omedelbart och ifrågasättande, hur dumma de än är. Folk har lärt sig att de kan ringa bussbolaget och få en ursäkt och biobiljett/busskort på en gång. Chefen säger hela tiden att det inte är något brist på bussförare nu. Det är bara vissla, så levererar Arbetsförmedlingen nya.