Partybuss/ pilsnerbuss

Startat av Snaous, 07 augusti 2016, 14:21:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Snaous

Tjenare!

En ungdom här som vill införsskaffa sig en partybuss, eventuellt bygga själv.
Detta verkar vara den bästa sidan jag har hittat då "buss - intresset" verkar vara ganska begränsat. Rätta mig om jag har fel.

Har varken kontakter eller större kunskap om bussar men hoppas på lite hjälp från er.

Har du en buss till salu?
Vet du av någon som har en buss till salu?
Någon som vet en bra sida där bussar är till salu? ( Har kollat blocket och det finns inte mycket där jag kan tänka mig )

Jag vill ha en rymlig buss, en stor alltså. Plats finns.

Vilken modell bör jag gå på?

Om jag ska bygga själv, hur brukar annat folk gå tillväga?
Finns väldigt lite att läsa på nätet tycker jag!  :'(

Jag vill alltså ha en mer "partybuss" än "husbuss".

Lämnar tråden såhär och hoppas på det flyter på.
Vill ha en veteranbuss så jag la tråden här och håller tummarna för att de blev rätt!  :)

Björn Forslund

Föreslår att du kollar efter något insomnat husbilsprojekt på Blocket. Brukar finnas en hel del. Vill du åka skattefritt ska du välja något som passerat 30 år. Observera att du måste ha trafiktillstånd om du lagligt ska köra omkring med folk mot betalning.

Ersa

Det finns ju några rätt kompletta partybussar där ute som är påställda och rullar på cruisingar och till festivaler varje sommar. Jag är med i ett kompisgäng som driver en sådan, men den är inte till salu. Att hitta en någorlunda komplett skulle ju spara en hel del tid och arbete för er. Men tyvärr finns inget "nätverk" eller liknande där partybussägare kan komma i kontakt med likasinnade, så det är inte så ofta man har koll på andra bussprojekt.

Snaous

Skattefritt var en idè i det hela. Blir ju lite billigare. Sedan är det stuket av en gammal buss jag vill ha då jag brukar fara på crusingar!
Någon betalning ska jag inte ta så det besväret slipper jag.

Har ingen kring mina kretsar som har intresserat sig för partybussar.. Men jag tycker det verkar ballt så jag hade tänkt ge mig på det!

Näe, precis, det där med nätverk.. Har ingen jag kan prata med så är tvungen att vända mig till nätet.
Svårt ändå att hitta nån "bygg-tråd", har endast hittat en, kanske är världelös på hitta..

Hur skulle du ha byggt en buss? Eller hur har ni byggt?  Skicka gärna bilder på eran insida och utsida! :)

Ersa

Jag har inga invändiga bilder, men kort beskrivet har "vår" buss sängar baktill, i form av en tvärställd våningssäng bak, samt ytterligare längsmonterade våningssängar framför. Dvs 6 st sovplatser. Så få glasrutor som möjligt har tagits bort, utan solskyddsfilm och plastfolie på vissa av glasrutorna har föredragits. På vänstra sidan, mittemot mittdörren, finns det separat toalettrum samt en diskbänk. I främre halvan är det "vardagsrum" med en rejäl vinkelsoffa, bord, en mindre kyl samt samt några bevarade ordinarie sittplatser allra längst fram. Det är en Scania med bakmotor, och 230V-aggregatet sitter undertill i bagageutrymmet, där kraftig ventilation samt separat avgasrör anordnats. Elverket går även att lyfta ut helt för att säkerställa att det inte överhettas. På bakre halvan av taket finns ett trädäck, samt lättmonterade räcken. Uppgång sker med stege via bakre takluckan. Längsmed högra sidan sitter en rejäl markis som kan fällas ut ett par meter.

Gelgamesh

Min är kanske för "ny", men hursomhelst är det en Volvo B10M / Deltaplan 200 från 1984.

Man kan kalla den för "avstannat projekt". Jag har gjort omfattande rostlagning och vågar påstå att rost inte någonsin bör bli problem. Har sen påbörjat bygge bakifrån men tröttnat och köpt en färdig Setra. Bakre halvan av bussen är alltså helt urblåst. Fördelen är iaf i och med det att man kan kontrollera skicket väldigt enkelt.

Lite pill kvar sen kan man bygga hur man vill. Den går väldigt bra och nästan allt i luftfjädringen är bytt. THD100-motor på 270HK och splitlåda med hög slutväxel.

Har själv lagt ner över hundratusen i arbete men släpper den som den står för 30000kr

Den är veteran och PB2-reggad.