Ruter (#) i Oslo

Startat av Klaverdörr, 25 augusti 2016, 02:09:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Hej.

Kan bara säga det att efter en resa i Oslo att här har kollektivtrafiken i bla Gävle något att lära sig, det är som i Karlstad när det gäller stadsbusstrafik med hög standard i bussarna samma som i Karlstad med Karlstadsbuss (Keolis) , Gävle (Nettbuss) och Xtrafik ligger ljusår efter när det gäller relevant hpl info i bussarna och standard i bussarna så man får hoppas att det inför kommande upphandling i Gävle att det ställs andra krav så fler väljer bussen som resande och man har en bra länstrafik som är standardiserad med samma lack och standard på bussar samt inför ett mycket bättre info system på bussarna.

Oslo har nog den absolut bästa trafiken totalt i hela Norden. Den fungerar hur bra som helst och det går fort och info och standard är något utöver allt och dom har en app som är tydlig och enkel.. Tydlig info i bussar, spårvagnar och tunnelbana hela tiden och mycket tät trafik.
Dom har totalt lyckats med hur kollektivtrafik ska vara!

Lars_L

Jovisst det fungerar bra i Oslo. Info-systemen i bussarna och sådant är väl saker som kommer överallt. Det handlar ju oftast bara om hur de olika bolagen ligger i fas när det gäller upphandlingar och genomförande. Det är ju dock svårt för en mindre organisation att lägga samma resurser på exempelvis appar som trafiken i en huvudstad. Där får man väl gå samman i sådana fall för att minimera kostnaderna.

I annat fall tycker jag nog Oslo följer ungefär samma princip och standard som i de flesta andra städer. Men som alltid är ju olika städer bra/dåliga på olika saker. Oslo har ju ett mycket rörigt system med både speciella morgonbussar och nattbussar, där de senare har ganska dålig trafikering för att vara i en storstad med nästan bara helgtrafik (om än man har ett par dygnet-runt-linjer - men dessa går ju bara i timmestrafik vardagsnätter).

Turtätheten är väl inte heller så där väldigt märkvärdig på alla linjer direkt. Dock får man ju säga att jag tycker man gör helt rätt i tunnelbanan att köra med fullt utbud måndag-fredag även i mellantrafiken. I exempelvis Stockholm är ju neddragningarna just där så pass stora att restiderna blir relativt långa - sett till den ganska låga extrakostnad det handlar om (innebär inte att man inte kan ha viss inskränkning) och ändå relativt höga resande. Principen där man utgår från är att har man nu en riktigt tung infrastruktur så ska den användas full ut, tycker jag är ganska klok.  Men sedan slutar ju t-banan samtidigt att gå rätt tidigt å andra sidan + att man inte har några nattbussar, samtidigt som den börjar gå rätt sent på lördagar-söndagar.

Så full pott får man inte. Däremot fungerar ju inte minst deras "stomlinjer" i innerstaden mycket bra och effektivt, med bra framkomlighet och korta hållplatsstopp - spårvägsstäder tyck ha lättare att förstå att man måste ha ingång genom alla dörrar för att få effektiv trafik med ledbussar i stadstrafik.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist