Skolskjutsen lät Samuel, 8, gå hem

Startat av Johan Hansson, 30 november 2007, 20:21:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Trist att det händer.
Tycker att taxi chaffhören kunde frågat Samuel efter nummret hem så hon hunde ringa hem.
hade det varit jag som körde taxin så hade jag kört hem honom ändå.
Eftersom familjen sköter vägen själv så har de med stor sanolikhet en egen traktor som i så fall kunde både ploga ,sanda och även dra upp taxin om den halkar av.

Denna skall kanske ligga under ordet fritt eftersom att det handlar om en taxi.
Dock kan taxin vara en buss.
Snälla låt det gå för den här gången.

http://karlstad.expressen.se/nyheter/1.949350/skolskjutsen-lat-samuel-8-ga-hem
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

RoTe

Jag ser inte problemet faktiskt? Helt plötsligt år 2007 är allting livsfarligt och alla gråter för minsta lilla.

Idag tar vi ALLT självklart. SJÄLVKLART ska han ha RINGT. Men hur länge har vi haft mobiltelefoner??
Tänk om det var för 10 år sedan då det inte var så vanligt med telefon i varenda bil/ficka?
Då fick ungen fan klara sig själv!

Inte dör man av att gå 3km? Har själv gått hem från skolan ca 6km när jag var i den åldern...
På tidigt 1900 tal fick barnen gå till skolan oavsett om dom hade 1km eller 10km och oavsett om det var 20 grader varmt eller 30 grader kallt.

Ersa

8 sidor med kommentarer under artikeln...  Orkar ni läsa alla?

IngemarJ

Hej!

Om jag såsom till nyssens skolpersonal skulle klassa det hela så misstänker jag att juridiskt är det skolan som skulle "åka" på en händelse som denna eftersom ett så litet barn lämnats att gå hem utan förälder närvarande. Misstänker att skolan juridiskt räknas som skolskjutsens huvudman.

Hälsar

Ingemar

Andreas Ljungqvist

Citat från: RoTe skrivet 01 december 2007, 02:26:48 AM
Jag ser inte problemet faktiskt? Helt plötsligt år 2007 är allting livsfarligt och alla gråter för minsta lilla.

Idag tar vi ALLT självklart. SJÄLVKLART ska han ha RINGT. Men hur länge har vi haft mobiltelefoner??
Tänk om det var för 10 år sedan då det inte var så vanligt med telefon i varenda bil/ficka?
Då fick ungen fan klara sig själv!

Inte dör man av att gå 3km? Har själv gått hem från skolan ca 6km när jag var i den åldern...
På tidigt 1900 tal fick barnen gå till skolan oavsett om dom hade 1km eller 10km och oavsett om det var 20 grader varmt eller 30 grader kallt.

Håller med dig till 100%... Men idag ska barn leva i en skyddad värld som bara går, dom ska inte ha en chans att lära sig av en liten utmaning..

Olle

Tänk om vargen hade fått tag på honom, snacka om kvällstidningsjournalistik att hitta vargen också !!!! Men det är väl självklart att taxin inte ska köra upp på vägen om den är hal, grabben halkade ju och ramlade omkull flera gånger, det är nyttingt för ungarna att röra på sig !

Jo

Nu kan man ju tycka att det är nyttigt att gå 3km och det är som påpekats säkert ingen som dör av det. Dock kanske man skall vara lite förvånad att dessa kommentarer kommer i detta forum. Utan rätt till skolskjusts skulle det sannolikt bli en rejäl minskning av arbetstillfällen i taxi och bussbranchen.

Ersa

Det enda felet om gjordes var att taxiföraren inte ringde. Ett kort samtal till en förälder, samt stanna för att invänta dem kan man gott kosta på sig vid sådana här tillfällen tycker jag. Är det så halt att ens fordon knappt tar sig fram är det inte så kul för barnen att gå på samma ishalka.

Man kan ju inte begära att barn som (tragiskt nog) växt upp i dagens överbeskyddade värld plötsligt ska behöva ta eget ansvar och gå mer än 1 km. Det är lite tråkigt hur samhället blivit idag, men barnen själva rår ju inte för att de blivit överbeskyddade, så de ska ju helst inte drabbas.

IngemarJ

Hej!

I lagens ögon åsidosatte chauffören skolans omsorgsansvar för skoldagen.
Det är så enkelt det är.

Hälsar

Ingemar

Andreas Ljungqvist

Citat från: IngemarJ skrivet 01 december 2007, 17:44:30 PM
Hej!

I lagens ögon åsidosatte chauffören skolans omsorgsansvar för skoldagen.
Det är så enkelt det är.

Hälsar

Ingemar

Låt oss säga att där inte var någon mottagning på mobilen?? Det finns ju sådana punkter...

Skulle chauffören kört in så hade han kanske kört av o in i ett träd o då hade "gossen" slagit sig...  = tidningen

Skulle han tagit med sig pojken tillbaka skulle de väl hetat kidnappning.. = tidningen

Sluta stänga in barn och ungdommar i en skyddad verkstad.. Vad händer den dagen då dessa ska ut i samhället o levt i en skyddad värld?? Jo de blir en "käftsmäll" som heter duga...   

IngemarJ

Hej!

Är det inte så att de flesta taxiföretag fortfarande har eget rdiosystem, då hade ju chauffören kunnat kontakta växeln och få hjälp att ringa den vägen.

Jag kan inte hjälpa hur lagen är skriven, jag har själv jobbat under den så jag måste bara konstatera faktum

Hälsar

Ingemar

RoTe

Citat från: Verspieder skrivet 01 december 2007, 17:39:38 PM
Är det så halt att ens fordon knappt tar sig fram är det inte så kul för barnen att gå på samma ishalka.

Av erfarenhet vet jag att så små vägar som visas i bilden i tidningen endast blir isgata i hjulspåren. Det är där snön packas och fryser till is. Att köra utanför hjulspåren går ej då man kör i diket. Gå gör man lämpligast i mitten av vägen eller om det inte fungerar så går man bredvid vägen.

Jag tycker det hela är bristande ansvar från föräldrarnas sida. De borde vetat hur vägen såg ut och då kunde morsan gott ha åkt ner för att möta skolskjutsen då hon faktiskt var hemma!

Jo

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 01 december 2007, 18:19:53 PM
Låt oss säga att där inte var någon mottagning på mobilen?? Det finns ju sådana punkter...

Skulle chauffören kört in så hade han kanske kört av o in i ett träd o då hade "gossen" slagit sig...  = tidningen

Skulle han tagit med sig pojken tillbaka skulle de väl hetat kidnappning.. = tidningen

Sluta stänga in barn och ungdommar i en skyddad verkstad.. Vad händer den dagen då dessa ska ut i samhället o levt i en skyddad värld?? Jo de blir en "käftsmäll" som heter duga...   

Då kunde ju föraren ringt när hon väl kommit till en plats med mottagning efter att hon lämnat av pojken. Ytterliggare ett allternativ hade trots allt varit att följa pojken längs vägen.

Dessutom skjuter ni snett när ni säger att pojken gott kan gå hem och hänvisar till bristande ansvar från föräldrarna. Det är i så fall istället bättre att försöka påverka politikerna så att de tar bort rätten till skolskjuts alt. skärper reglerna för densamma. 

Andreas Ljungqvist

Citat från: Jo skrivet 01 december 2007, 18:42:05 PM

Då kunde ju föraren ringt när hon väl kommit till en plats med mottagning efter att hon lämnat av pojken. Ytterliggare ett allternativ hade trots allt varit att följa pojken längs vägen.

Dessutom skjuter ni snett när ni säger att pojken gott kan gå hem och hänvisar till bristande ansvar från föräldrarna. Det är i så fall istället bättre att försöka påverka politikerna så att de tar bort rätten till skolskjuts alt. skärper reglerna för densamma. 

Nu vet jag av erfarenhet att du hugger på mig så fort jag har en åsikt så ditt inlägg bryr jag mig inte så mycket om... Jag är inte så j***a gammal men fick undre min uppväxt lär mig att klara mi själv om det blev "kris" I dag har man tagit bort den möjligheten genom att kaplsa in alla i en skyddad verkstad..

Undrar hu mycket du varit ute i verkligheten mr. "Jo" (mannen utan namn)

Hagri

Nu är det inte bara Taxi som har det svårt att ta sig fram i landskapet Värmland
Under onsdag eftermiddag blev en tur avbruten och turen efter helt inställd för en skolbuss på grund av svår halka efter regn i västra delen av Värmland.

När det gäller förälderns reaktion får man tänka på hur det ser ut. Barnen går i skolan och kommunen ombesörjer att de transporteras mellan hemmet och skolan via skolskjuts. Om barnen lämnas av på annan plats än den de skall lämnas av på kan jag inte se annat än att föraren måste medverka till att föräldrarna blir meddelade om detta.
Hade det varit leverans av en vara så hade den säkerligen inte ställts av någon stans 3 km från mottagaren utan att det funnits en kontakt innan och en överenskommelse om att det var Ok att göra så.