Tre Gudöbussar (SL Södertörn)

Startat av Hasse L, 18 augusti 2016, 18:04:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

SCF 979, Nobina 3160, närmar sig bron över Gudöån, där kommungränsen mellan Tyresö och Haninge går.

BSN 090, Nobina 0112, nyligen överflyttad från Södertälje till Handengaraget.

Det får bli en bild till på linje 825, vilken tackar för sig på söndag 21/8. Det är PBT 469, Nobina 3044. Bakom syns butiken Modevillan på samma plats där en gång Gudö Konsum fanns och som upphörde redan på 60-talet vill jag minnas. Ordentliga ombyggnader har skett under årens lopp och några olika affärsrörelser har huserat i byggnaden - om det verkligen är samma byggnad? Fast jag kan inte minnas att den ursprungliga revs. I vänstertrafiken gick alla bussar som passerade här på linje 1 och busshållplatsen på utväg låg vid högra gaveln på bilden. Jag kommer ihåg hur kvällstidningarna, som skulle till kiosken som fanns på andra sidan Vendelsövägen, slängdes ut där.
Linjenätet var stabilare förr i tiden och den allenahärskande linje 1 gick Ringvägen - Vendelsö (- Handen). Även Gudö kunde ses i destinationsskyltarna (liksom Skogsängsvägen) - där förstärkningsbussar brukade vända.   

MGA

3044 finns från den 18/8 i Södertälje.
Tillsammans med 3045,3046,3080,3081.
/// MGA

Bussmax

Trevliga bilder! Södertörn har fått en hel drös med 01xx vagnar 0117, 0128 och några till sågs idag. // Max

Mikael T Nilsson

Tack för ett mycket trevligt bildsvep!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.