Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka

Startat av Fredde, 18 augusti 2016, 21:20:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Facket larmar om att bussföretaget Nobina använder fordon med körförbud. Nobina kör åt Kalmar läns trafik som i sin tur är rejält missnöjda med operatören.

http://www.barometern.se/kalmar/nobina-kor-med-farliga-bussar/

Facket har larmat om trafikosäkra Klt-bussar. Operatören Nobina menar att det bara har hänt två gånger.

http://www.barometern.se/kalmar/nobina-slar-tillbaka-vi-kor-inte-med-trasiga-bussar/

eldani


snömannen

Citat från: eldani skrivet 18 augusti 2016, 21:48:11 PM
När går av talet ut för Nobina?

Avtalet går ut i mitten av augusti 2017.
Ska bli intressant att se om KLT får placera ut cyklar vid hållplatserna nästa sommar  ;D

Erling.L

om avtalet går ut nästa år borde väl upphandling redan vara avklarad???
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Fredde

Citat från: Erling.L skrivet 18 augusti 2016, 22:18:42 PM
om avtalet går ut nästa år borde väl upphandling redan vara avklarad???

Ja det är klart. Bergkvara tar över bland annat Kalmar tätort och Öland.

AO

Tyvärr känns det alltför vanligt att företagen låter bussarna förfalla sista tiden på avtalet. Tycker man ser det överallt. Verkligen en baksida av upphandlingar.

eldani

Vilka bussar använder Nobina i trafiken i området?

Fredde

Citat från: eldani skrivet 18 augusti 2016, 22:46:41 PM
Vilka bussar använder Nobina i trafiken i området?

Har ingen lista, men modellerna är bland annat:
Volvo B12MA 8500
Volvo B12BLE 8500
MAN Lions City
MAN Lions Regio
Scania OmniExpress
Volvo B9L CNG 7700

AO

Är det samma avtal både för stadstrafiken och regionaltrafiken?

Lars_L

Citat från: AO skrivet 18 augusti 2016, 22:38:26 PM
Tyvärr känns det alltför vanligt att företagen låter bussarna förfalla sista tiden på avtalet. Tycker man ser det överallt. Verkligen en baksida av upphandlingar.

Fast det är väl rationellt om en buss ska skrotas inom kort? Görs väl egentligen oavsett när en produkt är avskriven och färdigförbrukad, om det är upphandlad verksamhet eller inte.

De tre saker som är av betydelse är väl
1. Att passagerarmiljön är fräsch. Detta kan styras genom NKI (nöjd kund index) och kontroll av städning (bl.a. genom oanmälda inspektioner). Viten om man inte uppföljer avtalets krav.
2. Att fordon som anmälts vara trafikfarliga inte framförs innan felet rättats. Också enkelt att styra med viten och om det sker systematiskt möjlighet att säga upp avtalet med omedelbar verkan.
3. Att man inte får inställda turer på grund av dåligt underhåll av fordonen. Ännu lättare att styra med viten nästan där inställda avgångar på grund av fordonsfel kan ge extra kraftigt vite om man önskar det.

Att göra en bra upphandling handlar ju i grunden om att bedöma vilka risker som finns med avtalet och vilken nivå man vill lägga sig på för att begränsa dem. I slutändan får ju dock ekonomin ändå råda, då man inte heller vill lägga för stor risk på operatören, då det alltid nästan finns en kostnad för detta. 

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Sundås

Citat från: AO skrivet 18 augusti 2016, 23:32:57 PM
Är det samma avtal både för stadstrafiken och regionaltrafiken?

Ja, hela länet upphandlas på en gång fast i olika paket.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

Detta är inga nyheter egentligen, Nobina har misskött sig länge här i länet och det har eskalerat sedan införandet av CTL. Chaufförerna är uppgivna, minst sagt.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars-Håkan_E

När en buss är trafikfarlig måste man nog vara överens om också, en icke fungerande dörr innebär inte att bussen är trafikfarlig för att ta ett exempel, under förutsättning att det finns andra dörrar som fungerar kan bussen fortsätta antingen turen till slut eller i förekommande fall till den återvänder till hemorten.

Är alla dörrar ur funktion övergår det från att vara ett bekvämlighetsproblem till att vara ett säkerhetsproblem.

Ersa

"Fel på ABS-systemet" är inte heller nödvändigtvis trafikfarligt, i alla fall inte sommartid. Oftast brukar de låsningsfria bromsarna ändå fungera felfritt, trots att varningslampan lyser. Sen kan man ju undra om varenda buss tillverkad 1987 och bakåt, som helt saknade ABS, var konstant trafikfarliga...

Lars_L

Alla bolag har ju egentligen checklistor vid klargöring av fordon, så vad som ska tillåtas vara ute och rulla är ju knappast knepigt att fastställa - men det måste givetvis göras från början och gärna finnas som bilaga till upphandlingen.

Det är ju tråkigt att sådant ska behövas. I det här fallet verkar det väl dock inte finnas något problem vad gäller synen på vad som är rimligt att vara ute och rulla med, utan snarare interna problem med efterföljning. Det vill säga ett trafikledningsproblem - iaf när det gäller exemplen på körförbud. Troligen frammanat av att man haft vite på fel fordonstyp - ett vite som ju snarast leder till onödigt inställda turer eller att man rullar med vagnar som inte borde vara ute.

Tycker man det är så viktigt att rätt fordon ska rulla även vid vagnbrist, får man ju nästan kräva extra vagnreserv för respektive fordonstyp. Men då blir det dyrt avtal och frågan är om man egentligen tycker det är värt den kostnaden?     

Inlägget är signerat Lars Lundqvist