Setror till Tjörns Omnibustrafik (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 14 juni 2016, 23:06:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Setra i linjetrafik i Sverige hör inte till vanligheterna. I Västtrafikland tror jag Jörlanda Taxi och Buss var senast att köpa det när de körde tätortstrafiken i Stenungsund, men det var två upphandlingar sedan...
Nu har dock Tjörns Omnibustrafik köpt flera stycken. Fler uppgifter kommer i annan tråd. Dessa 5 hittade jag på Team Verkstad i Partille (fd Linjebuss/Connex/Veoliagaraget, Transdev hann det aldrig bli). Setra S416LE Business heter modellen.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Walter

Du levererar bra bilder som vanligt, tack för det!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

JesperO

Nog har det gått lite fler Setror än så i Västtrafik. Fanns ju ett par stycken hos Hallgrens i Ulricehamn (var det väl) och Strömstad-Tanum kör väl ännu några dagar med Setra på linje 871.

Jonas Gustafsson

Citat från: JesperO skrivet 14 juni 2016, 23:22:52 PM
Nog har det gått lite fler Setror än så i Västtrafik. Fanns ju ett par stycken hos Hallgrens i Ulricehamn (var det väl) och Strömstad-Tanum kör väl ännu några dagar med Setra på linje 871.

Jag slarvade lite och skrev inte det jag tänkte, min avsikt var att skriva "Setra lågentrébuss"...
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Niklas Bygdestam

I UL-trafik har det brukat gå Setra. Så jag tycker inte att de är så värst ovanliga ändå.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

CW66

Busarna borde heta 41080-41089 om jag räknat rätt (10 bussar beställda).
Modellen heter 416LE Business för övrigt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juni 2016, 01:15:02 AM
I UL-trafik har det brukat gå Setra. Så jag tycker inte att de är så värst ovanliga ändå.

För att inte tala om Kronoberg.

Men Jonas har ju redan förtydligat att han avsåg Setra med långentré i Västtrafikland. Gustaf på Jörlanda Buss köpte 1998 tre Setra NF men blev inte nöjd varför dessa återlämnades och ersattes 2001 av tre nya av samma fabrikat. De förstnämnda såldes till Finland sedan de fått en ordentlig upprustning. Dessutom köpte 2004 Swebus fyra NF att användas i Skaraborg på sjukhuslinjen Ronden.

Mr.Problem

Kolla på facebook omniplus sverige, där finns första Setra LE