Huvudmeny

Ratten i mitten

Startat av Niklas Bygdestam, 28 augusti 2016, 01:26:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det har kommit en del bussar med ratten i mitten. Mest är det ännu så länge mest prototyper, men ändå.

Men vad ska detta vara bra för? Vi har ju vana att sitta på vänster sida i en buss och köra. Samma sak när vi kör bil, där har vi också vana att sitta på vänster sida.

Ibland har jag kört veteranbussar som är högerstyrda. En varning som vi får är att det finns risk att vi kan ligga för långt åt vänster med dessa eftersom vi är vana vid vänsterstyrning. Därför måste man när man kör högerstyrda bussar tänka lite extra och titta ännu mer i backspeglarna så man ligger rätt på vägen.

Jag tycker att motsvarande problem borde kunna finnas när man har ratten i mitten. Så vad vill man med detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars_L

Ofta är väl de här tänkta för BRT-system - i större eller mindre grad. Då är det ju lite speciella förutsättningar och ganska få möten. Vinsten skulle väl kunna vara att ha bättre uppsikt på passagerarsidan (av- och påstigande). Är det ett tillräckligt isolerat system fritt från andra bilar, så kan väl nyttan kanske vara större då, än nackdelen. Här får man ju säkert också speciell utbildning för att köra - eller i alla fall tid för provkörning.

För vanliga bussar kan det väl dock finnas skäl till att inte välja en sådan lösning.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

1896

Glöm nu inte DAB:s servicelinjebussar från -90 talet, dessa hade väl också ratten i mitten.

Kimsan

På Malmö Expressens Van Hool Exquicity så sitter ratten i praktiken i mitten

WalleW

#4
Intet nytt under solen... 8)
Stockholms Spårvägars Alfa Romeo "tråd-boggi-ledbuss" F4...
Miljövänlig, ratten i mitten och korgstolar (?) för resenärerna...
En tjusig pjäs för sin tid, nästan vacker... :)

//http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SVD023261S.jpg

/   M v h   Walle

AO

Anledningen till ratten hamnat i mitten på dessa bussar anpassade för BRT handlar ju mycket om att man valt att placera de främre hjulen längre fram för att få till bättre placering för dörrarna (eftersom ingen behöver passerar föraren för att avisera sin biljett).

Lars-Håkan_E

Citat från: AO skrivet 28 augusti 2016, 20:22:46 PM
Anledningen till ratten hamnat i mitten på dessa bussar anpassade för BRT handlar ju mycket om att man valt att placera de främre hjulen längre fram för att få till bättre placering för dörrarna (eftersom ingen behöver passerar föraren för att avisera sin biljett).

I normal trafik så är bussarna mer eller mindre omöjliga att använda utan stora anpassningar i gatumiljön (förutom att föraren givetvis inte kan visera/sälja biljetter)
Placeringen av framaxeln tillsammans med det stora avståndet mellan fram - och mittaxel innebär stor vändradie och att betydligt större utrymme krävs i korsningar där bussen ska svänga.

Är det 7 meters axelavstånd mellan fram o mittaxel?

Cyklisten

När det gäller placering i körfältet så borde man få koll ganska snabbt. Själv kör jag högerstyrt (fast en bil) varannan vecka och har aldrig upplevt någon omställningstid. Men att sitta i mitten i Van Hool i Malmö är nog en följd av att man har försökt att få dessa bussfordon att likna spårvagnar. Inte några praktiska fördelar, placeringen borde inte spela så stor roll. Dock så kan det vara bra att sitta till vänster och ha en helruta i dörren till höger så man ser hur nära kanstenen man har kommit ;)