DGR - Ses som nåt bra eller ett skämt?

Startat av en_dalmas, 17 juni 2016, 17:25:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

en_dalmas

Nobinas Den Gröna Resan har funnits några månader fullt ut nu. Och man kan väl säga som så att det finns inte många som ser nåt positivt med DGR:en. Här i TO Örebro tror jag inte det finns nån mer än jag. Senaste dagarna har det även kommit en uppdaterad version.
Hur ser man på DGR:en i övriga områden?
Bara negativt eller några som ser det positiva i det?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Ersa

Senast jag körde med den var nog under 2010, men jag tyckte att dåvarande version var ett bra hjälpmedel för att lära sig ekonomisk och mjuk körning. Huvudsaken man får in körtekniken i ryggraden på förarkåren, så kan man säkert både spara bränslepengar samt få nöjdare passagerare.

en_dalmas

Ok, så DGR har funnits så pass länge. Jag såg den för första gången för drygt 1 1/2 år sen.

Ja, jag ser den som ett hjälpmedel till bättre körning.
Men tror inte jag hört nån som sett den som det, snarare som nåt onödigt eller vad man ska kalla det.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Kimsan

Vi är inte så förtjusta i den i Skåne.

Det faktum att den inte ens tillåter retarder bromsning och att bara du släpper gaspedalen på en Malmö Express så ger den utslag.

Själv misstänker jag att DGRen ligger bakom den höga olycksfrekvensen som nära på dubblades när DGR infördes

Ersa

Som sagt var den ett bra hjälpmedel i utbildningen, tillsammans med riktigt bra utbildare. Den version man använde då var en display som satt fast på vänstra stolpen och som man inte tittade alltför ofta på. När körtekniken var invand stängde man bara av displayen helt och brydde sig inte om den alls.

Efteråt kunde jag äntligen få ner bränsleförbrukningen på min personbil till sama nivåer som dåvarande flickvännen körde på. Innan dess var hon alltid den som körde både snabbast och snålast med sitt rätt nytagna B-körkort inkl ecodrivingutbildning, medan jag aldrig kom ikapp med mitt äldre BECEDE-körkort som jag inte fick någon kurs i ecodriving till.

en_dalmas

Citat från: Kimsan skrivet 22 juni 2016, 12:53:56 PM
Vi är inte så förtjusta i den i Skåne.

Det faktum att den inte ens tillåter retarder bromsning och att bara du släpper gaspedalen på en Malmö Express så ger den utslag.

Själv misstänker jag att DGRen ligger bakom den höga olycksfrekvensen som nära på dubblades när DGR infördes

Jag kan förstå att man inte tillåter ens retarden då det ju också är en form av "broms". För tanken är ju att man ska rulla så mycket som möjligt ner i fart. Det går förstås inte så bra på landsortlinjer som på stan men ändå mer än vad jag tycker att kollegor tror.

Men i den nya versionen som kom för några veckor sen så blev det enklare att bromsa med retarden med mindre påverkan på DGR:en än i den förra versionen.

Ger den utslag när man inte trycker ner nån pedal? Måste vara nåt fel isåfall för så är det inte här.

Här har jag inte hört nåt om olyckor före och efter DGR.  Mest p.g.a. chauffören eller motparten? För om DGR används rätt tänker jag att olyckor borde minska, inte öka.

Kimsan

Citat från: en_dalmas skrivet 23 juli 2016, 13:58:48 PM
Jag kan förstå att man inte tillåter ens retarden då det ju också är en form av "broms". För tanken är ju att man ska rulla så mycket som möjligt ner i fart. Det går förstås inte så bra på landsortlinjer som på stan men ändå mer än vad jag tycker att kollegor tror.

Men i den nya versionen som kom för några veckor sen så blev det enklare att bromsa med retarden med mindre påverkan på DGR:en än i den förra versionen.

Ger den utslag när man inte trycker ner nån pedal? Måste vara nåt fel isåfall för så är det inte här.

Här har jag inte hört nåt om olyckor före och efter DGR.  Mest p.g.a. chauffören eller motparten? För om DGR används rätt tänker jag att olyckor borde minska, inte öka.

Kör du i städer med mer intensiv trafik som Malmö och Lund måste du ha någon form av möjlighet att sakta ner alt ligga fisa i 30km/h. Malmö Expressens bussar ger utslag på DGR utan att varken pedal eller eller retarder spak har använts, orsaken till det är att det finns generatorer som laddar batterierna när du frirullar

Ersa

Jag förstår inte riktigt problemet. Är det ens intressant vad som ger utslag och inte? Är det inte bara att ignorera displayen helt och därefter köra så lugnt och ekonomiskt som eventuell tidtabell tillåter? Med tanke på hetsen mot mobiler och andra displayer idag, låter det inte direkt optimalt att busschaufförer ska ha ytterligare en display som de verkar ha ögonen på under körning.
När jag kör personbil gör jag just så. Dvs har inte totalförbruknings- eller snittförbrukningssiffrorna framme, för att inte låta dessa påverka min körstil för mycket. Utan istället har jag någon annan del av menyn framme, och tittar till förbrukningen bara ibland. Kanske i samband med någon tankning.

Harald Nordius

Ecodriving med min privatbil har jag slutat med sedan jag åkte på att byta bromsskivor för flera tusen p.g.a. att de hade rostat.