Kallhäll-Kungsängen 20/6

Startat av Mikey, 20 juni 2016, 20:38:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Idag tog jag en tur med cykeln på eftermiddagen, och i jakt på något spännande så satte jag sikte på Kallhäll och Kungsängen! :)

Vi börjar dock redan på vägen dit. Mitt ute i skogen mötte jag Arriva 7228 på linje 532. Harva Gård har jag för mig att närmsta hållplats hette

Sedan stannade jag till en liten stund i Kallhäll:

Ellénius buss YBP163, en skinande ny Mercedes

Järfälla kommun TRG802. En klassisk Helmark som fyller 13 i sommar, den var trevlig att se

Västanhede Trafik DHJ933 tar sig upp för en backe

Adelsö buss DFM085. Bussarna kom med bra mellanrum så jag hade tid att försöka lära mig hur min nya kamera fungerade mellan varven

Sedan tog jag mig till Kungsängen, och direkt när jag kom fram ekade ett ljud över stationen som nog ingen vill höra. Terminalen verkar uppenbarligen inte vara byggd med intentionen att vara fylld av boggibussar. Oops... :-\

Blåklintsbuss 8525

Blåklintsbuss BEG287

Bergkvarabuss 215

Nobina 6588

Junior & Company nr. 2 :)

Kanalbuss var ute och körde tågersättning med en Mercedes Intouro

Adelsö Buss ANC238

Följande buss fick mig att klia mig i huvudet en stund. Inte har väl Swebus kvar såna här? Det visade sig att dom inte har det heller, bussen tillhör Jensen-Buss i Särna-Malung

Sedan avslutar vi med två bilder från Stäket innan jag pekade styret hemåt igen

Nobina 6587

Och så till sist Svalbovikens RNP757. Alltid ska dom ligga före så man bara kan fota dem bakifrån... ;)

Ulf Berlin

Citat från: Mikey skrivet 20 juni 2016, 20:38:11 PM

Adelsö buss DFM085. Bussarna kom med bra mellanrum så jag hade tid att försöka lära mig hur min nya kamera fungerade mellan varven

Nja;);)
Kul att se några sommarlediga Ö traf vagnar också./Ulf

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikey

Tack! Ja, Östgötabussar (Liksom Dalabussar) är inte den vanligaste synen i Stockholmsförorterna

Viktor Andersson

www.bussville.se
Över 6500bilder på hemsidan
Viktor Andersson

Mikey

Tack!

Idag (30/6) var jag återigen i området en kort sväng och fick bl.a. följande:

Grönt är skönt! Fridströms UKZ892

Gult är kult! F.d. Nobina 5092, idag tillhörande Bus Trade Center

Håbo Buss TJG922. F.d. Julita Buss och innan dess Svalbovikens

Och så till sist en lackering från svunna tider, F.d. Veolia 4967, idag tillhörande Junior & Co

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikey skrivet 30 juni 2016, 17:16:03 PM
Tack!

Idag (30/6) var jag återigen i området en kort sväng och fick bl.a. följande:

Grönt är skönt! Fridströms UKZ892

Fast är bussen verkligen grön. Jag tycker mer det liknar gråbrungrön eller GRBRGR som det kallades i lumpen.

Jag gillar dock färgen och den blir ju inte sämre av att den fastnat på en alldeles utmärkt bild.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juni 2016, 17:53:47 PM
Fast är bussen verkligen grön. Jag tycker mer det liknar gråbrungrön eller GRBRGR som det kallades i lumpen.

Jag gillar dock färgen och den blir ju inte sämre av att den fastnat på en alldeles utmärkt bild.

Nyansen är Volvos egen demobussfärg från omkring 2001, och det var ett flertal 8700-förseriebussar i olika höjder och längder som hade samma färg. Men av dem är nog UKZ892 ensam kvar på vägarna nu. Färgen är för övrigt smått omöjlig att få tag i sedan länge, även via Volvos egen eftermarknad, så när den stenskottskadade fronten på denna snyggades upp och skulle lackades för något år sedan, fick man anlita någon firma som gjorde mätningar/scanningar av lacken för att kunna nytillverka/blanda den gröna färgen.
Det är en väldigt speciell buss, där ett flertal tekniska prylar kommer från gamla Carruskonstruktioner, medan en hel del annat är identiskt med senare serietillverkade 8700. Men den är ruskigt urstark med sin (ej "RME-besudlade") 12-litersmotor, lättstyrd och även golvspaken är lättväxlad. Lite knorr kan det vara i växellådan nu på ålderns höst, men med lite dubbeltramp går växlarna i lätt och snabbt. Och bäst av allt: Inte ett enda 8500-pling-pling-mepp-meep alls, trots att det är en Volvo! :D

På registreringsskyltens ram står det för övrigt "www.carrusdelta.fi" om någon undrar... ;D

Mikey

Tackar, samt för infon! :) Om nu bussen inte är grön på riktigt så kan jag väl försöka skylla på att det är miljön jag syftade på... eller något ;D

Dock ser den fin ut med tanke på att den är 15 år gammal. Kan man gissa på att den blir kvar ett par år till då den har kostats på delvis ny lack? Många av bussarna som går på ersättningen är ju rena klassikerna eller andra udda modeller, så man får nästan lust att ta en tur med några av dem någon dag. För en som inte har åkt riktig buss på år så börjar det nästan klia lite i fingrarna...

Citat från: Ersa skrivet 30 juni 2016, 18:30:42 PM
På registreringsskyltens ram står det för övrigt "www.carrusdelta.fi" om någon undrar... ;D

Jag noterade faktiskt det, och tyckte att det såg ut som något du kan ha hittat på? ;)