SL:s infoskyltar på hållplatserna?

Startat av Robert Brink, 10 augusti 2016, 20:36:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

Hej

Vet inte om det varit uppe här redan, har inte tid att gå igenom allt, men jag har lagt märke till både som förare och som resenär. Att dom nyare infoskyltarna som visar linje, destination och avgång numera visar avgångstiden enligt ordinarie tidtabell och inte antal minuter tills bussen kommer!
Något tillfälligt eller ska det vara så framöver?  Som resenär uppskattar jag att se om det tex kommer två bussar på rad(även om det förstås inte alltid gick att lita på...) mer än att se vilket tid bussen ska avgå.

//R

Lars_L

Jag tror inte det är nytt, eller tänkt att bara tidtabellstiden ska visas på hållplatserna. I alla fall har jag sett (bland all tidtabellstid) vissa avgångar som visas med realtid. Däremot blir det ju som antyds ofta så att tidtabellstiden visas av olika skäl. Dels har man nu en gräns för busstrafiken på 30-minuter för realtid, dels är det många orsaker till att inte realtiden visas. Omloppet måste ju vara inloggat; så om föraren har haft en paus syns ju inte nästkommande avgång på omloppet som realtid; inte heller om det varit en tomkörning innan och ofta inte heller om omloppet inte är inloggat vid avgångstiden. Det kan nog också ställa till det om det i omloppet är inlagt en separat plats för uppställning, om det ingår  tomkörning till/från denna fram till påstigningshållplatsen.

Sedan har väl jag uppfattat det som att det fungerar lite si och så med uppdateringen av realtiden generellt. Verkar finnas någon begränsning i systemet som gör att tiderna inte alltid uppdateras som man kanske tycker att det borde göras.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 11 augusti 2016, 20:16:05 PM
Det kan nog också ställa till det om det i omloppet är inlagt en separat plats för uppställning, om det ingår  tomkörning till/från denna fram till påstigningshållplatsen.

Så lägger man ju ofta det hela i Hastus för att få till framkörningskrav, pauskrav o liknande

Ersa

Den här realtidsinformationen slipper då jag gärna helst helt. Den går ibland ut till hela djungeln av olika privatframtagna mobilappar som utvecklats av "Sonny Bengtsson" m.fl, och som använder SLs uppgifter, men lägger in realtiden som som utsatta avgångstider. Därmed kan man mötas av sura resenärer som klagar på att man kör för tidigt från hållplatserna, då de envist hävdar att "det står 11:03 i SLs app", trots att avgången avgått 11:00 från denna hållplats i flera månaders tid.

Så, ja tack till tydligt skyltad (enligt tidtabellen) korrekt avgångstid!
Därefter kan ju förseningar också läggas in på interaktiva tavlor, men då efteråt i ett helt separat fält.

Ulf Berlin

Har alltid antagit att realtidsskyltarna styrdes via bussens GPS?
Detta eftersom tiderna på skyltarna kan ändras såsom att bussen skulle bli ståendes vid ett rödljus t ex.../Ulf