Leveransstatistik från Säffle

Startat av Göran, 07 juli 2016, 07:47:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran

På hemsidan http://www.safflekarossen.se/page5.html finns nu senaste versionen av karossproduktionen hos Höglunds i Säffle. Listan behöver kompletteras, kommenteras och korrigeras. Var bussig och hjälp oss med detta - TACK

BengaB40

Hej Göran! Vilken kulturinsats! Du och gänget har lyckats väl! För mig är en sådan här lista som att skåda ett fint konstverk. Känner bara till SJ1317, SJ1283 och GDG-syskonet från samma år 1948, resten kan jag bara fantisera om, men det är väl en del av upplevelsen kan man tänka! En liten petitess bara: Bussägaren i Lindesberg hette Åkerstrand, såg hans bussar under mina år som T-länare på glada 50-talet!  Hälsn. BengaB40

Greger Larsson

Bara att hålla med föregående, alltid intressant med sådana här sammanställningar.
Bussen till Lidström i Måttsund var BD2332, en Diamond T 404.

Göran

Hej Benga B40 och Greger L
STORT TACK för era kommentarer
Det är det stora kunnandet runt om i Sverige som har gjort listan möjlig.

Fortfarande retar det mig enormt att jag inte hittat registreringsnummer mm. på den
International -29 som Ingman köpte av Höglund. Jag har tillbringat många timmar på
Värmlandsarkiv för att hitta denna, men hitintills inget napp.
Speciellt om denna buss emottages alla tips med stor tacksamhet.

//gt

Sven W

Hej

Jag ser i listan att GDG 294 finns med. Har den haft Säfflekaross i något skede? Vad jag vet har den alltid haft SKV Boxer-kaross.

hälsningar
Sven

Göran

Hej och tack för din kommentar

Jag skall kolla med min källa

mvh  gt

Göran

Hej

Nu har jag kollat med min källa, han påstår bestämt att bussen var försedd med Säfflekaross.

Har du bilder eller andra data om bussen?

mvh  gt

Sven W

Hej

Jag har en egen bild på GDG 294 som W760, tagen 1961-05-27 i Leksand. På den kan man tydligt utläsa numren och att det är en SKV Boxer-kaross. Den ingick i en serie på tio vagnar (om jag räknat rätt) som GDG skaffade 1946, inv nr 289-298. En del av dem kan man hitta uppgifter om i SBH.

Hälsningar
Sven

Göran

Hej

Du får gärna skicka bilden

mvh

I samband med jobbet med Säfflelistan har jag gjort en GDG-lista fram till början av 1950-talet. Så småningom (förhoppningsvis ganska snart) skall vi publicera den på hemsidan

Sven W

Hej

Bilden finns inte digitalt men om du mailar mig en postadress ska du få en kopia. Det räcker med en vanlig papperskopia som "bevis".

Hälsningar
Sven

Göran

Hej

min postadress är:

Göran Tidstam
Älvstigen 5
66130 Säffle

mvh  gt

Göran

Hej

Bilderna kom igår - STORT tack Sven!