Nobinas bussar av B9SALE i serien 00xx har fått en standardhöjning i Norrtälje

Startat av eldani, 21 augusti 2016, 15:02:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Jag åkte med Nobina 0077 och 0078 den 19/8 och såg 0076 parkerad vid Norrtälje busstationen. För en tid sedan har det funnits usb uttag 0076 också på 0077. Men häl plötsligt när jag klev på  0078 den 19/8 Så finns det wifi och usb uttag på dom nu satt längst fram finns en stor infoskärm. Det är kanon att dom har sat in en sådan tavla som dom visar tre hållplatser framåt. Nu är det 0076 kanon att åka med som dom har byt stoppning och ny klädsel på stolarna och wifi och usb uttag. Nu får man hoppas att dom kommer att byta stoppning och ny klädsel på stolarna på 0077 och 0078 för visa stolarna behöver bytas utt. Om dom har fräschat upp 0076 till 0078. Så får man hoppas att dom andra i serien 00xx får en lika standardhöjning.

Lars_L

Citat från: eldani skrivet 21 augusti 2016, 15:02:36 PM
Jag åkte med Nobina 0077 och 0078 den 19/8 och såg 0076 parkerad vid Norrtälje busstationen. För en tid sedan har det funnits usb uttag 0076 också på 0077. Men häl plötsligt när jag klev på  0078 den 19/8 Så finns det wifi och usb uttag på dom nu satt längst fram finns en stor infoskärm. Det är kanon att dom har sat in en sådan tavla som dom visar tre hållplatser framåt. Nu är det 0076 kanon att åka med som dom har byt stoppning och ny klädsel på stolarna och wifi och usb uttag. Nu får man hoppas att dom kommer att byta stoppning och ny klädsel på stolarna på 0077 och 0078 för visa stolarna behöver bytas utt. Om dom har fräschat upp 0076 till 0078. Så får man hoppas att dom andra i serien 00xx får en lika standardhöjning.

Anledningen är väl att man har omlopp i Järfälla/Upplands bro på omloppen på 686. Tror inte man kommer göra det allmänt i övrigt i Norrtälje och då nöjer man sig väl med att installera detta på  3-4 vagnar - eller hur stort behov man nu tycker att man har (det vill säga om man anser att vagnreserv behövs, eller om man nöjer sig med vad som krävs för nuvarande trafikupplägg). 

homer

Stolarna hade väl knappast dålig stoppning tidigare? kanske att de ljusblåa tyget som satt i vid leverans började se skabbigt ut men stolarna är ju volvos egna som ockå sitter i de flesta b9s i stocckholm och de som kom 2005 har ännu inte blivit dåliga i själva stoppningen.

eldani

Citat från: Lars_L skrivet 22 augusti 2016, 11:50:17 AM
Anledningen är väl att man har omlopp i Järfälla/Upplands bro på omloppen på 686. Tror inte man kommer göra det allmänt i övrigt i Norrtälje och då nöjer man sig väl med att installera detta på  3-4 vagnar - eller hur stort behov man nu tycker att man har (det vill säga om man anser att vagnreserv behövs, eller om man nöjer sig med vad som krävs för nuvarande trafikupplägg).

Jag håller inte med riktigt för dom bussarna i serie 7606-7608 och 7991-7995 och 3218-3225 har wifi och usb uttag 7991-7995 och 3218-3225 har det sen dom kom i trafik. På linjen 639 har merparten wifi och usb uttag. Sen går också många B9SALE så att det kommer wifi och usb uttag dom B9SALE som går på 639 tror jag på.

eldani

Citat från: homer skrivet 22 augusti 2016, 17:49:15 PM
Stolarna hade väl knappast dålig stoppning tidigare? kanske att de ljusblåa tyget som satt i vid leverans började se skabbigt ut men stolarna är ju volvos egna som ockå sitter i de flesta b9s i stocckholm och de som kom 2005 har ännu inte blivit dåliga i själva stoppningen.

Visa stolar är väldigt nedsuttna och dom undviker man om man ska åka långt. Och stolklädsel är väldigt sliten på vissa stolar. Sen har dom burjat att renovera stolarna på Volvo B9SALE 8500 7394-7399 av årsmodell 2011.

Walter

Citat från: eldani skrivet 22 augusti 2016, 20:22:55 PM
Jag håller inte med riktigt för dom bussarna i serie 7606-7608 och 7991-7995 och 3218-3225 har wifi och usb uttag 7991-7995 och 3218-3225 har det sen dom kom i trafik. På linjen 639 har merparten wifi och usb uttag. Sen går också många B9SALE så att det kommer wifi och usb uttag dom B9SALE som går på 639 tror jag på.

Fast dessa du räknar upp beställdes som nya med denna utrustning och det är klart billigare än att montera det i befintliga vagnar. Dessutom finns det ett större incitament att göra det på vagnar som ofta rullar på linjer där man får betalt per påstigande. De bussar som nu fått det installerat i efterhand rullar ju även på linjer i andra avtalsområde där jag gissar att det ska finnas enligt avtal.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

eldani

Citat från: Walter skrivet 22 augusti 2016, 21:51:02 PM
Fast dessa du räknar upp beställdes som nya med denna utrustning och det är klart billigare än att montera det i befintliga vagnar. Dessutom finns det ett större incitament att göra det på vagnar som ofta rullar på linjer där man får betalt per påstigande. De bussar som nu fått det installerat i efterhand rullar ju även på linjer i andra avtalsområde där jag gissar att det ska finnas enligt avtal.

Vad jag vet så har dom på linje 639 betalt per påstigande. Sen har dom satt in usb uttag 7606-7608 i efter hand. Sen vill Nobina locka resenärer med att man kan jobba när man åker bussen. Sedan Nobina tog över trafiken i Norrtälje har dom fått en hög kundnöjdhet. Det kan bero på att dom har fina bussar och med bra utrustning för resenären. Man kan bara gå till baka när Busslink hade trafiken så var det mesta av bussarna färdig för skroten. Om Nobina vill sätta in wifi och usb uttag på sina bussar så tycker jag det här bra och bara öron märka vissa bussar för vissa linjer går det inte exempel är 3218-3225 var av sätta för Hallstavik när dom kom för att gå på 639. Jag har aldrig sett alla stående över natten i Hallstavik. Så att bara ha wifi och usb uttag på nåra av Volvo B9SALE  tror jag inte på så det kommer nog på alla dom.

Fredde

Citat från: eldani skrivet 22 augusti 2016, 22:34:54 PM
Man kan bara gå till baka när Busslink hade trafiken så var det mesta av bussarna färdig för skroten.

Det man ska tänka på är att det är helt olika avtal samt att det inte finns så speciellt många företag, oavsett branch, som nyanskaffar fordon etc. i slutet på en avtalsperiod.

Förresten, vissa bussar lever vidare, så det var nog inte så illa som du beskriver... http://fotobus.msk.ru/photo/1390063/

eldani

Citat från: Fredde skrivet 22 augusti 2016, 22:49:56 PM
Det man ska tänka på är att det är helt olika avtal samt att det inte finns så speciellt många företag, oavsett branch, som nyanskaffar fordon etc. i slutet på en avtalsperiod.

Förresten, vissa bussar lever vidare, så det var nog inte så illa som du beskriver... http://fotobus.msk.ru/photo/1390063/

Det jag menade var under flera år som dom körd med gamla bussar utom på dåtidens 640 som det var finare bussar. Det var innan dom blev av med trafiken.

J0han

Ersa

Citat från: eldani skrivet 22 augusti 2016, 23:43:30 PM
Det jag menade var under flera år som dom körd med gamla bussar utom på dåtidens 640 som det var finare bussar. Det var innan dom blev av med trafiken.

Det var inga större fel på det förra avtalet. Kundnöjdheten var knappast låg i trafikområdet under 1990- och 00-talet vad jag kan minnas. Det var dessutom i stort sett samma ålderskrav då som nu. 16 års maxålder och omkring 7 års medelålder. Både nu och då var bussarna i stort sett i samma ålder. De gamla slitna 88orna man körde med 2001, samt de gamla 97orna man körde med 2010, motsvarar ju 03orna idag 2016. Men man kanske luras av att t.ex första generationens Volvo 8500 upplevs som ny och modern än idag, pga designen?
Det är ju även i stort sett samma fordonskrav idag som under förra avtalet, med undantag av lågentré samt några få nya kravpunkter på 677 samt norra halvan av 639.