Lite bilder ifrån Haninge - Sommaren 2015

Startat av Kubert, 24 augusti 2016, 01:32:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kubert

Hej på er!!  :)

Här kommer lite bilder ifrån förra sommaren. Jag skulle ha postat dessa mycket tidigare, men har, så att säga, inte fått "rumpan ur fåtöljen";) Men nu när jag äntligen fick lite tid över var jag tvungen att passa på och dela med mig av godiset med er bussfantaster! Ser tyvärr att bilderna kanske blev lite väl nedskalade, ville försöka anpassa de till rutan och inte lagga ner hemsidan i onödan. Orkar inte gå in i Photoshop och skala om de just nu, men kanske postar jag även originalbilderna i sin helhet någon gång i framtiden.

Först ut har vi vår gamla vän 6702. Jag saknar henne. Jag har starka minnen ifrån barndomen när jag alltid ville sitta längsta bak för att komma "i nivå" med fönsterrutan och kunna beskåda den fantastiska utsikten. Jag brukade bygga någon slags hybridmodeller av denna buss i Lego.

Maj/Juni 2015. Där stod hon. Rakt framför mig. Jag vågande inte riktigt gå in där och fota, och tyvärr hade jag inte kameran med det längre objektivet med mig.

Istället fick jag stå lite snett vid sidan av och ta vidbilder för att sedan försöka croppa ut bilderna i efterhand.
Gick väl sådär.

För långt ifrån!  :(

Haha, jag älskar den här! Mig veterligt är det inte så ofta man får se blåa bussar i Haninge, så lite pendeltågsfärger är alltid trevligt som omväxling.

Man ser inte det pga. nedskalningen, men detta är 4709. Här stod jag och väntade på 807 som skulle ta mig vidare till Brandbergen och Haninge där jag bor.

Utfyllnad. Inte helt säker, men jag tror 6702 redan var borttagen när denna bild togs.

Tror detta är 3608... 3608....3689...nånting. Jag vet inte. i Bakgrunden syns den numera färdigbyggda Mormonkyrkan.

7259. Jag skulle inte med den, stod och väntade på 829an tillbaka till Brandbergen.

Det var väl allt för den här gången. Hoppas att åtminstone någon uppskattat de här bilderna och den euforiska lycka de medfört.  :) Vi hörs!

Peter Rost

Trevligt! Den blå B12:an torde vara Nobina 5872, eller 5942.

//Peter

Kubert

Citat från: Peter Rost skrivet 24 augusti 2016, 05:30:53 AM
Trevligt! Den blå B12:an torde vara Nobina 5872, eller 5942.

//Peter

Det kan absolut stämma! Har inte sett den alls den här sommaren faktiskt. :(
Däremot såg jag en blåbuss vid Brandbergen Centrum, det var lite överraskande.
Brukar titta in lite turistbussar och liknande med jämna mellanrum,
men just blåa bussar är ytterst sällsynta här.
Såg också någon form av turistbuss/privatbuss som verkade vara av 90-tals årsmodell.
Såååå bittert att man inte hade med sig kameran.
Nåväl. Den kanske återkommer! :P

Bussmax

Gick blåbussen i trafik? I så fall kan den ju gått på 824 eller 807. / Max

Matte

Citat från: Bussmax skrivet 29 augusti 2016, 08:34:56 AM
Gick blåbussen i trafik? I så fall kan den ju gått på 824 eller 807. / Max

Ja Tyresö garaget kör alla hela turer på 824 och några turer på 807. Är det vagn brist och det bara finns blå buss tar dom den. Sen har många från tågersättningen dom senaste 2 veckorna vart ute på linjeutbildning så det kan ha vart en sån som sågs också.

Bussmax

Okej, menas hela turer till Tyresö strand eller kör även Tyresö till Tyresö C ? Haninge kör väll Förstärkningsturerna till Sågen? Och blåbussar på rödbusslinjer har hänt mycket i Tyresö de senaste veckorna, sist var igår som en blå buss gick på 801 och 816 // Max 😊

Matte

Citat från: Bussmax skrivet 30 augusti 2016, 21:30:49 PM
Okej, menas hela turer till Tyresö strand eller kör även Tyresö till Tyresö C ? Haninge kör väll Förstärkningsturerna till Sågen? Och blåbussar på rödbusslinjer har hänt mycket i Tyresö de senaste veckorna, sist var igår som en blå buss gick på 801 och 816 // Max 😊

Med hela turer menas till Tyresö C och Tyresö Strand och körs bara av Tyresö. Förstärkningsturerna till/från Sågen körs av Handen eller Jordbro.

Bussmax

Tack för svar, kör Haninge/ Jordbro något i Tyresö förutom på 840 och 820?

Matte

Citat från: Bussmax skrivet 31 augusti 2016, 07:36:39 AM
Tack för svar, kör Haninge/ Jordbro något i Tyresö förutom på 840 och 820?

Handen och Jordbro kör sin linje 840 som alltid och 820 körs av Jordbro som endast är det garage som har mini bussar. Men vi kör inget åt Tyresö utan 824 flyttades över till Tyresö för att jämna ut fördelningen av produktion mellan garagen.

Sedan Midsommarafton i år så flyttades linje 861 över till Jordbro depån från Ösmo och sedan sommar tidtabellen slutade så används inte Estö garaget längre som depå/uppställningsplats utan bara som paus lokal och vändslinga.

Bussmicke

Citat från: Matte skrivet 31 augusti 2016, 14:24:57 PM
sedan sommar tidtabellen slutade så används inte Estö garaget längre som depå/uppställningsplats utan bara som paus lokal och vändslinga.

Tråkigt att höra, bussar har alltid stått där :)
Har man mindre antal bussar i Ösmo eller har man byggt ut där att få plats med mer bussar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

En del har istället flyttats över till Jordbro. Bla sätts 861 ut därifrån.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmax

Så Tyresö kör linjerna
401
491
801
802
Några turer på 807
812C
813C
814
815
815C
816
819
821
822
823
824
873
875
890
?

Nico

Tyresö kör även ett fåtal eftermiddagsavgångar på linje 561.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmax

Juste, glömde det. Norrtälje kör ju också flera 401.

Bussmicke

Citat från: Bussmax skrivet 04 september 2016, 12:01:32 PM
Juste, glömde det. Norrtälje kör ju också flera 401.

Jo, märkte det i fredags men tyvärr bussar jag redan hade på bild. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.