Hur gick det med Zondas Starliner II-kopia i Sverige?

Startat av Niklas Bygdestam, 29 november 2007, 23:37:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det talades förut om att ett par kinesiska Zonda-bussar som är kopior av Starliner II skulle varit på väg till Sverige. Senare verkar detta ha skjutits upp på framtiden. Men hur gick det? Vart tog de bussar som var tänkta att gå till Sverige vägen? Gick de till något annat europeiskt land istället? Vilket land kan de då ha gått till? Hur blir det med Zonda "Starliner II-kopior" i Sverige? Kommer det några sådana eller finns det inte längre några planer alls längre att försöka marknadsföra Zonda i Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 november 2007, 23:37:43 PM
Det talades förut om att ett par kinesiska Zonda-bussar som är kopior av Starliner II skulle varit på väg till Sverige. Senare verkar detta ha skjutits upp på framtiden. Men hur gick det? Vart tog de bussar som var tänkta att gå till Sverige vägen? Gick de till något annat europeiskt land istället? Vilket land kan de då ha gått till? Hur blir det med Zonda "Starliner II-kopior" i Sverige? Kommer det några sådana eller finns det inte längre några planer alls längre att försöka marknadsföra Zonda i Sverige?

Toni Schönfelder, som var mannen bakom att ta hit Zondas Starliner-kopior, lyckades sälja  de tio reserverade bussarna till ett annat land till ett bättre pris än vad han hoppades kunna få ut i Sverige. Jag vet inte vilket land, men med tanke på Tonis diplomatiska kontakter kan man väl tänka sig att det blev något OSS-land.
Intresset för att marknadsföra Zonda i Sverige har han säkert kvar men det gäller ju också att få loss bussar till ett bra pris. När jag pratade med Toni för ungefär ett halvår sedan var det i alla fall hans avsikt.
Zonda skall alltså inte förväxlas med KingLong. De första exemplaren av de senare kommer med all sannolikhet till Sverige i december.