Metropol vid Hägerstensbadet

Startat av Gunnar D, 16 juni 2016, 10:52:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

För 50 år sedan, 16 juni 1966, svänger H19 5164 av Södertäljevägen in på Svartlösavägen och närmar sig hpl Hägerstensbadet. Längst till höger ses hpl Personnevägen som trafikeras av SJ linje 703 och 706 men som t.o.m. 4 apr 1964 även trafikerades av SS linje 64, 66 och 71.

Mvh Gunnar

WalleW

Härlig bild med mycket rörelse i... :)

...och tidstypiska bi(l)-roller . VW-bussen kör bakom en Ford Taunus 17/20m 2d (eller är det en Volvo Amazon 2d ?). Om jag vore förare i VW-bubblan längst till höger skulle jag i alla fall ta ut ett stort säkerhetsavstånd till båt-transporten framför  :o ...

/   M v h   Walle

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 16 juni 2016, 10:52:00 AM
För 50 år sedan, 16 juni 1966, svänger H19 5164 av Södertäljevägen in på Svartlösavägen och närmar sig hpl Hägerstensbadet. Längst till höger ses hpl Personnevägen som trafikeras av SJ linje 703 och 706 men som t.o.m. 4 apr 1964 även trafikerades av SS linje 64, 66 och 71.

Mvh Gunnar
Tack för den!  :)
Jag körde förbi där, för 20 minuter sedan, men då såg det något annorlunda ut.
Märkligt att hållplatsen på Svartlösavägen, hette Hägerstensbadet. Det måste avse bassängen som ligger på andra sidan Södertäljevägen, i bildens bakgrund. Vi befinner oss inte alls i Hägersen, så det blir dubbelt märkligt. Jag har för mig, att badet heter Personnebadet, sedan många år. Har det bytt namn någon gång?

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 16 juni 2016, 23:17:33 PM
Jag körde förbi där, för 20 minuter sedan, men då såg det något annorlunda ut.
Märkligt att hållplatsen på Svartlösavägen, hette Hägerstensbadet. Det måste avse bassängen som ligger på andra sidan Södertäljevägen, i bildens bakgrund. Vi befinner oss inte alls i Hägersen, så det blir dubbelt märkligt. Jag har för mig, att badet heter Personnebadet, sedan många år. Har det bytt namn någon gång?

Ja, där har det skett lite förändringar!
Enligt SS-kartan 1966 hette hpl Hägerstensbadet och syftar på badet du nämner. Badets officiella namn är tydligen Hägerstensbadet (populärt Personnebadet) och ligger väl i stadsdelen Hägerstensåsen. Efter mer koll hette nog SJ-hpl till höger på bilden Svartlösavägen, iaf 1962. Denna hpl skulle då haft olika namn för SS (Personnevägen) resp SJ (Svartlösavägen). Ingen samordning här inte!

/Gunnar

Harald Nordius

På SS ytterstadskarta från 1956 står det "Svartlösavägen", men 1961 är det ändrat till "Personnevägen".

Mr G

Personnebadet, Hägerstensbadet eller Fågelbadet var alla tre namn för detta bad. Bassängen var endast ca 1 meter djup och inbjöd inte till några djupdykande vattenlekar. Konstigt nog betalade man pengar för att få gå in där. Tror att avgiften försvann senare. Och om nu badet finns kvar idag är det gissningsvis fritt intrång, som man uttryckte sig på den tiden.

Tror sen att hållplatsnamnet gällde hållplatslägena längs Södertäljevägen, och det passar väl rätt ok. Sen vill jag också minnas att hållplatsnamnet hängde med när 143 eller 141 flyttade sin hållplats in på Svartlösavägen, och då kändes det konstigt. Efter ett tag bytte den nog namn till Tröskverksvägen. Eller kan det ha varit Skyffelvägen? Blev lite flyttcirkus där när Södertäljevägen skulle byggas om till motorväg.
吉先生

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 17 juni 2016, 08:19:18 AM
Ja, där har det skett lite förändringar!
Enligt SS-kartan 1966 hette hpl Hägerstensbadet och syftar på badet du nämner. Badets officiella namn är tydligen Hägerstensbadet (populärt Personnebadet) och ligger väl i stadsdelen Hägerstensåsen. Efter mer koll hette nog SJ-hpl till höger på bilden Svartlösavägen, iaf 1962. Denna hpl skulle då haft olika namn för SS (Personnevägen) resp SJ (Svartlösavägen). Ingen samordning här inte!

/Gunnar
Var stadsdelsgränsen går, mellan Västertorp och Hägerstensåsen, vet jag inte, men badet kan mycket väl ligga i Hägerstensåsen, som du antar. Jag tycker iallafall att hållplatsnamnet känns lite märkligt.

HJP

Citat från: Mr G skrivet 17 juni 2016, 14:12:43 PM
Personnebadet, Hägerstensbadet eller Fågelbadet var alla tre namn för detta bad. Bassängen var endast ca 1 meter djup och inbjöd inte till några djupdykande vattenlekar. Konstigt nog betalade man pengar för att få gå in där. Tror att avgiften försvann senare. Och om nu badet finns kvar idag är det gissningsvis fritt intrång, som man uttryckte sig på den tiden.
Badet finns kvar. Jag kör förbi ganska ofta.
Att du betalade intäde, för att bada där, är inte så konstigt. Bassäng var något ovanligt, i Sverige.
Älvsjöbadet är nog äldre, men trots att vi hade det utmärkta Mälarhöjdsbadet, på cirka 3 km avstånd, så cyklade vi grabbar den dubbla sträckan, och betalade inträde, för att få bada i utomhusbassäng.
En positiv sak var dock, att vi på hemvägen, köpte perrongbiljett till Älvsjö station. Där kunde vi stå länge, och titta på tågen.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 17 juni 2016, 08:37:58 AM
På SS ytterstadskarta från 1956 står det "Svartlösavägen", men 1961 är det ändrat till "Personnevägen".

Citat från: Mr G skrivet 17 juni 2016, 14:12:43 PM
Tror sen att hållplatsnamnet gällde hållplatslägena längs Södertäljevägen, och det passar väl rätt ok. Sen vill jag också minnas att hållplatsnamnet hängde med när 143 eller 141 flyttade sin hållplats in på Svartlösavägen, och då kändes det konstigt. Efter ett tag bytte den nog namn till Tröskverksvägen. Eller kan det ha varit Skyffelvägen? Blev lite flyttcirkus där när Södertäljevägen skulle byggas om till motorväg.

Kollade lite på bl.a. relevanta SS/SL-kartor och fick fram följande:

Namn hpl i Södertäljevägen: "Svartlösavägen" t.o.m. 1957, "Personnevägen" fr.o.m. 1958. Namnändring tycks kopplad till införandet av linje 71 24 nov 1957 ty på SS-kartan 1958 finns en hpl strax norr om korsningen Svartlösavägen/Johan Skyttes Väg med namnet "Svartlösavägen", senare "Spadvägen".

Namn hpl i Svartlösavägens norra ände: "Hägerstensbadet", inrättad fr.o.m. 5 apr 1964 för linje 143 och 193. Namnändrad på SL-kartan 1969 till "Tröskverksvägen".

/Gunnar