Huvudmeny

Ante Y-Busstrafik

Startat av Bussmicke, 30 november 2007, 22:51:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Till Ante, varsågod!

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ante

Johan Hansson

Citat

Inte ofta man ser denna skyltning på bussarna.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan H skrivet 02 december 2007, 16:23:43 PM
Inte ofta man ser denna skyltning på bussarna.

Swebus Express brukar använda den också. Ibland som växlande text med destinationen, ibland som enda text. Det är ju en rätt bra skyltning, eftersom det är det som man resenär är intresserad av mer än vart den fullsatta bussen - som man ändå inte får åka med - skall gå.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2007, 17:02:03 PM
Swebus Express brukar använda den också. Ibland som växlande text med destinationen, ibland som enda text. Det är ju en rätt bra skyltning, eftersom det är det som man resenär är intresserad av mer än vart den fullsatta bussen - som man ändå inte får åka med - skall gå.

Nja, om du inte vet var bussen ska gå kanske du står kvar i onödan o väntar, du vet ju inte isf. om det var den bussen du skulle åkt med eller ej!

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 02 december 2007, 17:38:54 PM
Nja, om du inte vet var bussen ska gå kanske du står kvar i onödan o väntar, du vet ju inte isf. om det var den bussen du skulle åkt med eller ej!

Om bussen jag har tänkt mig åka med kör förbi för att den är fullsatt så kan jag ju ändå inte kan från hållplatsen eftersom det troligen kommer en extrabuss. Om den däremot är skyltad Sundsvall och fräser förbi min hållplats så kan jag ju inte veta om det är för att den är fullsatt eller om bussföraren inte såg mig.
Alltså är skyltningen Fullsatt att föredra i alla lägen på expressbussar. På stadsbussar kan det vara annorlunda, i synnerhet om flera linjer går vid en hållplats.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2007, 17:51:01 PM
Om bussen jag har tänkt mig åka med kör förbi för att den är fullsatt så kan jag ju ändå inte kan från hållplatsen eftersom det troligen kommer en extrabuss. Om den däremot är skyltad Sundsvall och fräser förbi min hållplats så kan jag ju inte veta om det är för att den är fullsatt eller om bussföraren inte såg mig.
Alltså är skyltningen Fullsatt att föredra i alla lägen på expressbussar. På stadsbussar kan det vara annorlunda, i synnerhet om flera linjer går vid en hållplats.

Varför tror du att det kommer en extrabuss? Swebus Express har ju ingen platsgaranti längre om du inte förbeställt! - sen kan ju bussen vara inhyrd också - du kanske står o tittar efter en buss från ett bolag, så brakar någon annan förbi - hur vet du då om du ska stå kvar och vänta eller ej om den bara är skyltad 'Fullsatt'??? - står destinationen o den åker förbi kan jag ju med största sannolikhet ana att den just var fullsatt, om inte annat har bussen fönster!!! - så jag kan ju se in då den åker förbi om alla stolar verkar fulla eller ej! - Bästa är ju självklart om både fullsatt/destination syns, men jag kan inte på nåt sätt se att det skulle vara bättre att den bara är skyltad 'fullsatt' o inget annat, verkar idiotiskt - speciellt på Cityterminalen där det går hur många bussar som helst!

Axel

Citat från: virtual1 skrivet 02 december 2007, 17:38:54 PM

Jag har sett bussar som kan skylta FULLSATT Extrabuss kommer