Tunga Rallyt Åkarsvängen lördag 17 september

Startat av K R, 20 augusti 2016, 13:10:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Hej!

Det är idag fyra veckor kvar till årets rally, som alltså går lördagen den 17 september med start och mål i Södertälje.

I denna inledande information kan meddelas att SvOf i år har för avsikt att köra tre bussar i rallyt, detta för att celebrera föreningens 40-års jubileum.

SvOf:s anmälda bussar är:
SJ 2828   Volvo B635/SKV från 1959
BSBV 28  Scania-Vabis BF76/SKV från 1965
SJ 1120   Volvo B58/Hägglund från 1970

Minst en av dessa bussar kommer att angöra Gullmarsplan på vägen till Södertälje för de som vill åka med på detta evenemang redan från Stockholm.
Sedan är tanken att den smärre avgift som kommer att tas ut av passagerarna berättigar till fri åkning under dagen mellan de tre SvOf-bussarna.

Troligtvis kommer även Spårvägsmuseet att delta med en eller ett par fordon, så det kan nog bli tal om en gemensam nerfärd till starten i Södertälje på morgonen, som fallet varit tidigare.

När aktuella tider m m blir kända kommer denna info för rallyt att skrivas in i denna tråd.

mvh K R

Mr H

Citat från: K R skrivet 20 augusti 2016, 13:10:15 PM
Hej!

Det är idag fyra veckor kvar till årets rally, som alltså går lördagen den 17 september med start och mål i Södertälje.

I denna inledande information kan meddelas att SvOf i år har för avsikt att köra tre bussar i rallyt, detta för att celebrera föreningens 40-års jubileum.

SvOf:s anmälda bussar är:
SJ 2828   Volvo B635/SKV från 1959
BSBV 28  Scania-Vabis BF76/SKV från 1965
SJ 1120   Volvo B58/Hägglund från 1970

Minst en av dessa bussar kommer att angöra Gullmarsplan på vägen till Södertälje för de som vill åka med på detta evenemang redan från Stockholm.
Sedan är tanken att den smärre avgift som kommer att tas ut av passagerarna berättigar till fri åkning under dagen mellan de tre SvOf-bussarna.

Troligtvis kommer även Spårvägsmuseet att delta med en eller ett par fordon, så det kan nog bli tal om en gemensam nerfärd till starten i Södertälje på morgonen, som fallet varit tidigare.

När aktuella tider m m blir kända kommer denna info för rallyt att skrivas in i denna tråd.

mvh K R

OK trist att det kolliderar med Järnvägsmuseidagen i Gävle tema 50-tal. Ställer vi upp med buss även där?
Mvh
Mr H

Micke A

Det har det väl gjort dom senaste åren dessa två evenemang vilket är tråkigt

Lars-Håkan_E

Citat från: Micke A skrivet 21 augusti 2016, 21:53:30 PM
Det har det väl gjort dom senaste åren dessa två evenemang vilket är tråkigt

När jag var aktiv för typ 10 år sedan var jag i kontakt med bägge arrangörerna för att föreslå dem att sära på arrangemangen, svaren var ganska likalydande, att arrangemangen vänder sig till olika publikkategorier, det är ju tyvärr inte riktigt sant.

Med tanke på hur få liknande arrangemang som hålls årligen borde det inte vara en omöjlighet att sära på dem, tyvärr är nog de rena järnvägs- och lastbilsdiggarna i stor majoritet på var sitt håll och dessa tycker att det är bra som det är.

hobbe

Hej
Jag kommer även i år att deltaga i tunga rallyt med 4558, och om det är så att någon vill följa med så går det bra att höra av sig till mig. Bussen utgår ifrån Djurö.

Jona

Själv väljer jag som vanligt att fara till Gävle 17 september.
Som tur är brukar man inte bara få se fina tåg och en drös med fina tjejer där utan en och annan riktig buss också...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Peter Rost

Hej Alla!

Spårvägsmuseet deltar med Capitolen, H23 5428. - Som K R skrev ovan blir det gemensam färd till Södertälje.

Återkommer med tider längre fram.

//Peter

K R

Hej!

När detta skrivs är det knappt två veckor kvar till årets Tunga Rallyt Åkarsvängen i Södertälje, det tunga veteranfordonsevenemanget som i år firar 25 år!
I år går rallyt som sagt lördagen den 17 september.

Spårvägsmuseet och SvOf har enligt traditionen anmält sig för deltagande.
Spårvägsmuseet tänker delta med sin Scania-Vabis C75 "Essinge-capitol" från 1961, SL H23 5428.
SvOf avser som tidigare meddelats att komma till start med tre bussar:
SJ 2828, Volvo B635/SKV från 1959,
BSBV 28, Scania-Vabis BF76/SKV från 1965 samt
SJ 1120, Volvo B58/Hägglund från 1970.

Möjlighet finns som vanligt att åka med i ovanstående bussar under rallyt,
då det inte brukar finnas någon större risk att de blir fullsatta, framförallt inte i år då SvOf mönstrar tre bussar i rallyt.

Startplatsen är vid Scania Finans, Verkstadsvägen 11 i Södertälje, mittemot Chassiporten.
Samlingen i Södertälje blir ca kl 7.30-8.15 med första start kl 8.30.

Spårvägsmuseet åker med sin buss från museet på Tegelviksgatan 22
på lördagsmorgonen kl 7.00. Därefter angörs Gullmarsplan kl 7.10 där även en eller flera SvOf-bussar
ansluter för vidare gemensam färd ner till Södertälje.
En av dessa bussar kör sedan via målplatsen vid Scanias huvudkontor (Vagnmakarvägen/Nyköpingsvägen)
för att hämta upp de som ev. kommer i egen bil till Södertälje och som då lämpligen parkerar där.
Denna transferbuss beräknas angöra målplatsen strax efter kl 7.30 och kör därefter fram till startplatsen.

Den som vill åka med från Spårvägsmuseet i H23 Capitol anmäler sig lämpligen till museet på tel. 08-686 17 60.
Alternativt till Reinert Klint på tel. 0709-532955, som även handhar anmälningar av de som önskar medfölja i SvOf:s bussar.

SvOf kommer för sin del att ta ut en frivillig avgift av de medåkande för att bidra till att hålla föreningens bussar rullande
och som då berättigar till fri omstigning mellan SvOf:s tre bussar under dagens rally.

Medtagande av matsäck för dagen rekommenderas.

Prisutdelningen efter rallyt beräknas bli ca kl 15.30. Därefter åker bussarna tillbaka mot Stockholm. Räkna alltså med ett heldagsevenemang!
Eventuellt kommer någon buss att återvända mot Stockholm redan före prisutdelningen och då kan i så fall de som vill komma hem tidigare medfölja denna.

Om du tänker åka med eller har några frågor i ärendet är du välkommen att ringa Reinert Klint på tel. 0709-532955.

Med reservation för eventuella ändringar.

K R

Hej!

Den preliminära startlistan finns nu tillgänglig på MHS' hemsida:

http://mhs.samordning.se/intra_modul_info.php?id=252&klickid=252&xid=6

mvh K R

Tommy E

Om inget oväntat sker lär undertecknad vara på plats på lördag, och precis som förra året har jag försökt lusläsa startlistan och hitta alla bussar. Den här gången fick jag ihop följande, med reservation för eventuella felläsningar och -skrivningar. Eftersom registreringsnumren inte står med i startlistan i år har jag försökt lägga till några av dem själv, och därför vill jag varna för att de KAN innehålla felaktigheter. Kompletteringar är välkomna! :)

5Kjell & Berit GustavssonVolvo B10DDZ956
16ScaniamuseetScania-Vabis B42EGD385
18Niklas HaraldssonScania-Vabis B62EDW953
19Christer JohanssonVolvo B638EHD411
20Karl-Erik KristofferssonVolvo B616PWP309 (Y169)
29Volvo VeteranfordonsklubbVolvo L224GLU012
30Nora Bergslags Veteran-JernvägScania-Vabis B62 Hägglund & SönerXTB853 (T430)
32Anders KarlssonVolvo B638 SKVDNR402
41Håkan GränsVolvo B70501DRG067
43SvOfVolvo B635/SKVGLJ579 (SJ 2828)
46SpårvägsmuseetScania-Vabis CapitolCEJ428 (SL H23 5428)
47Hans FunkChevroletDKY199
49DOBHF/Jan Helmen (Norge)Scania-Vabis B55F-1029
72SvOfScania-Vabis BF76FNT548 (BSBV 28)
80Magnus KnutssonScania-Vabis BF76BRY310
84Per Ivar Berntsen (Norge)Scania-Vabis BF76B-5331
85Värmlands BussveteranerScania-Vabis Lier FjordEGP181
92Lasse SanderScania-Vabis BF7659ELJ352
93Ulf EngströmScania CF110CEF488
105SvOfVolvo B58/HägglundANR575 (SJ 1120)
122Scaniamuseet (Peter Holm)Scania BR111 DHKJD201P
142Jens SkougScania Repstad BR145HS33770
164Peter AnderssonMercedes Kutter 9BAS993
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Jocke Selling

Mycket glädjande att kunna meddela att det gick mycket bra för SvOf i år. SJ 2828 segrade. Hur SJ1120 och BSBV28 placerade sig har jag ej vetskap om, men alla tre gick problemfritt från start till mål, och det var en fantastisk dag.

//Jocke

Tommy E

Stort grattis till SvOf:s segrande ekipage!! :D De två andra SvOf-bussarna kom på platserna 55 och 123. Listan i mitt föregående inlägg är uppdaterad efter dagens observationer. Det var en mycket trevlig dag med bra väder och många intressanta fordon! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

zjbus

Citat från: Tommy E skrivet 18 september 2016, 01:09:47 AM
Stort grattis till SvOf:s segrande ekipage!! :D De två andra SvOf-bussarna kom på platserna 55 och 123. Listan i mitt föregående inlägg är uppdaterad efter dagens observationer. Det var en mycket trevlig dag med bra väder och många intressanta fordon! :)
Instämmer i Gratulationerna! Har du kanske några bilder att visa från arrangemanget?