Tidig ASJ

Startat av Greger Larsson, 18 juni 2016, 21:46:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Kan någon identifiera denna tidiga ASJ-buss, har lite svårt att hitta den i leveranslistan i ASJ-boken(den står ju trots allt framför fabriken:)).
Stadslinjen kan indikera Kristianstad med fanns säkert på flera håll. Chassit bör väl vara REO 1930 eller tidigare?


WalleW

Fälg-typen (en TRILEX-variant ?) var vanligt förekommande på amerikanska tunga lastvagns-chassier på den tiden och för lång tid framåt. Konstruktionen innebär mindre arbete och vikt att hantera vid hjulbyte vid t e punktering. I Australien har många s k roadtrains denna typ av fälgar.
I några tv-kanaler visas ibland serien "Outback Truckers", där roadtrain-förare ofta ses byta hjul i öken-hettan...

http://ww1.safholland.nl/sites/netherlands/en-US/products/trilex/Pages/default.aspx

/   M v h   Walle

bilomnibussen

En Reo bör det vara, vet inte om något annat märke med sådan kylare. I så fall är det den kraftigare av två olika modeller. De mindre brukar betecknas FB. Listan i boken är inte helt komplett men hur det är med de där gamla vet jag inte.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Stadslinjen i Kristianstad är säkert en god gissning. Bussen liknar den som Adamssons i Medevi fick levererad 1932. Stadslinjen i Kristianstad, Gunnar Pettersson, hade en Reo 1932 80 hk 24 pl. Finns i leveranslistan i boken men också i "Bussbibeln". I sistnämnda bok heter företaget Fries & Gustafssons Omnibustrafik, de övertog företaget från Gunnar Pettersson 1936. Fries och Gustafsson var från Örebro. Båda herrarna var tidigare verksamma vid AB Omnibus, Örebro, där Folke Gustafsson var trafikchef. Han gav ut boken AB Omnibus 1922-32 där det finns en hel del bilder av bussarna hos AB Omnibus, som ägdes av direktören B H Gilmark.
Mvh Jan G