Går dessa bussar att identifiera?

Startat av Niklas Bygdestam, 08 juli 2016, 23:23:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

I en tråd i "grannforumet" Postvagnen finns det trevliga bilder från 1960-talet. Järnvägen är där i centrum då det är ett järnvägsforum, men det finns ändå lite bilder på lite härliga bussar :D

Se länk:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1029403

Man ser i början bakstammarna på ett par härliga bussar. En SJ-orange och en SJ-blekgul. Kan någon identifiera dessa busstyper? Den blekgula togs troligen ur trafik när det blev högertrafik 1967.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Den orange är en Scania BF med ASJ-kaross, den gula är en dito Hägglundare ser det ut som.

Gunnar D

Intressant bild från tisdag 30 aug 1966 ca kl 10.20. Funderar på bussuppställningen där intill järnvägen i Stuvsta. Jag har inga minnen av den men jag åkte inte så ofta tåget då heller. Allra längst till vänster skymtar det väl ännu en gul buss. Kan det vara en uppställningsplats för inlånade SJ-bussar från landsorten inför Dagen H? Bussar som senare under hösten skulle tas i trafik i Huddinge? För det är väl knappast en tillfällig uppställning under lågtrafiken?

/Gunnar

BengaB40

Hej! Utmanar Björn med min egen gissning om den blekgula bussen: En ScV BF63 "Långskorpa" med SKV Boxerkaross! ;)  Hälsn. BengaB40