På väg till Wik

Startat av Bengt H, 11 juli 2016, 23:28:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Uppsala stads trafik AB Linje 17 på väg mot Wik sommaren 1969. Bussen är en Scania-Vabis BF73 från 1957 med en kaross från Larvik som bara var året gammal när bilden togs.

Staffan Sävenfjord

Trevligt att se denna igen. Från början hade 179 SKV-kaross och var en konduktörsvagn, den enda i sitt slag. Som sådan blev den övertalig när linjerna 12 och 18 fick enmansbussar i samband med övergången till högertrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Tack Bengt H. för en mycket trevlig bild.

Mvh Peter Ö

Harald Nordius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2016, 07:21:50 AM
Trevligt att se denna igen. Från början hade 179 SKV-kaross och var en konduktörsvagn, den enda i sitt slag. Som sådan blev den övertalig när linjerna 12 och 18 fick enmansbussar i samband med övergången till högertrafik.
Ja, den var udda och hade antagligen därför fått ett inofficiellt namn. Den kallades Sputnik. Konduktörsplatsen hade ett betalbord med hållare för växelapparaten så som t.ex. Metropol och Capitol hade. Alla de övriga tvåmansvagnarna hade bara ett par krokar till vänster om konduktörsplatsen att hänga upp väskan på.

WalleW

Det är något vänligt och harmoniskt över denna vackra bild från en solig och somrig landsbygd... :)

/   M v h   Walle

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt H skrivet 11 juli 2016, 23:28:30 PM
Uppsala stads trafik AB Linje 17 på väg mot Wik sommaren 1969. Bussen är en Scania-Vabis BF73 från 1957 med en kaross från Larvik som bara var året gammal när bilden togs.

Detta är den enda stadsbuss som funnits i Uppsala med Larvikskaross. På bilden ses bussen när den hade den äldre lacken. Under 1970-talet blev den här bussen omlackad i den dåvarande varianten på Uppsalagrönt :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bilomnibussen

Jag minns den som lackerad i den nyare grön-vita kombinationen.
Mvh Jan G