Lindbergs Buss sålt

Startat av Taunusch, 01 juli 2016, 15:27:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Är Björks & Byberg nu landets näst största (svenskägda) bussföretag, efter Bergkvarabuss?

Bussmicke

Hej då Setra och hej VDL... kan vi nog räkna med.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

DaViD^^

Citat från: Bussmicke skrivet 01 juli 2016, 19:08:19 PM
Hej då Setra och hej VDL... kan vi nog räkna med.
Lider med dom som får köra skräpet. Setrorna är trevliga men dyra så antagligen svårt att motivera.  Folk som åker märker antagligen inget. Har tack och lov sluppit Vdl bussarna. Men Chaufför man träffar verkar inte imponerande på dom. Hos oss blev den Turismo istället.Förarmiljö som man är van vid. Dock har Setrorna bättre förarmiljö men sätt till prriset så är det bortkastade pengar. Pengarna kan läggas på annat istället

Lars-Håkan_E

Citat från: DaViD^^ skrivet 04 juli 2016, 20:17:03 PM
Lider med dom som får köra skräpet. Setrorna är trevliga men dyra så antagligen svårt att motivera.  Folk som åker märker antagligen inget. Har tack och lov sluppit Vdl bussarna. Men Chaufför man träffar verkar inte imponerande på dom. Hos oss blev den Turismo istället.Förarmiljö som man är van vid. Dock har Setrorna bättre förarmiljö men sätt till prriset så är det bortkastade pengar. Pengarna kan läggas på annat istället

Förarplatserna har ju varit likartade i bussar av samma generation MB/Setra, när Tourismo/Travego uppdateras lär förarmiljön bli densamma som 5** serie Setra.

DaViD^^

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 juli 2016, 20:38:05 PM
Förarplatserna har ju varit likartade i bussar av samma generation MB/Setra, när Tourismo/Travego uppdateras lär förarmiljön bli densamma som 5** serie Setra.
stämmer bra. Såg någon bild på dom nyaste men våran 2016 är gamla fortfarande.  Stör mig på Setrans ljus instrument panel som garanterat kommer orsaka mycket putsande

Ersa

Citat från: DaViD^^ skrivet 04 juli 2016, 20:17:03 PM

Hur mycket dyrare är en Setra i slutändan, jämfört med t.ex en likvärdig Volvo eller VDL? Om man räknar med helheten alltså. Även hållbarhet, pålitlighet, tillverkarens eftermarknad, bärgningskostnader mm. Jag tror att det är en gammal fördom att Setran alltid är dyrare. Alternativt så ser man bara på inköpspriset, och inte de totala kostnaderna utslaget på 7-8 år efter att bussen köpts.

Om Setran alltid vore dyrare totalmässigt, så hade inte en enda privatåkare ägt en enda av dem idag.

Blue

Citat från: Ersa skrivet 05 juli 2016, 01:12:31 AM
Hur mycket dyrare är en Setra i slutändan, jämfört med t.ex en likvärdig Volvo eller VDL? Om man räknar med helheten alltså. Även hållbarhet, pålitlighet, tillverkarens eftermarknad, bärgningskostnader mm. Jag tror att det är en gammal fördom att Setran alltid är dyrare. Alternativt så ser man bara på inköpspriset, och inte de totala kostnaderna utslaget på 7-8 år efter att bussen köpts.

Om Setran alltid vore dyrare totalmässigt, så hade inte en enda privatåkare ägt en enda av dem idag.

Ungefär vad jag tänkte skriva, vi hade bara Setror och dom håller sitt värde väldigt bra om man jämför med andra märken.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Christer K

Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.