Volvo levererar 42 bussar till Tjörns Omnibustrafik och Sandarna Transporter

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 juni 2016, 08:26:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Pressmeddelande från Volvo:

Volvo Bussar levererar 22 bussar till Tjörns Omnibustrafik och 20 bussar till Sandarna Transporter i Göteborg, som båda ingår i BIVAB. Samtliga fordon är av modellen Volvo 8900 och kommer att drivas med 100 % förnybart HVO-bränsle. Trafikstarten sker 19 juni.

Tjörns Omnibustrafik kommer att använda sina nya Volvo 8900 lågentré 6x2 för trafik mellan Tjörn och Göteborg (Tjörn Express) samt Stenungsund och Göteborg (Stenungsund Express). Leveransen till Sandarna Transporter omfattar 13 stycken Volvo 8900 lågentré 4x2 och sju stycken Volvo 8900 lågentré 6x2 för trafik på Orust.

– De nya bussarna möter Västtrafiks långtgående upphandlingskrav och våra höga krav på kvalitet och driftsäkerhet. Inför trafikstarten ser vi fram emot provkörning och handhavandeutbildning på Volvo Demo Center, säger Irene Svänson, vd på Sandarna Transporter.

– Vi är mycket glada för det förtroende som Sandarna Transporter och Tjörns Omnibus visar oss genom sitt val av Volvo. Bussarna är specade efter Västtrafiks kravställning men också med respektive kunds egna önskemål som kronan på verket, säger Jonas Pettersson, Försäljningschef södra Sverige, Volvo Bussar.

Volvo 8900 finns i en rad utföranden, med normalgolv alternativt lågentré, med eller utan boggi och med flexibla dörrkonfigurationer. Cirka 1 000 Volvo 8900 rullar idag på de svenska vägarna.

HVO (Hydrerade vegetabiliska oljor) är ett förnybart bränsle som framställs av vegetabiliskt eller animaliskt fett. Klimatpåverkan är mellan 30 och 90 procent lägre än för konventionell diesel, beroende på vilken råvara som används.



Pressbild från Volvo Bussar

homer

CitatCirka 1 000 Volvo 8900 rullar idag på de svenska vägarna.

Just denna mening borde Få Scania att vakna till och fundera på vad man gör för fel, Citywide lanserades bara något år efter 8900 men har bara sålt i c:a 50 exemplar i landet.

S Svensson

EXZ689; EXZ695; EXZ696; EXZ 699, EXZ701; FAL148;

YAY 897,-898,-902,-903,907,-867,-868,-877,-882,-883,-887,-893,-857,-858,--862--863,-

Några av de nya bussarna

CW66

Citat från: homer skrivet 17 juni 2016, 10:28:00 AM
Just denna mening borde Få Scania att vakna till och fundera på vad man gör för fel, Citywide lanserades bara något år efter 8900 men har bara sålt i c:a 50 exemplar i landet.

hmm...
Jadu - var man hittar dom där 1000 bussarna skulle jag gärna vilja veta.
730 hittade jag i min SBH-databas - och då är jag 100% säker på att jag har med alla hittills levererade eller förregistrerade ej ännu levererade.

Vad Scania gör för fel? Tar betalt kanske för sina produkter? Lanserar Citywide två år senare än 8900? Säljer väldigt många till länder som inte har Sverige som regering? Finns säkert fler anledningar.
Men oroa dig inte - 2016 blir ett genombrottsår i Sverige för Citywide med ca 164 sålda bussar som snart ska börja levereras....så något verkar dom göra rätt iaf...

S Svensson

När jag läser om Scania så blir man ibland arg. Kanske borde Scania säljas loss från nuvarande ägare.
Tyvärr blir styckpriserna gärna lite väl höga om ett svensk företag skall bli plockat på pengar.
Jag minns gärna när jag arbetade. Det kom olika e-postmeddelanden om att ägarföretaget hade dålig ekonomi. Jag har känslan att berört tyska företag har kostnader för reklamationer.
Sälg gärna Scania till svenska intressenter.