Ref. Upphörande skyltning (SL)

Startat av Hasse L, 21 juni 2016, 14:43:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Ang. ingående vagnar via Tjärhovsplan eller Tjärhovsgatan som hållplatsen tidigare hette.

Ingående spårvagnar skyltade Ingående vagn i fronten och någon variant av nedanstående s.k. pappskylt i sidorutan vid påstigningsdörrarna. Eftersom reguljär spårvägstrafik fanns nästan ända fram till hallgrindarna rådde det ingen tvekan om vilka hållplatser som kunde nyttjas längs den avvikande resvägen.

I den vid högertrafikens införande ersättande busstrafiken användes i motsvarande fall en sidoskylt med text Tjärhovsgatan, varifrån bussen "tommade" till hallen. Regeln att ut- och ingående bussar skulle köras i trafik gällde nog en tid, men det var mest de tidigaste utgående förbindelserna som kom att utnyttjas av morgontidiga resenärer.

I dagens upphandlade trafik medtages förstås inga passagerare utanför linjesträckningen. Såvitt pensionären vet.

robergh

Citat från: Hobgoblin skrivet 21 juni 2016, 14:43:03 PM
Ang. ingående vagnar via Tjärhovsplan eller Tjärhovsgatan som hållplatsen tidigare hette.

Ingående spårvagnar skyltade Ingående vagn i fronten och någon variant av nedanstående s.k. pappskylt i sidorutan vid påstigningsdörrarna. Eftersom reguljär spårvägstrafik fanns nästan ända fram till hallgrindarna rådde det ingen tvekan om vilka hållplatser som kunde nyttjas längs den avvikande resvägen.

Det där måste väl vara en pappskylt tillhörande en ingående 10:a, kanske en 3:a om den hade varit äldre. Det där var väl också statt i någon slags anarki mot slutet, man skyltade oftast med pappskylten "Söderhallen över Folkungagatan" var vagnen än kom ifrån. Ingående vagn var en märklig upplysning och kanske det ur kundsynpunkt borde ha benämnts "Utgående vagn" istället?
Många förare skyltade dock sina ingående vagnar till Söderhallen med "Sofia" istället och det kan man ju förstå.

Mr H
I den vid högertrafikens införande ersättande busstrafiken användes i motsvarande fall en sidoskylt med text Tjärhovsgatan, varifrån bussen "tommade" till hallen. Regeln att ut- och ingående bussar skulle köras i trafik gällde nog en tid, men det var mest de tidigaste utgående förbindelserna som kom att utnyttjas av morgontidiga resenärer.

I dagens upphandlade trafik medtages förstås inga passagerare utanför linjesträckningen. Såvitt pensionären vet.

Hasse L

Som konduktör använde jag denna variant 1965-67 på ingående vagnar från Vanadisplan, Djurgården, Hakberget och kanske någon enstaka gång från Ropsten. Om bara "Söh via Folkungagatan" fanns medtagen, så tog man den förstås. Det är nog riktigt att den fanns i större upplaga, men den utförligare var definitivt i bruk under min tid. /Hasse

Mr G

Den skylten kan väl ha använts på alla ingående vagnar till Söderhallen oberoende av linje. Förutom vagnar från Södermalm som t ex Södersjukhuset, Rosenlund, Gotlandsgatan som körde till hallen utan att passera Slussen. Alla vagnar från Norrmalm lär ju ha passerat Slussen på vägen hem, så skylten har väl använts både på 2:an, 5:an och 7:an t ex, fast de linjerna inte passerade Slussen i sin ordinarie linjesträckning.

吉先生

robergh

Citat från: Mr G skrivet 22 juni 2016, 23:52:50 PM
Den skylten kan väl ha använts på alla ingående vagnar till Söderhallen oberoende av linje. Förutom vagnar från Södermalm som t ex Södersjukhuset, Rosenlund, Gotlandsgatan som körde till hallen utan att passera Slussen. Alla vagnar från Norrmalm lär ju ha passerat Slussen på vägen hem, så skylten har väl använts både på 2:an, 5:an och 7:an t ex, fast de linjerna inte passerade Slussen i sin ordinarie linjesträckning.

Jag håller med dig. Skulle man välja en standardskylt så är det väl den. Visserligen så kanske det blir lite knepigare för inryckande 4:or och 8:or från Vitabergsparken och Södersjukhuset.Har också lite sådana där skyltar på hyllan. Här är exempel på en ingående och en utgående vagn. Vilket som är vad kan som sagt diskuteras men håller vi oss till SS uppfattning är den översta in och den nedre ut. Om man använder ex.vis skylten "Söderhallen över Folkungagatan" på en ingående fyra från Hakberget så känns det lite beige kanske, utryckningsskylten borde väl även funnits som inryckningsskylt?

Skylten via Rosenlundsgatan-Ringvägen känns lite märklig. Borde vara ingående linje 3 och 10 men de gick väl vanligtvis in via Slussen? För att anknyta till webben och ämnet använde SS aldrig sådana här pappskyltar för in-och utryckande bussar? Har jag inget minne alls av att ha sett.
Borde väl varit än mer angeläget för spåren kanske man som lekman kan gissa sig till men bussarna? För visst fick man åka med in- och utryckande bussar också? Eller fick man inte det?

Mr H

Hasse L

Ingående tior från Högalid kördes - åtminstone under min tid - via Rosenlundsgatan - Ringvägen. Ett undantag fanns: En 10E (em) gick under vintern 1966-67 via Slussplan.

robergh

Det var ett annorlunda och roligt tema du har valt! Här kommer två skyltar till.
Den övre är förstås roligast ingående linje 9 från Danviken bör det vara.
Nu har jag inga datum etc. tillgängliga men lite förbryllande är den. Inte
bara för att utgångshållplatsen nämns men snarare att var inte linje 9
omlagd till Sofia när Ringvägshallen lades ner och linjen omplacerades
till Norr? Det borde aldrig ha ryckt in några linje 9 från Danviken till
Norrhallen! Men det kanske var en övergångsperiod eller skylten är så
fräsch för att den aldrig kom till användning!

Sedan för den mer slappa konduktören standardskylten "Söderhallen över
Folkungagatan" som sig bör mer sliten och med god patina! Undrar om
det förekom att ingående linje 6 skyltades "Ingående vagn" och med
den här sidoskylten? Knappast väl? Stog det inte i turlistorna förresten
vilka sidoskyltar man skulle ha med sig vid utryckningen? Inte kan det
väl ha stått några sidoskyltar för ingående linje 6 i den turlistan?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 23 juni 2016, 12:00:36 PM
Ingående tior från Högalid kördes - åtminstone under min tid - via Rosenlundsgatan - Ringvägen. Ett undantag fanns: En 10E (em) gick under vintern 1966-67 via Slussplan.

Jo, det stämmer bra! Här A26 484 med skylt "Söh över Slu-Ktv" 25 maj 1967. Är det inte en oljekanna befälet håller i handen?
Trevlig midsommar!

Gunnar

Lars-Håkan_E

Ingående bussar (48) skyltades i början av -80 talet Skånegatan resp. Tjärhovsgatan(plan), när jag började på Söh såg jag aldrig någon skylt "Söderhallen" komma till användning även om de fanns kvar i skyltställen i Utr Söh.

Pappskyltarna förde då en väldigt tynande tillvaro och bara en liten del av förarna plockade med sig skylt.

Minns att jag hade en buss på kvällningen som skulle ha tre turbrickor och två pappskyltar med vid utryckningen på morgonen, gissa hur ofta dessa fanns med :-)

Bussens (och min) arbetsdag slutade vid Karlaplan strax efter 02 på natten som 97 tur 1

robergh

Citat från: Gunnar D skrivet 23 juni 2016, 18:24:47 PM

Jo, det stämmer bra! Här A26 484 med skylt "Söh över Slu-Ktv" 25 maj 1967. Är det inte en oljekanna befälet håller i handen?
Trevlig midsommar!

Gunnar
[/quot

Oj vilken fin bild!
Tack!

Mr H

Kaj

Ingående bussar till Hammarbyhallen hade skyltade hållplatser bl.a. på Sparrmansvägen vid Finn Malmgrens väg.
Kaj
Kaj

roggek

Citat från: Gunnar D skrivet 23 juni 2016, 18:24:47 PM

Trevlig midsommar!

Gunnar

Snarare ett växelspett och handsignallykta... ;D

robergh

Befälet är tydligen vxl-vakt för stunden. Konstigt att man ansträngde sig så för att
ta in den extraturen den vägen när allt annat som ni säger på linje 10 gick in via Ringvägen.
Vad kan skälet vara till det?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 23 juni 2016, 13:03:58 PM
Det var ett annorlunda och roligt tema du har valt! Här kommer två skyltar till.
Den övre är förstås roligast ingående linje 9 från Danviken bör det vara.
Nu har jag inga datum etc. tillgängliga men lite förbryllande är den. Inte
bara för att utgångshållplatsen nämns men snarare att var inte linje 9
omlagd till Sofia när Ringvägshallen lades ner och linjen omplacerades
till Norr? Det borde aldrig ha ryckt in några linje 9 från Danviken till
Norrhallen! Men det kanske var en övergångsperiod eller skylten är så
fräsch för att den aldrig kom till användning!
Citat från: Mr H skrivet 24 juni 2016, 09:59:57 AM
Befälet är tydligen vxl-vakt för stunden. Konstigt att man ansträngde sig så för att
ta in den extraturen den vägen när allt annat som ni säger på linje 10 gick in via Ringvägen.

Mr H

En del av ordinarietrafiken på linje 9 var förlagd till Norrhallen förmodligen fram till feb 1953 (se SoB 10/51). Fin och intressant pappskylt! Får mig att tänka på att jag donerade ett antal papp- och plåtskyltar till Spårvägsmuseet och SS Alkärrshallen för ett antal år sedan. Vad hände med dessa? Skräcken vore ju om några av dessa skyltar nu sitter på utedasset på sommarstället till någon mellanchef i 40-årsåldern! Då hade jag nästan hellre bränt/skrotat skyltarna i likhet med man förr skulle göra med uttjänta svenska flaggor!

Vad som är också är konstigt är att man vid tillfället rensade spåret vid Slussplan med växelspettet. Hade väl knappast behövts om man körde där en gång om dagen. Körde man kanske fel 25 maj, näst sista dagen för linje 10? Men jag vill minnas att jag hade förhandsinfo om att turen skulle gå den vägen till Söh. Mysko.

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Mr H skrivet 24 juni 2016, 09:59:57 AM

Mr H
Befälet var nog framför allt där för lägga tillbaka växeln till rakspår - med bara fem avvikelser i veckan fanns alltid risken att bakomvarande tias förare inte var uppmärksam på det ovanliga växelläget. Det var aldrig roligt att behöva backa mot trafikriktningen. Var med om det en gång som släpvagnskonduktör på tian i korsningen Sturegatan/Humlegårdsgatan.

Så det fanns en skylt: Söderhallen över Slu - Ktv också...., den hade jag glömt. Men så kollade jag på en bild som jag tog av 472 i samma sväng tidigare i maj - och på den syns ju en likadan skylt.

Kanske kördes den här turen via Slussen för att skapa en extra förbindelse till bussterminalen vid Borgmästargatan i kvällsrusningen? /Hasse