Trångt vid Slussen.

Startat av Nisse Bökelund, 02 augusti 2016, 17:56:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nisse Bökelund

Hej.
Trafikstockning vid Södermalmstorg.
Inte mindre än 14 bussar och 3 spårvagnar av olika modell.
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMFA006339S.JPG
Samma plats 12 år senare.
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SPM/2108-544.jpg
Hälsningar Nisse.

WalleW

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 02 augusti 2016, 17:56:53 PM
Hej.
Hälsningar Nisse.

Det var ingen dålig samling kollektiva färdmedel  :) !
Man skulle kunna tro att den var arrangerad av MP och Stockholmspartiet... Men de var tack och lov inte uppfunna då...

/   M v h   Walle

BengaB40

Hej! Kan det finnas någon Volvo B50/52 bland "doggarna" på första bilden, månntro? Vilket år exakt är bilden tagen?  Hälsn. BengaB40

Mr H

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 02 augusti 2016, 17:56:53 PM
Hej.
Samma plats 12 år senare.
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SPM/2108-544.jpg
Hälsningar Nisse.

En och annan av bussarna går säkert på linje 79 Brunkebergstorg-Hammarby! Linje 79 trafikerades i 90 sek.trafik (!) i högtrafik. Räknade ut en gång  att det krävs minst 30 turer för en sådan insats. Om man då tänker på att man körde med tvåmans Höghus H15 och H16 så krävde det alltså en personalresurs på minst 60 personer, reserver, trafikledare etc exkluderat!!! Imponerande, 60 personer på en busslinje!

Mr H

Nisse Bökelund

Citat från: BengaB40 skrivet 02 augusti 2016, 20:54:42 PM
Hej! Kan det finnas någon Volvo B50/52 bland "doggarna" på första bilden, månntro? Vilket år exakt är bilden tagen?  Hälsn. BengaB40

Hej.
Den nya järnvägsbron byggdes mellan 1950-1954.
Bilden skall vara från 1952. Allt enligt Stockholmskällan.

Hälsningar Nisse.

BengaB40

Hej Nisse! Tack för årtalet 1952! Volvo-"doggarna" slopades 1954, enligt en sammanställning av Uffe E. i FÄRDSKRIVAREN nr. 2, 2010, så då finns det en liten chans att någon sådan finns med på bilden.  Hälsn. BengaB40

Mr H

Jag tycker mig se två "doggar" på bilden. Närmast i bild och näst sist i den långa busskön längre bak i bilden. Anatar att trådbussen F1/F2 inte kallades för "doggar", en sådan ingår ju också i busskön.

Mr H

Uffe E

Nej. ytterligare svar satte jag in under capitolfpågan ovan, troligen beroende på oförmåga att hantera denna h*****essmaskin. Jag hatar datorer.
                                                                                        Mvh, UE.

Mr H

Det är en läcker bild men trots att detta är ett bussforum måste jag inflika att för mig är trevagnarståget på linje 16 (närmast i bild) det mest sensationella. Vagn 2 är en B12 av Hägglunds (fyrkantiga) tillverkning och sista släpet skulle kunna var en B11. Jag har aldrig någonsin tidigare sett en av Hägglunds B12:or i trafik på linje 16. De tillhörde nog Råsunda allihopa och B11 har heller aldrig vad jag vet varit placerade söder om staden. Det är alltså ett Råsundatåg i trafik på linje 16 och det lär ha förekommit i högtrafik och sådan kan man nog anse att det är med alla fordon i bild! Men jag har aldrig tidigare sett en Hägglunds-B12 i trafik på linje 16 och då kan jag påstå att jag sett ganska så många bilder på linje 16! B11 och B12 är alltså SS släp typ "två-rum-och-kök".

Mr H

Björn Forslund

Kanske vagnsbrist beroende på ombyggnad av B12 till B29 inför introduktion av A29? Fast då borde väl bron i bakgrunden vara längre gången mot färdigställande?

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 augusti 2016, 19:21:59 PM
Kanske vagnsbrist beroende på ombyggnad av B12 till B29 inför introduktion av A29? Fast då borde väl bron i bakgrunden vara längre gången mot färdigställande?

Men den här bilden är tagen 1952 och B29 började användas 1955. Det var ju en ganska så enkel ombyggnad ändå som borde kunnat utföras löpande varefter A29 tog över från A11 och A12. Men 1952 ökade väl sydvästtrafiken ganska så explotionsartat i och med förlängningen till Västertorp (när tillkom L.M Ericsson vid Telefonplan?) så fler tåg måste till, kanske från Råsunda. Råsunda körde väl f.ö redan förstärkningståg på linje 17 till Telefonplan/L.M Ericsson vid den här tiden. Söderhallen fanns ju inte ännu och det måste varit ganska så mycket innerstadsvagnar i Brännkyrka också även om gamla Enskede då kunde börja användas mera för innerstadstrafik.Bussar fanns väl knappast alls i Brännkyrka vid den här tiden. På bilden syns även ett som det ser ut sprillans nytt Mustangsläp förmodligen i trafik på linje 10.

Hur är det med begreppet "Doggar"? Kallades trådbussarna F1/F2 också för doggar?

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 06 augusti 2016, 10:33:19 AM
Men den här bilden är tagen 1952 och B29 började användas 1955. Det var ju en ganska så enkel ombyggnad ändå som borde kunnat utföras löpande varefter A29 tog över från A11 och A12. Men 1952 ökade väl sydvästtrafiken ganska så explotionsartat i och med förlängningen till Västertorp (när tillkom L.M Ericsson vid Telefonplan?) så fler tåg måste till, kanske från Råsunda. Råsunda körde väl f.ö redan förstärkningståg på linje 17 till Telefonplan/L.M Ericsson vid den här tiden. Söderhallen fanns ju inte ännu och det måste varit ganska så mycket innerstadsvagnar i Brännkyrka också även om gamla Enskede då kunde börja användas mera för innerstadstrafik.Bussar fanns väl knappast alls i Brännkyrka vid den här tiden. På bilden syns även ett som det ser ut sprillans nytt Mustangsläp förmodligen i trafik på linje 10.

Hur är det med begreppet "Doggar"? Kallades trådbussarna F1/F2 också för doggar?

Mr H

Missade att bilden var tagen -52. Trodde det var närmare -55. Märkligt då att man skrotade B17 ungefär i samma veva om trafiken ökade. Antar att de beror på ny bebyggelse i Västertorp o Fruängen.

Vad gäller trådbussarna så var de väl alldeles för tysta. En riktig dogg ska morra o låta också!

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 augusti 2016, 12:11:33 PM

Missade att bilden var tagen -52. Trodde det var närmare -55. Märkligt då att man skrotade B17 ungefär i samma veva om trafiken ökade. Antar att de beror på ny bebyggelse i Västertorp o Fruängen.

Vad gäller trådbussarna så var de väl alldeles för tysta. En riktig dogg ska morra o låta också!

Så länge som den inte lyfter på benet så är det OK med mig!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 03 augusti 2016, 21:11:39 PM
Det är en läcker bild men trots att detta är ett bussforum måste jag inflika att för mig är trevagnarståget på linje 16 (närmast i bild) det mest sensationella. Vagn 2 är en B12 av Hägglunds (fyrkantiga) tillverkning och sista släpet skulle kunna var en B11. Jag har aldrig någonsin tidigare sett en av Hägglunds B12:or i trafik på linje 16. De tillhörde nog Råsunda allihopa och B11 har heller aldrig vad jag vet varit placerade söder om staden. Det är alltså ett Råsundatåg i trafik på linje 16 och det lär ha förekommit i högtrafik och sådan kan man nog anse att det är med alla fordon i bild! Men jag har aldrig tidigare sett en Hägglunds-B12 i trafik på linje 16 och då kan jag påstå att jag sett ganska så många bilder på linje 16! B11 och B12 är alltså SS släp typ "två-rum-och-kök".

Mr H

Det finns en del bilder på linje 16/17 med B12 Hägglund (H). På bilden från 1952 är nog V3 en B12 och tror inte att det är ett Råsundatåg.
Placeringen av B12/B12H är intressant. Min hypotes är att B12H först fanns i Enskede och att de 1949 kom till Bromma och Brännkyrka. I Bromma fanns de väl till 1952 och i Brännkyrka till 1955. Sedan blev det ju Råsunda.
Jag minns tydligt att jag en morgon åkte linje 16 på favoritplatsen längst bak på V3 och blev så besviken att det inte fanns en djup fönsterkarm att ha armen på. Det var en B12H! Bör ha varit ca 1953.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 07 augusti 2016, 14:39:30 PM
Det finns en del bilder på linje 16/17 med B12 Hägglund (H). På bilden från 1952 är nog V3 en B12 och tror inte att det är ett Råsundatåg.
Placeringen av B12/B12H är intressant. Min hypotes är att B12H först fanns i Enskede och att de 1949 kom till Bromma och Brännkyrka. I Bromma fanns de väl till 1952 och i Brännkyrka till 1955. Sedan blev det ju Råsunda.
Jag minns tydligt att jag en morgon åkte linje 16 på favoritplatsen längst bak på V3 och blev så besviken att de inte fanns en djup fönsterkarm att ha armen på. Det var en B12H! Bör ha varit ca 1953.

/Gunnar

Fast det där är lurigt! Många trodde länge att H20 stog i Hammarby en period för att det fanns bilder på de på linje 71. Långt senare insåg man att 71:an kanske stog i Söderhallen! Kan vara samma med det här. För att man ska kunna dra de slutsatserna måste man ju veta var tågen kommer ifrån. Råsunda körde ju extratåg på linje 17 till Telefonplan och kanske det var så att de körde på linje 16 också. Man kan nog dra slutsatsen av att det är högtrafik när det är V3-tåg och det var ju just då Råsunda körde också i andra områden. Har du minnen av B12H även i V2-tåg i sydväst? Finns det några bilder som visar B12H inne i Brännkyrkahallen?

Mr H