Daimler open-top på Gotland

Startat av Björn Forslund, 11 augusti 2016, 15:53:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Någon som vet något om två begagnade Daimler Fleetline dubbeldäckare med öppen övervåning som importerades våren 1982?
Det var HB Gotlandsexpressen som tydligen hade tänkt använda dem för att transportera hotellgäster till/från Visby.
Men det förefaller som bussarna pga sin öppna övervåning inte blev godkända i Sverige. En av dem verkar sedan ha sålts till någon på västkusten, men därefter upphör spåren.
Svenska regnummer var HDR430 och FRW290 enligt uppgifter från en engelsk bussentusiast.

1896

Blev de inreggede utan att vara godkända ?

Du har ju reg nr så testa att kolla med riksarkivet.

Björn Forslund

Citat från: Kung Vasa skrivet 11 augusti 2016, 16:16:11 PM
Blev de inreggede utan att vara godkända ?

Du har ju reg nr så testa att kolla med riksarkivet.

Det går att förregistrera fordon utan att de är godkända.
Jag frågar här, eftersom jag inte har tid med djupare undersökningar själv.
Det är en engelsk entusiast som undrar.

Björn Forslund

Har nu fått info om att Daimlerbussarna hamnade på skroten vid Smedstorp nära Simrishamn och fanns kvar där för ett par år sedan. Någon som vet om skroten blivit bortsanerad efter att markägaren dog? Så sent som september 2014 stod det om detta i Ystads Allehanda efter att grannarna klagat.

Greger Larsson

Hittade en bild från Visby med den ena Daimlern, sannolikt sommaren 1982:

CW66

Åtminstone en av bussarna blev lekplats på Tosselilla Sommarland i Tomelilla.
Båda busarna fanns i oktober på skroten i Smedstorp i ett inte allt för gott skick.

Björn Forslund

Stämmer, i Färdskrivaren som trycks nu finns en bild på bussarna tagen i Smedstorp. För ett par år sedan stod de kvar men ägaren av tomten dog då och vad som sedan hände med skrotupplaget vet jag ej.
Stod de alltså kvar i oktober i år?

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 03 december 2016, 15:25:58 PM
Hittade en bild från Visby med den ena Daimlern, sannolikt sommaren 1982:

Ska vi gissa att tåget är målat i blått o gult?

Isf var det Max "Payex" Hansson och Jörgen "Intersport" Berglund som genom Visby Hyrcykel var ägare och bussen användes för att transportera kunder mellan Hamnen och Österport

Björn Forslund

Körde de överhuvudtaget? Bussen saknar skattemärket och det ser väldigt upptrampat ut bakom.

MartinB

Jag kommer ihåg att jag när jag gick på dagis åkte med en dubbeldäckad buss med öppen övervåning från Varberg till det då nyöppnade Sommarlandet i Himle. Jag tror bussen tillhörde Sommarlandet och användes för att transportera barn till sommarlandet. Detta torde ha varit 1984, 1985 eller 1986. Kan det ha varit en av dessa?

Björn Forslund

Citat från: MartinB skrivet 04 december 2016, 22:55:35 PM
Jag kommer ihåg att jag när jag gick på dagis åkte med en dubbeldäckad buss med öppen övervåning från Varberg till det då nyöppnade Sommarlandet i Himle. Jag tror bussen tillhörde Sommarlandet och användes för att transportera barn till sommarlandet. Detta torde ha varit 1984, 1985 eller 1986. Kan det ha varit en av dessa?

Jo, bussarna hamnade i Varberg. Det blev en komplicerad historia med Himle där kommunen satsade pengar. Det hela konkade sedan och det blev rabalder då det var skattepengar inblandade.