SL H24 5466 i vintermörker

Startat av Gunnar D, 12 juli 2016, 15:53:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

H24 5466 inväntar avgångstid från Liljeholmen 17 jan 1969. Den tycks ha den ljusare interiören som väl var finare men också lättare för att bli solkig.

Mvh Gunnar

Ulf Berlin

Ah,vilken miljöbild:)
"Gubben i hatt"gör inte bilden sämre./Ulf

BengaB40

Hej! Ja, tänk vilken maskerad det var till vardags förr i tiden och bilden är inte ens ett halvt sekel gammal! :)  Hälsn. BengaB40

Mr G

Förnämlig bildkvalitet trots avsaknaden av ljus. Gissar att du har använt stativ. Ej pressad Tri-X? Kanske 1 sek slutartid?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 12 juli 2016, 17:40:20 PM
Förnämlig bildkvalitet trots avsaknaden av ljus. Gissar att du har använt stativ. Ej pressad Tri-X? Kanske 1 sek slutartid?

Tack, använde stativ och ej pressad Tri-X (400 ASA). Minns ej exakt slutartid men minst 1 sek bör det ha varit med det ljussvaga telet (Minolta 200mm/5).

/Gunnar

WalleW

Även om det inte var "min sida av sta´n" så kan jag bara hålla med Ulf Berlin och BengaB40 i deras omdömen om denna stämningsfulla bild.
Man kan nästan känna hur fuktigt och ruggigt det var, även om den öppna framdörren hintar om att det kanske inte var så kallt...

/   M v h   Walle

Krille

Väldigt läcker bild måste jag säga!
Var det bra värme i dessa bussar?

K

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

WalleW

Citat från: Krille skrivet 12 juli 2016, 20:36:07 PM
Väldigt läcker bild måste jag säga!
Var det bra värme i dessa bussar?
K

Nja, inte särskilt varmt just vid framdörren. Det hände att man fick hacka lite till-trampat fruset slask på de nedersta fotstegen efter en tids körning i rusnings-trafiken. Men det var väl inget specifikt "Capitol-problem" i förorts-trafik, där längre avstånd mellan hpl och fartvindens kyleffekt bättrade på tillfrysningen av slasket...

/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Citat från: WalleW skrivet 13 juli 2016, 09:34:37 AM
Nja, inte särskilt varmt just vid framdörren. Det hände att man fick hacka lite till-trampat fruset slask på de nedersta fotstegen efter en tids körning i rusnings-trafiken. Men det var väl inget specifikt "Capitol-problem" i förorts-trafik, där längre avstånd mellan hpl och fartvindens kyleffekt bättrade på tillfrysningen av slasket...

/   M v h   Walle

Hej.
Under min tid som Tågvakt/Tågvärd  på pendeltågen så var detta ett vanligt problem, med fastfrusna dörrar på X-1'orna.
Men det lärde sig folket snabbt, att gick inte dörren upp så skickade dom dit en känga.
Det största problemet var när man skulle stänga dörren då det ofta blev en is kocka på fotsteget och dörren inte gick
igen helt. Då fick man gå ut med lilla växelkvasten, ( som fanns, eller skulle finnas i varje hytt) och som hade ett litet spett i ena
änden och hacka is.

Hälsningar Nisse.

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juli 2016, 12:33:01 PM
Jo men vadå Gubben i hatt?

Ja, gubben i hatt sitter vid fönstret efter förarplatsen. Dags att besöka en optiker o skaffa vindruta, Micke?  ;D

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juli 2016, 12:33:01 PM
Jo men vadå Gubben i hatt?
Du som är såå mycket för miljöbilder borde uppskatta denna på sitt sätt.../Ulf

Bussmicke

//Bussmicke.