Massachusetts, USA - del 2 (Boston)

Startat av Mikael T Nilsson, 15 juli 2016, 14:10:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer del två från min resa i Massachusetts i juni 2016. Här visas bilder från Boston där MBTA (Massachusett Bay Transportation Authority) utförde större delen av busslinjetrafiken.

Först MBTA 1416 vid Assembly den 23 juni 2016.

MBTA 0648.

MBTA 2176.

MBTA 1009, som tillsammans med en mängd andra silvergrå ledvagnar trafikerade de fem Silver Line-linjerna (SL), som tillsammans med T-banan och spårvagnar ingår i Bostons Subway-system. När Silver Line-bussarna går under jord går de på elektricitet som trådbuss och en strömavtagare fälls upp från taket.

En anonym coach i Boston.

Slutligen en sightseeing-buss som kallas "Trolley".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mack

Fantastiska bilder.
Riktigt kul att se bilder från "over there".

Knut

Denna designen på "trolley" verkar vara vanlig för slike turist linjer rundt om. Samma i Toronto, Vancouver och San Francisco då jag var där i 2009

virtual1

Citat från: Knut skrivet 15 juli 2016, 17:31:56 PM
Denna designen på "trolley" verkar vara vanlig för slike turist linjer rundt om. Samma i Toronto, Vancouver och San Francisco då jag var där i 2009

Samma i Miami också... rätt fula. Fast det är å andra sidan de flesta linjebussar i USA också.

Mikey

Trevliga bilder, kul att se amerikanska bussar. Vissa av dem, i synnerhet de som ser ut att vara från 70-80-talet tycker jag har lite charm, men många är..., ptja. ::)

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 juli 2016, 14:10:07 PM

En anonym coach i Boston.

Detta är faktiskt en husbuss, eller "RV" som de kallas där borta. De byggs som jag förstått det på busschassin och halvfärdiga busskarosser som transporteras till husbussfabriker. Just Prevost verkar vara poppis att bygga på. På sidan (främre delen) syns spåren av en stor utskjutbar del som man kör ut för att få en större boyta invändigt.

Frippe Fribas

Tack för fler trevliga bilder.

Prevost är ju sedan några år ett bolag inom Volvokoncernen, men det är först relativt nyligen som Volvos drivlina monterats i bussarna om jag förstått det rätt.

Mikael T Nilsson

Tack för era svar! Trolley-bussarna hade lite olika fronter och såg ut att vara "hemsnickerier". Men förutom fronten såg de ganska lika ut.

Apropå Prevost-bussar, kommer här två bilder bussar som i alla fall inte är husbussar. Först en modernare turistbuss, uppställd vid ett "shopping mall" i Hadley, Massachussets.

Sedan en äldre Prevost-buss (förmodligen utan Volvos drivlina) vid en rastplats utmed Interstate 90 i Massachussets.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Mikael T Nilsson

Citat från: Mattias Petersson. skrivet 17 juli 2016, 18:50:20 PM
Fina bilder har dom kvar bussen RTS bussen i Boston?

https://i.ytimg.com/vi/vmH_HVFaHV0/maxresdefault.jpg

Hej,

Nej, denna buss såg jag inte till i Boston. Däremot såg jag liknande bussar i Pioneer Valley, dock inte i linjetrafik utan som övningsbussar.
Vänliga hälsningar,

Mikael