Nobina 2163 i Kalmar

Startat av Fredde, 19 juli 2016, 23:39:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Idag mötte jag Nobina 2163 i Kalmars stadstrafik, fortfarande iklädd sin Skånegröna nyans med pilarna. Dock verkar den ha fått Skånetrafiken-texten utbytt mot KLT-dekaler.

Ett ett tillfälligt inhopp eller blir det något i stil med den SL-röda 9640 som varit i stan en tid..?

AdmirT

Även 2164 finns där uppe på sommarlån enligt vad som sagts från allra första början.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Fredde

Citat från: AdmirT skrivet 19 juli 2016, 23:50:55 PM
Även 2164 finns där uppe på sommarlån enligt vad som sagts från allra första början.

Okej, då får vi se om jag ser den också. Tack!

Sundås

Hej!

Båda bussarna blir nog kvar avtalet ut vad jag förstått. 2164 är redan omlackad.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Marc

Även jag såg den rullandes på stan idag, verkligen en färgglad tid i Kalmar.

Sundås

Ja, om en har riktigt flyt en dag skulle en kunna få en grön, en röd, en blå och en gul stadsbuss på bild samtidigt. ;)

Fredde

Även den omlackerade 2164 visade sig, liksom alla dessa gula bussar på stadslinjer... En annan udda fågel son jag mötte nyss utanför Mönsterås var en B12MA på linje 160 (södergående).

På min tid förekom B10MA på 161 på helgkvällar på sin höjd...

Sundås

Nobina har det minst sagt lite rörigt här nere och har haft länge.

Idag skickade de till exempel ut en stadsbuss på ett förfogandeomlopp, för att köra Kalmar-Borgholm med. Kan väl säga att jag inte var nådig när jag ringde till Landskrona.  ;D

AdmirT

Citat från: Sundås skrivet 26 juli 2016, 20:14:25 PM

Idag skickade de till exempel ut en stadsbuss på ett förfogandeomlopp, för att köra Kalmar-Borgholm med. Kan väl säga att jag inte var nådig när jag ringde till Landskrona.  ;D

Nackdelen med CTL. Känner flera som jobbar på CTL i Landskrona och dom säger att det är tufft att hålla koll på stads - och länsbussar. Stackars resenärer
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Walter

Citat från: Sundås skrivet 26 juli 2016, 20:14:25 PM

Även om man har en CTL, kan och ska inte den som lokalt ser felet reagera och kontakta CTL eller ta ut en annan buss om det som i detta fall är uppenbart fel? Eller följer man bara slaviskt det som CTL meddelar?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Sundås

Citat från: Walter skrivet 26 juli 2016, 22:01:07 PM
Även om man har en CTL, kan och ska inte den som lokalt ser felet reagera och kontakta CTL eller ta ut en annan buss om det som i detta fall är uppenbart fel? Eller följer man bara slaviskt det som CTL meddelar?

I fallet ovan, så skyllde de på att de inte hade bussar nog. Då är det bättre att erkänna det och så hade vi fått vänta på att det fanns rätt sorts buss ledig.

Till saken hör att det var beställt två ledvagnar, och vi fick en stadsbuss och en vanlig lågentré regionvagn..

Walter

Citat från: Sundås skrivet 27 juli 2016, 15:31:30 PM
I fallet ovan, så skyllde de på att de inte hade bussar nog. Då är det bättre att erkänna det och så hade vi fått vänta på att det fanns rätt sorts buss ledig.

Till saken hör att det var beställt två ledvagnar, och vi fick en stadsbuss och en vanlig lågentré regionvagn..

Men om man bortser från just detta fall, ska inte föraren förväntas reagera?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Sundås

Citat från: Walter skrivet 27 juli 2016, 19:15:43 PM
Men om man bortser från just detta fall, ska inte föraren förväntas reagera?

Jo, det är klart att de skall göra det. I detta fallet gjorde också föraren det och vi såg till att det blev en ny buss.

(För att reda ut min roll i det hela så jobbar jag på KLT:s trafikledning).

S Svensson

Citat från: Fredde skrivet 19 juli 2016, 23:39:05 PM
Idag mötte jag Nobina 2163 i Kalmars stadstrafik, fortfarande iklädd sin Skånegröna nyans med pilarna. Dock verkar den ha fått Skånetrafiken-texten utbytt mot KLT-dekaler.

Ett ett tillfälligt inhopp eller blir det något i stil med den SL-röda 9640 som varit i stan en tid..?

Vad är 9640 för buss ? Nobina brukar väl inte använda 9xxx nummer på bussar ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 28 juli 2016, 19:44:33 PM
Vad är 9640 för buss ? Nobina brukar väl inte använda 9xxx nummer på bussar ?

Din vän i nöden vet:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=58967

Varför det udda numret vet jag inte. Från början var det en provbuss, som hyrdes in av Nobina i Kalmar. Kanske fortfarande är så.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)