Negativa (och konstruktiva) erfarenheter av spårviddshinder efterlyses

Startat av Anders Noren, 24 augusti 2016, 19:10:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Å yrkets vägnar undrar jag om Bussnack-kollektivet kan tipsa mig kommuner/bussbolag där man haft erfarenheter av hur spårviddshinder bör, och inte bör, byggas och användas. (Det aktuella exemplet på Skeppsbron i Stockholm gills inte, det är en extraordinär åtgärd.)

Taunusch

Intill Glömsta förskola på Mats Ålännings gata i Torshälla fanns tills för 5-10 år sedan ett spårviddshinder. Det var kombinerat med ett böjt räckte i längsled på mitten. Förutom bred spårvidd krävdes således även en väl tilltagen markfrigång.

På förbindelsevägen mellan Östra Storgatan och Kjulavägen i Eskilstuna finns ett spårviddshinder sedan många år. Det är en nedgjuten betongkrunka med en rejäl grop.

Det senare är synnerligen effektivt eftersom en ordinär personbil inte kommer förbi utan fastnar rejält och kommer i regel inte loss utan hjälp av bärgningsbil. Det ställer dock till det genom att bussen inte kan komma fram under tiden och bärgare finns inte alltid runt hörnet.

Den förstnämnda klarade föraren oftast upp själv men lämnade naturligtvis skador i underredet. För mig högst oklart varför det togs bort, långt innan linjen lades om och inte trafikerar platsen idag.

Lars-Håkan_E

Citat från: Anders Noren skrivet 24 augusti 2016, 19:10:26 PM
Å yrkets vägnar undrar jag om Bussnack-kollektivet kan tipsa mig kommuner/bussbolag där man haft erfarenheter av hur spårviddshinder bör, och inte bör, byggas och användas. (Det aktuella exemplet på Skeppsbron i Stockholm gills inte, det är en extraordinär åtgärd.)

Gamla Södertäljevägen i Segeltorp (Mellan Juringe Allé-Patron Bergs väg) är helt ok i mitt tycke, dock är det inte helt bombsäkert då man kan passera med vissa större personbilar om man vet vad man gör :-)

Det på Skeppsbron som du nämner har ju för många smitvägar, massor med bilister som körde zick zack mellan gående på gångbanor o cyckelbanor där.

De trafikvakter som var utkommenderade hade ju ingen möjlighet att ingripa i lagens mening.

Ersa

Nu vet jag inte hur de ser ut idag, tio år senare, men spårviddshindren i Odensala/Torvalla (Östersund) och Brunflo byggda av kommunen under Jämtlandsbuss tid har alltid fungerat bra. Det var av samma typ som beskrev ovan, med det böjda räcket i mitten.

Rikard

Finns ett i Eklanda, ett vid Lejonslättsgatan och ett i Balltorp i Mölndals kommun. Finns säkert på flera ställen i Göteborgs kommun också, Tror det finns ett i Backa Bl.a. Så där kan du säkert få information så det blir över. Har funnits i säkert 20 år i Eklanda skulle jag tro, och där står säkert 4-10 varningsskyltar som varnar för avstängd väg men bilar kör över där iallafall.
Rikard

homer

Linje 423 (Slussen- Gustavsberg) har 3 st att passera, dock har ett av dem blivit igenfyllt med grus.

Staffan Sävenfjord

I Borås tillämpades i augusti 2014 en lite okonventionell lösning i samband med ett vägarbete med åtföljande omledning till en gata där man absolut inte ville ha några privatbilister. Systemet beskrivs i min blogg

http://savenfjord.blogspot.se/2014/08/alingsasvagen-i-boras-avstangd.html

Bussförarna i varje fall var mycket nöjda med anordningen, åtminstone de jag talade med.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 augusti 2016, 12:10:13 PM
I Borås tillämpades i augusti 2014 en lite okonventionell lösning i samband med ett vägarbete med åtföljande omledning till en gata där man absolut inte ville ha några privatbilister. Systemet beskrivs i min blogg

http://savenfjord.blogspot.se/2014/08/alingsasvagen-i-boras-avstangd.html

Bussförarna i varje fall var mycket nöjda med anordningen, åtminstone de jag talade med.

En fungerande och säkert kostnadseffektiv lösning, om man jämför med projektet mellan Skeppsbron och Munkbroleden :-) (Stockholm)

Nico

Vi är ju flera på forumet som pysslar med s.k. trafikteknik inom busstrafiken så det finns säkert någon som kan hoppa in och sufflera om så är...

Rent generellt skulle jag dock vilja hävda att spårviddshinder (trafiksilar) är på undantag... i alla fall i SL-land. De stoppar ju inte så mycket då en SUV eller skåpbil brukar klara dem och även vissa större personbilar. De kräver sedan både mycket utrymme i längd (och så rak inkörning som möjligt) samt en hel del underhåll. Även om det ofta i grund handlar om prefabricerade element med relativt bra hållfasthet så är påverkan och slitage stort. Det blir lätt så att betongen spricker i kanterna och deformeras, men framförallt handlar det om att bussarna inte kommer in rakt. De går då emot styrrälerna vilket leder till att de trycks loss från sina fästen vilket i sin tur även ger skador på betongen. Det har inneburit att väghållarna i SL-området alltmer har tagit bort spårviddshindren samtidigt som inga nyanläggs.

Några finns ju kvar här och var, t.ex. på Gillevägen (anslutningen mot Planiavägen), vid Ytterbyvägen i Rotebro, vid Industrivägen mot Glimmervägen vid Stinsen i Sollentuna, vid Fornpasset i Söderby i Haninge osv. Finns ett antal till runt om i stan som jag inte kommer på just nu, men de blir som sagt alltmer sällsynta. Den på Älvkällevägen vid Mjölkcentralen i Årsta försvann för ganska länge sedan (och den var dessutom något bökig  att ta från ena hållet där det gällde att räta upp vagnen rätt). Likaså försvann spårviddshindret på Tenstavägen ut mot Bergslagsvägen för ganska länge sedan medan hindret vid Mamre-motet mellan Rissne och Spånga försvann för bara en 3-4 år sedan. Det togs bort i samband med att man byggde trafikplats Rissne och lade om E18 via Kymlingelänken. Trafiken leddes från Rissne leddes då ut den vägen på Ulvsundavägen och Trafikverket betalade detta. Istället inrättades enbart ett kollektivkörfält på Kvarnvägen för vänstersväng ut på Enköpingsvägen.

När allt var klart valde dock Sundbybergs stad inte återställa hindret ifråga. En lite udda variant på spårviddshinder förekom sedan också här vid denna ombyggnad. Ett tag var det nämligen ganska stora problem med att bilister korkade igen det ovan nämnda kollektivkörfältet på Kvarnvägen ut mot Enköpingsvägen. Där satte Trafikverket upp ett slags kvickbro med inbyggt spårviddshinder och sedan var där inga direkta problem efter det.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 augusti 2016, 12:10:13 PM
I Borås tillämpades i augusti 2014 en lite okonventionell lösning i samband med ett vägarbete med åtföljande omledning till en gata där man absolut inte ville ha några privatbilister. Systemet beskrivs i min blogg

http://savenfjord.blogspot.se/2014/08/alingsasvagen-i-boras-avstangd.html

Bussförarna i varje fall var mycket nöjda med anordningen, åtminstone de jag talade med.

Fult men fiffigt! Om en sådan grind skulle installeras permanent, hur skulle den slita på bussarna?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 25 augusti 2016, 13:05:11 PM
Fult men fiffigt! Om en sådan grind skulle installeras permanent, hur skulle den slita på bussarna?

Troligen inte alls, i varje fall inte så länge bussen körs in som det är tänkt i hindret. Däremot ökar naturligtvis risken för plåtskador om föraren missbedömer avståndet och kör in lite för långt åt vänster eller höger i hindret.

Det lär dock inte ha hänt något sådant i Borås under de knappt sju veckor (arbetet blev klart något tidigare än beräknat) som hindret fanns där. Inte heller några märkbara plåtskador på bussarna. Däremot lär någon privatbil fått bucklor vid försök att forcera hindret. Det vanligaste var i så fall att ta häng på en buss och försöka hinna igenom med bussen öppnade. Det gjorde man dock inte...




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BSB101

Där jag bodde förut hade jag ett spårviddshinder med grop och längsgående uppstickande rör i mitten. När jag flyttade dit var röret nertryckt så det gick att passera med lite större personbilar. När kommunen sedan bytte ut röret till ett nytt upphörde personbilstrafiken helt. Så grop ihop med uppstickande hinder verkar vara effektivt.

Robert Brink

Spårviddshindret vid Gamla Stan har ju förutom nackdelar för bussarna, en annan nackdel! Allt för många personbilar klarar av att köra över hindret utan problem, även om det kräver tur och lite skicklighet.

När vi kör 69:an från Karolinska Instututet mot Vasastan så har vi direkt efter Norra Stations Gatan(Gamla avfarten från Essingeleden) mot Rörstrandsgatan ett hinder som är lite lurigt. Man kan nämligen påbörja vänstersvängen lite för tidigt och halka ner med bakhjulet om man inte passar sig där...

//R