Gul Omniexpress 320 LE gas

Startat av AO, 14 juni 2016, 11:36:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Hej!
Såg denna vagn på Svensk busshistoria. Någon som vet var den ska? Ser ju ut att kunna vara Uppland eller Skåne.

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=64937

Kimsan

Supernice, dem har byggt in gastankarna bättre än Omnilink II

Troligen Uppland då Skåne har släppt Gaskravet

CW66

Den här rör det sig om - dock kan ni släppa spekulationerna direkt.
Bussen är en demovagn som skall ut på turné - och någon färg måste den ju ha. Däremot såg jag något om att den skulle vara specad för Kalmar läns krav - så kanske något man skall visa/kolla upp inför kommande eventuella beställningar därifrån.

Johan B

Går denna modellen att beställa fortfarande? Den försvann från Scanias hemsida i samband med att InterLink hade premiär fast det känns ju å andra sidan lite dålig tajming att lansera en ny modell för att lägga ner den ett halvår senare.

CW66

Javisst går den att beställa - i allra högsta grad.
Däremot verkar det som att man är påväg att flytta produktionen till Polen undan för undan. Bussen på bilden är ju byggd i Polen från början och inte som byggsats från Finland vilket de första OmniExpress 320/320LE var som blev byggda i Polen. Detta är även den första långa 320LE som byggts i Polen, hittills har alla byggts i Finland.

Det skall byggas några till Finland i just Finland, annars är allt som kommer byggt i Polen av denna modell - så kanske 2017 blir starten för ren Polen-byggnation av 320/320LE?

I Finland verkar endast Interlinken bli ensam modell.

Om man spånar lite kan man se trenden att Interlink LD, som är lägsta modellen - alltså jämförbar med OmniExpress 320 utan LE - så tar man på sikt bort 320, och behåller bara 320LE.
Personligen tycker jag 320LE enbart verkar vara ett påhitt för att hålla finska kunder som inte kan tänka framåt, och finska arbetare på gott mod. Man konkurrerar ju med sig själv jämfört med Citywide LE - och det finns i längden ingen egentlig anledning till ju.

För övrigt kan sägas att både fabriken i Finland och den i Polen i stort sett är fullbelagda med full produktionstakt året ut - så det går bra för Scania nu.

Sen ska sägas till Scanias nackdel - information på deras hemsida vad gäller bussar har alltid varit...ja...urusel..."vi har en buss och den kan fås i olika längder och olika höjder med olika bränslen...punkt"...typ så.
Inga downloads av tekniska specifikationer, ingen info om olika motorer, växellådor, inredningar, ordentliga bilder osv som "alla andra" tillverkare har" på sina hemsidor...
Dock kan man gräva runt lite på Scanias andra länders hemsidor som Italien www.scania.it tex, och där finna downloads av alla olika modeller tex - men då på italienska förstås.

/Uffe

Bussmicke

Flytta till Polen,  bara ett sätt att dumpa löner..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

Eller ett sätt att överleva i dagens konkurrens. Scania var ju relativt tidiga med att flytta produktion dit, men idag har ju både Volvo och MAN en stor del av sin bussproduktion i Polen.
Mercedes har ju stor produktion i Turkiet av ungefär samma skäl.
Linjebussar är ju något av ett nödvändigt ont för de stora tillverkarna eftersom det är så små volymer jämfört med lastbilarna och då gäller det att bygga bussarna så billigt som möjligt. 

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

CW66

Håller helt med Fredrik. Tyvärr Micke vet du inte mycket om hur det ekonomiskt fungerar att tillverka buss märker man på sådana okunniga kommentarer

Precis som Fredrik säger måste man få ner priset till vettiga nivåer, och det går inte att få i ett höglöneland, då skulle bussarna bli väldigt, väldigt dyra.
Jag misstänker Micke att valde du mellan en kamera som kostade 10.000 made in Japan eller samma kamera för 20.000 made i Sverige valde du det billigare priset?

I stort sett alla tillverkare har produktionen "utomlands" jämfört var huvudkontoret ligger.

Scania i Polen - och Finland...vilket jag snart tror det är slut med i längden.
Volvo i Poilen - och i Finland...vilket ju hade ett begränsat kontrakt som snart borde gå ut på Carrus-fabriken - och då blir det nog saga all för 9700 made in Finland tror jag.

MAN har i Polen och Turkiet
Neoplan byggde ju i Tyskland, men har flyttat produktionen till Turkiet.

MB bygger Citaro och Integro i Tyskland, men Tourismo och Intouro i Turkiet

Setra bygger fortfarande allt i Tyskland om jag inte har helt fel.

Johan B

Tack för infon Ulf! Jag vill nog påstå att jag upplever 320LE som en buss planerad för längre regionkörningar än Citywide som, trots att den finns i regionutförande, känns mer som en stadsbuss där man hängt upp lite bagagehylor och dyl bara för att ha något att erbjuda. Hur som helst, hoppas de får sälja många av den här modellen :)

pn81

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 15 juni 2016, 22:21:59 PM
Setra bygger fortfarande allt i Tyskland om jag inte har helt fel.
De Setramodeller som har tilläggsnamnet "Business" (eller åtminstone vissa av dem) byggs tydligen i Turkiet:
http://www.bussmagasinet.se/2013/11/premiar-for-turkisk-setra-for-forortstrafik/

Jag har också fått den uppfattningen att Mercedes-Benz Integro byggs i Tyskland men om man söker på "Västanhede" på SBH så står det på vissa av deras Integro-bussar att de har karossen "Mercedes-Benz Türk A.S. Integro L". Byggs Integro på två ställen?

Jag blev förvånad när jag läste i tidigare inlägg att Scania fortfarande säljer OmniExpress 320 när man har lanserat Interlink LD. Gör man likadant när det gäller OmniExpress 340 & 360 / Interlink MD & HD?

Jag tycker också att det verkar underligt att Scania konkurrerar med sig själva genom att sälja OmniExpress 320LE när man redan har Citywide LE men det kanske är som det står i ovanstående inlägg att 320LE är tänkt för längre körningar än Citywide LE?