Huvudmeny

Keolis 3836

Startat av Henke, 08 juli 2016, 15:45:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henke

Keolis 3836. 

Detta passar inte på våra bussar tycker jag.  Möjligtvis på innerstadsbussarna att det passar att foliera hela bakstammen,  men ser inte bra ut på våra "regionalbussar".

I övrigt gillar jag dessa Volvo-bussarna.  Nog de bästa bussarna vi har i Nacka, trots att det är de äldsta. 

Taunusch

Vad tycker du skillnaden blir?

Sörmlandstrafiken har beslutat att börja styra reklamen på bussarna i egen regi och att inte tillåta politisk reklam läste jag.

Nico

Har inte rattat 3836 på bra många år, men jsg tyckte bra om dessa bussar när det begav sig. Tycker även att B9S har fått ett oförtjänt dåligt rykte och föredrar klart denna typ av bygge framför de miserabla pusherlederna... vars enda förtjänst är att de blir tystare. 

Vad gäller detta med reklam så är det ju dels en smaksak samt har även en del andra aspekter. T.ex. är reklam ofta ett bra sätt att någorlunda träffsäkert tidsbestämma en bild och utgör därmed ett tidsdokument i sig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 08 juli 2016, 19:20:54 PM
Har inte rattat 3836 på bra många år, men jsg tyckte bra om dessa bussar när det begav sig. Tycker även att B9S har fått ett oförtjänt dåligt rykte och föredrar klart denna typ av bygge framför de miserabla pusherlederna... vars enda förtjänst är att de blir tystare. 

Det beror lite på vad det är för slags trafik. I ren stadstrafik är min ledvagnsfavorit numera MAN Lions City och dess "tvillingsyster" Solaris Urbino. Snabba smidiga pushers med ett fullgott antispinnsystem som inte stryper effekten som på första generationens OmniCity-leder. Innan dess var Scania CN113ALB min absoluta favoritledvagn i stadstrafik.

En Volvo B9S må vara stabil, men känns tung och klumpig i ren stadstrafik. Kanske är det just därför inga B9S med lågt golv i hela bussen rullar i SL-trafiken på linje 1-4 och 50? I närförort och mot uppåt 3-4 mil utanför tätorter är B9S däremot mycket stabilare än pusher-lederna, och passar bättre. Dock när man kommer till 5-10 mil långa linjer är ingen ledvagn optimal. Då är boggi på 15 meter bäst.

Citat från: Nico skrivet 08 juli 2016, 19:20:54 PM
Vad gäller detta med reklam så är det ju dels en smaksak samt har även en del andra aspekter. T.ex. är reklam ofta ett bra sätt att någorlunda träffsäkert tidsbestämma en bild och utgör därmed ett tidsdokument i sig.

Heltäckt bakstam ser inte bra ut någonstans, anser jag. Jag tänker bara "lackskador och fula klisterrester" då jag ser dem. Nej, skyltramarna och möjligtvis enbart bakrutan torde väl räcka?

Fredde

Trevligt med en 434 som har letat sig till Ingarö ;)

Dessa i 38-serien har rullat betydligt mycket mindre än de i 64-serien (fd Nobina 61xx), så nog är de säkert trevligare. En slumpmässig koll säger: 3836 67.100 mil 6450 93.200 mil och blåa 6426 132.500 mil.

Matte

Citat från: Henke skrivet 08 juli 2016, 15:45:04 PM
Keolis 3836. 

Detta passar inte på våra bussar tycker jag.  Möjligtvis på innerstadsbussarna att det passar att foliera hela bakstammen,  men ser inte bra ut på våra "regionalbussar".

I övrigt gillar jag dessa Volvo-bussarna.  Nog de bästa bussarna vi har i Nacka, trots att det är de äldsta.

Jag bryr mig inte så mycket om det är ingen reklam, bara i reklam hållaren bak eller hela baken som denna. Det är inget som stör mig speciellt.

Just det med att att dessa är bra bussar kan jag hålla med om. Jag har inte köra sådana B9S tills midsommarafton 2015 då det mest vart Scania i Handen och Jordbro på Keolis tiden sedan gamla Volvo bussar med trappsteg försvann. Funkar mycket bra på alla linjer på Södertörn. Kanske lite bullriga när fläkten går hela tiden.

Peter Rost

Trafikeras 434:an av B9:or nuförtiden? - Dessa var ju frekventa på linjen när Nobina körde trafiken på Värmdö.

//Peter

Henke

Citat från: Fredde skrivet 08 juli 2016, 22:49:18 PM

Dessa i 38-serien har rullat betydligt mycket mindre än de i 64-serien (fd Nobina 61xx), så nog är de säkert trevligare. En slumpmässig koll säger: 3836 67.100 mil 6450 93.200 mil och blåa 6426 132.500 mil.

Tar hellre nån av dessa du nämde (3836,6450,6426) än någon oduglig  70xx eller 71xx alla dagar i veckan  :)

Henke

Citat från: Peter Rost skrivet 09 juli 2016, 01:13:23 AM
Trafikeras 434:an av B9:or nuförtiden? - Dessa var ju frekventa på linjen när Nobina körde trafiken på Värmdö.

//Peter

434 trafikeras uteslutande av Scania-bussar (55xx,57xx,37xx,60xx) på Ramsmora-omlopp skulle jag villja påstå.  Undantag finns säkert nån gång när det blir fel nånstans eller akuta byten av buss etc.  Detta gäller ordinarie turer samt vad jag vet samtliga planerade extraturer på 434. ( Någon får rätta mig där)

Förstärkning vissa dagar (midsommar t.ex) kan man eventuellt se andra bussar, men det är nog ovanligt.

På 433 är det mera blandat, även om där är mest Scania där med.   Säkert minst 80%  av 433 går från Ramsmora, och där är det Scania. Även från Björknäs brukar det tursättas Scania för det mesta, även om MAN och Volvo förekommer på dessa omlopp.

virtual1

Citat från: Henke skrivet 09 juli 2016, 05:15:38 AM
Tar hellre nån av dessa du nämde (3836,6450,6426) än någon oduglig  70xx eller 71xx alla dagar i veckan  :)

Som passagerare tar jag en 70xx eller 71xx varje dag i veckan framför en B9S. Tystare,  bekvämare och rymligare.

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 09 juli 2016, 13:52:50 PM
Som passagerare tar jag en 70xx eller 71xx varje dag i veckan framför en B9S. Tystare,  bekvämare och rymligare.

Absolut. På plan mark med torrt underlag är det riktigt tyst och bekvämt med bakmotor i ledvagnen. Men så fort det börjar bli backar, tvära kurvor i kombination med vanligt vinterväglag längre ute på landsbygden har B9S enklare att ta sig fram, samt även lite bättre fördelat tryck på framaxeln. Däremot är ju övervikten på vänstra sidan av drivaxeln fortfarande besvärligt emellanåt. Å andra sidan är ju förortsledvagnar långt ute på landsbygden något som snart väl bara finns i Stockholms län.
Hittills har jag inte sett några B9S på linjerna 12 och 21 mellan Umeå och Skellefteå! ;)

Ulf Berlin

Citat från: Fredde skrivet 08 juli 2016, 22:49:18 PM

Vilken vändslinga är detta då?BjörnöSandarna?/Ulf
(För det är ju inte BynsGård)

Henke

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 juli 2016, 11:53:14 AM
Vilken vändslinga är detta då?BjörnöSandarna?/Ulf
(För det är ju inte BynsGård)

Ingarö, Hållplats Idalens vändplan.

Ulf Berlin

Citat från: Henke skrivet 10 juli 2016, 12:15:55 PM
Ingarö, Hållplats Idalens vändplan.
Såå heter den ju;)/Ulf