Påstigning bak på Hamntorget

Startat av Bengt H, 08 augusti 2016, 20:02:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Bakdörrarna står öppna för påstigande på denna Volvo B655/Hägglund i väntan på avgång mot Kungshults sjukhem. I Helsingborg betalade man länge när man steg av framtill, något som fortfarande gällde 1972 när denna bild togs.

Björn Forslund

CR76:orna var väl de sista bussarna med ingång på mitten o avstigning fram?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 augusti 2016, 20:16:27 PM
CR76:orna var väl de sista bussarna med ingång på mitten o avstigning fram?

Nej då. Påstigning fram och betalning vid påstigandet infördes inte i Helsingborg förrän i maj 1985. Jag får det till att 65 bussar som köptes efter CR76-orna fick ingång på mitten och avstigning/betalning fram. Det var Volvo B58 och B10M med Säffle-kaross och Scania CR112.

Bussarna var alltså konstruerade med manuella dörrar även i mitten. Dörr bakom bakaxeln fanns inte i Helsingborg. Jag vill minnas att de första som hade det av fullstora nyinköpta bussar var de sex Mercedes 0405N som köptes 1990-1991.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Gissa om jag saknade det där systemet när jag skulle åka buss i Helsingborg för tre veckor sedan! Appar och Jojo-kort och allt möjligt som komplicerar tillvaron för en stackars kund. Ibland så brukar jag tänka om vi som är hyfsat insatta eller sätter oss in i systemen, hur ska det då inte vara för stackars vanliga resenärer! Usch så det har blivit!

In genom bakdörren, kö framåt vid avstigning med klirr av poletten i polettbössan. Vad är det för fel på enkelhet egentligen? Nu krånglade jag ju till det lite när det begav sig genom att alltid begära övergång när jag åkte för att det var så kul att få en färgglad biljett med övergång till någon annan linje! Kommer ihåg att första gången jag åkte så blev det lite fel. Hade varken polett eller växel så föraren fick en sedel och jag växel tillbaka! Rusade av men blev tillbakaropad av en arg förare som pekade på bössan. Föraren växlade bara men man fick själv stoppa av växeln i bössan. Sa ingenting då jag tänkte att säger jag någonting på stockholmska så kommer det nog inte att förbättra läget!  ;D

Märkligt med HT:s bussar efter högertrafikomläggningen. Man fick hela 40 st Scania CR76 och 21 st Volvo/Höglund av Högertrafikkommissionen. Men man hade också 8 st omställningsbussar plus att man helombyggde 11 gamlingar som Hägglundaren 4 på bilden (samt två ASJ-vagnar till skolbussar). Källa Fäders spår av Ulf Rigstam. Slutsumman bussar dagen H var alltså 80 st vilket ska sättas i sammanhanget att man tursatte endast 36 turer! Bra betalt för de gamla spårvagnarna alltså! Konstigt att de kostade på 50-talsbussar helombyggnad men det kanske också betalades av H-kommissionen!

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 08 augusti 2016, 22:51:46 PM
In genom bakdörren, kö framåt vid avstigning med klirr av poletten i polettbössan. Vad är det för fel på enkelhet egentligen?

Problemet var de som inte hade pengar eller busskort och således inte kunde rätt för sig vid avstigningen. Ibland var det förstås avsiktligt eller rentav lögn att de inte hade några pengar, men det kunde ju också ske av misstag som att man glömt portmonnän hemma. Om det var "förskottsbetalning" så var det ju inte värre än att man fick gå av igen men vid "efterskottsbetalning" fanns det inte mycket annat att göra än att skriva någon krånglig form av betalningsförbindelse. Eller i extrema fall tillkalla trafikledare eller polis. Man kunde ju inte gärna köra tillbaka resenären till påstigningshållplatsen.

Det var också ordningsproblem med påstigning som inte föraren direkt kunde kontrollera. Det var vanligt att kända bråkstakar, ofta berusade, tog sig ombord på bussen utan att föraren märkte något förrän vederbörande började bråka med någon medresenär.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Tack Bengt H. för en mycket diggabel bild !

Mvh Peter Ö

Mr H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2016, 07:21:18 AM
Problemet var de som inte hade pengar eller busskort och således inte kunde rätt för sig vid avstigningen. Ibland var det förstås avsiktligt eller rentav lögn att de inte hade några pengar, men det kunde ju också ske av misstag som att man glömt portmonnän hemma. Om det var "förskottsbetalning" så var det ju inte värre än att man fick gå av igen men vid "efterskottsbetalning" fanns det inte mycket annat att göra än att skriva någon krånglig form av betalningsförbindelse. Eller i extrema fall tillkalla trafikledare eller polis. Man kunde ju inte gärna köra tillbaka resenären till påstigningshållplatsen.

Jag upplevde vid ett tillfälle faktiskt att en person inte kunde göra rätt för sig då han glömt plånboken hemma. Föraren höll då framdörren stängd och tog fram ett rapportblock och tog långsamt uppgifter av personen alltmedan glåporden haglade över denna av medpassagerarna. Han fick svettas ordentligt och ety att detta utspelade sig i ett tidevarv där det var stor skam att inte göra rätt för sig så tror jag aldrig han glömde plånboken hemma igen. Medpassagerarna var ganska så elaka. Men OK det är två frågor i en här, frågan om att betala vid avstigning och frågan om polettbössa. Vi kan väl avgränsa frågan till vad det var för fel på polettbössorna egentligen vare sig man gick på genom fram- eller bakdörrarna. Väldigt lätt redovisning för föraren också som bara slängde in den låsta polettbössan vid Triangeln eller Knutpunkten.Jojokort,joja tackar jag!
Mr H

Björn Forslund

Numera är det ännu smidigare, iaf på vissa busslinjer i vissa områden. Både på- och avstigning sker genom bakre dörrar, och varken pollett, pengar eller annat färdbevis behövs!

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 augusti 2016, 10:50:57 AM
Numera är det ännu smidigare, iaf på vissa busslinjer i vissa områden. Både på- och avstigning sker genom bakre dörrar, och varken pollett, pengar eller annat färdbevis behövs!

Precis, har hört att det bl.a gäller Blåbussarna i norrort här i Stockholm!

Mr H