Huvudmeny

SL 430X"Vallbo"...

Startat av Ulf Berlin, 13 juni 2016, 19:47:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...som,enl tidtabellen,namnas"Vallbovägen"och är sluthållplatsen för 2 st turer på eftermiddagen
och denna hållplats är den sista på Fågelviksslingan innan man kommer ut på vägen till Återvall.
Hur länge har denna destination funnits?/Ulf
(Keolis 5516 vid Slussen idag syns på bilden)
http://sl.se/ficktid/vinter/V430.pdf

Carl Eric

Har förekommit ganska länge!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Henke

Kom till nån gång  i början av nuvarande avtalsperiod om jag inte minns fel.   Keolis började med förstärkningsbussar på vissa linjer, bl.a 430X  Skyltades först "Extrabuss" samt med skriven skylt i rutan "Endast till Vallbovägen".   Sen om jag inte minns helt fel så fanns destinationen "Vallbovägen" ett tag innan "Vallbo" kom dit.

Fanns liknade variant på förstärkningsbuss, Linje 440 till Hemmesta från Slussen.  Numera bortagna och ersatta av ordinarie linje 435 som nu trafikerar i bägge rikningar.

Att man inte från början kunde köra just 435 som förstärkningsbuss/extrabuss till Hemmesta berodde på att det inte gick att förstärka en tur som inte finns om jag förstod det rätt.

Frippe Fribas

Ja, enligt SL kan man normalt bara förstärka befintliga avgångar, det går alltså inte att uppfinna egna avgångar bara för att många resenärer vill det... 😉