Nylevererat

Startat av Bengt H, 25 juli 2016, 20:30:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

SJ 1388 blank och fin och fortfarande med interimsskyltarna kvar.


Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

SJ Buss

Alltid lika kul med dina SJ-bilder.

LYR

[quote
SJ 1388 blank och fin och fortfarande med interimsskyltarna kvar.
[/quote]
Har du fler bilder som du tog, eftersom jag inte kan se några interimsskyltar på din bild?
/LYR

Bengt H

Citat från: LYR skrivet 25 juli 2016, 22:26:03 PM
[quote
SJ 1388 blank och fin och fortfarande med interimsskyltarna kvar.

Har du fler bilder som du tog, eftersom jag inte kan se några interimsskyltar på din bild?
/LYR

Nej inga fler bilder, men skylten kan anas fram på bussens vänstra sida strax under vindrutan mellan vindrutetorkarfästet och backspegeln. När jag drar upp bilden i datorn kan jag läsa P4491

Peter Rost

Trevligt! SJ:s i mitt tycke stiligaste vagnstyp. På vilka orter rullade 1388?

//Peter

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt H skrivet 25 juli 2016, 20:30:27 PM
SJ 1388 blank och fin och fortfarande med interimsskyltarna kvar.




Vilken härlig sak! Jag antar att denna användes för långa turer till t ex Stockholm och annat :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 juli 2016, 01:51:12 AM

Vilken härlig sak! Jag antar att denna användes för långa turer till t ex Stockholm och annat :D

Bussen var stationerad i Borås och gick ytterst sällan på expressbussturer till Stockholm, men däremot regelbundet till Göteborg. Den användes också gärna på militära veckoslutskörningar från/till I15. Mot slutet av sin aktiva tid gick den på regionallinjerna som 150 och 155, d v s Fristad-Borås-Sandared(-Bollebygd) respektive Dalsjöfors-Borås-Svaneholm.

Det fanns en systervagn, 1348, som hade något annorlunda utseende men ungefär samma standard och även den en B58 Hägglund.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Sjöberg

1388 skrotade jag på SJ bussverkstad Borås 1990 på sommaren 
Vid skrotningstillfället var det låga ryggar i hela bussen av senare modell.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 01 augusti 2016, 00:16:49 AM
1388 skrotade jag på SJ bussverkstad Borås 1990 på sommaren 
Vid skrotningstillfället var det låga ryggar i hela bussen av senare modell.

Var det inte den som råkade ut för en olycka på riksväg 40 mellan Borås och Göteborg? En lastbil hade fått stopp och stod till större delen helt mörklagd kvar i höger körfält på motorvägen (eller om det fortfarande var motortrafikled). Bussföraren hann inte se bilen förrän det var för sent och skrapade bort så gott som hela högersidan på bussen. Ingen i bussen blev allvarligt skadad men lastbilsföraren omkom. Det mesta tyder på att han fick hjärtinfarkt och det var den egentliga dödsorsaken. Bussen gick för värnpliktigas permissionsresor.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)