SvOF-veteran i SJ-tjänst

Startat av Bengt H, 18 juli 2016, 11:57:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

SJ 2828 är sedan många år en av SvOF:s bussar. På bilden från 1973 var den fortfarande i SJ-tjänst i Örkelljunga.

Staffan Sävenfjord

I dag är ju 2828 gul. Var den detta också vid leveransen? Om jag nu inte alldeles är ute och cyklar i kollektivkörfältet var den första orange SJ-bussen just av denna modell. Men det fanns också sådana som var gula. Den orange färgen inspirerades av de s k paprikatågen som började levereras 1959.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2016, 12:10:58 PM
I dag är ju 2828 gul. Var den detta också vid leveransen? Om jag nu inte alldeles är ute och cyklar i kollektivkörfältet var den första orange SJ-bussen just av denna modell. Men det fanns också sådana som var gula. Den orange färgen inspirerades av de s k paprikatågen som började levereras 1959.

De första  bussarna av denna modell var gula, något som jag har klara minnen av. Men om alla var det vet jag inte. Vagn 2828 tillhör väl dock den tidigare serien.

Christian Ljunggren

Citat från: Bengt H skrivet 18 juli 2016, 12:17:45 PM
De första  bussarna av denna modell var gula, något som jag har klara minnen av. Men om alla var det vet jag inte. Vagn 2828 tillhör väl dock den tidigare serien.

1961 började SJ att lackera bussarna i den paprikaröda-lacken.

Med vänlig hälsning

Christian

Ulf Berlin

En härlig bild är det i a f./Ulf

Bengt H

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 18 juli 2016, 12:33:57 PM

1961 började SJ att lackera bussarna i den paprikaröda-lacken.

Med vänlig hälsning

Christian

Då ska 2828 med marginal kvala in på den gula sidan eftersom den kom 1959

/Bengt

K R

Hej!

SJ 2828 var nu i lördags den 16 juli ute och rörde på sig i samband med SvOf-utfärden till Strömsbergs bruks nostalgimuseum.
Efter att ha åkt upp till Östervåla i den 28* år yngre SJ 2845 från Stockholm byttes det där buss till 2828 för den sista etappens färd fram till Strömsberg. Passagerarna anpassade de i höjdled skjutbara nackstöden på stolarna och förflyttades genast tillbaka i tiden
med den ljudliga frontmotorn som audiell bakgrund.

Planer finns för övrigt att i årets Tunga Rallyt Åkarsvängen lördagen den 17 september för SvOf:s del delta med två bussar;
sagda SJ 2828 från 1959 och SJ 1120 (Volvo B58/Hägglund) från 1970.
SJ 2845 från 1987 får emellertid vackert vänta till nästa års rally för att göra sin debut i veteransammanhang,
detta då det är 30-års gräns på detta evenemang.

*) 28 är ju ett gångbart tal i veteranbusssammanhang med SvOf-bussarna BSBV 28, SJ 2828, SJ 2845, SL 4828 som exempel.
Sedan har ju Spårvägsmuseet f ö Essingecapitolen SS/SL 23 5428...

mvh K R

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt H skrivet 18 juli 2016, 11:57:31 AM
SJ 2828 är sedan många år en av SvOF:s bussar. På bilden från 1973 var den fortfarande i SJ-tjänst i Örkelljunga.

Jag kanske "svär lite i kyrkan" nu. Men jag tycker faktiskt att bussen är ännu tjusigare i orange än den är i den blekgula färgen :)

Det skulle dessutom vara roligt att få ta ner den igen till Örkelljunga :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bilomnibussen

Man kan se skillnad på äldre och nyare bussar i serien. De nyare har ett längre skjutfönster vid förarplatsen än 2828 på bilden. Jag har inte koll på när det nya utförandet kom men det borde ha varit ca 1961.
Mvh Jan G

Bengt H

Citat från: bilomnibussen skrivet 24 juli 2016, 21:03:16 PM
Man kan se skillnad på äldre och nyare bussar i serien. De nyare har ett längre skjutfönster vid förarplatsen än 2828 på bilden. Jag har inte koll på när det nya utförandet kom men det borde ha varit ca 1961.
Mvh Jan G

Ja, titta! Du har rätt! Det har jag aldrig tänkt på och ändå har jag kört såväl 2828 som senare varianter.

BengaB40

Hej! Intressant det här med färgsättning Gul/Orange. Av Volvo typ B635/SKV fick SJ-Örebro sin första T401/3003 som gul, den följande T409/3187 också som gul men snabbt ommålad, följande i serien oranga i begynnelsen. Fritt framplockat i minnet efter en sval Arbogaöl i värmeböljan!  Hälsn. BengaB40

Mr G

Funderar på om vagn 3378 kan passa in i diskussionen. Den skiljer sig på några små detaljer mot de övriga två. Men jag tycker att den brandgula färgen är bättre återgiven här. Fotograferad i Pello 1974.
吉先生