Bussen som kör över alla bilköer

Startat av Walter, 05 augusti 2016, 07:12:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Anders Noren

"Look how much money people will spend on infrastructure whose sole purpose is to avoid taking any space from motorists."

http://humantransit.org/2016/08/26616.html

Ersa

Men om det på vägen står en dubbeldäckare eller en lastbil med en rejäl grävskopa lastad baktill, då blir det svårare att passera över! ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2016, 08:33:32 AM
Men om det på vägen står en dubbeldäckare eller en lastbil med en rejäl grävskopa lastad baktill, då blir det svårare att passera över! ;)

Det är bara fordon med en maxhöjd 2 meter som kan passera under bussen. Så om högre fordon än så försöker sig på att köra på den här vägen - t ex en husbil - så lär det bli problem.

Jag tror detta lätt kan förpassas till galna uppfinningars skräpkammare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nisse Bökelund

Hej.
Eftersom den verkar gå på räls så är det
väl snarare  en spårvagn än en buss.
Och som sagt kommer du i kapp ett fordon
som är högre än 2 meter så fastnar du i
bilkön likt för**nnat.  :)

Hälsningar Nisse.

Nico

Systemet verkar mer vara en "kul" tanke som nu sjösatts i skala 1:1 utan att egentligen ha tänkts igenom fullt ut. Får därför även lite känsla av déjà vu kring detta... tänker bl.a. på nazisternas visioner om bredspåriga järnvägar med tre meters spårvidd... dvs. det hela känns inte proportionerligt.

Rent praktiskt sedan känns det oxå otympligt... Förutom att de fordon som ska grenslas blir begränsade i höjd så verkar systemet väldigt känsligt i sig. Ponera att en bil t.ex. får sladd samtidigt som den blir över-/omkörd och då stöter till jättespårvagnen. Kan nog leda till en allvarligare urspårning om det vill sig illa och överlag känns det sårbart med denna typ av blandtrafik.

Även infrastrukturen gör mig frågande då detta (vid bl.a.växlar) lär kräva en hel del utrymme liksom hållplatser mm. Det lär även bli svårt att få till i befintliga miljöer på många håll och lär kräva samma rivnings- och ombyggnadsbehov som BRT-lösningar i äldre tätortsmiljö.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Nu verkar man ifrågasätta detta på hemmaplan oxå... http://www.bussmagasinet.se/2016/08/grenslande-framtidsbuss-ifragasatts/

Det som dock gör mig mest förundrad är varför man framhärdar med att kalla denna variant på minihamnkran för en buss?!  :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 09 augusti 2016, 21:48:42 PM
Det som dock gör mig mest förundrad är varför man framhärdar med att kalla denna variant på minihamnkran för en buss?!  :o

Samma frågeställning finns på SSS-forum, där det föreslagts att detta rälsburna fordon på sin höjd kan kallas för "rälsbuss", men helst av allt "spårvagn".
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=39046

Det kanske är samma fenomen som i Stockholm, där man på något sätt försöker förneka att det är just spårvagnar som rullar på Tvärbanan. Inte "tvärbanor"...

BSB101

Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2016, 08:33:32 AM
Men om det på vägen står en dubbeldäckare eller en lastbil med en rejäl grävskopa lastad baktill, då blir det svårare att passera över! ;)

Inte värre än att man med fysiska hinder ser till att fordon med för hög höjd inte kan trafikera aktuell väg. Sedan är det inget som hindrar att man har en högre höjd på denna typ av spårvagn. Sedan finns det andra saker sim kan utgöra problem men man ska tänka att städer i Sverige och städer i exempelvis Kina ser annorlunda ut.

Sedan är det genom att våga prova olika saker man driver utvecklingen framåt.