Huvudmeny

SL 430X"Vallbo"...

Startat av Ulf Berlin, 13 juni 2016, 19:47:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...som,enl tidtabellen,namnas"Vallbovägen"och är sluthållplatsen för 2 st turer på eftermiddagen
och denna hållplats är den sista på Fågelviksslingan innan man kommer ut på vägen till Återvall.
Hur länge har denna destination funnits?/Ulf
(Keolis 5516 vid Slussen idag syns på bilden)
http://sl.se/ficktid/vinter/V430.pdf

Carl Eric

Har förekommit ganska länge!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Henke

Kom till nån gång  i början av nuvarande avtalsperiod om jag inte minns fel.   Keolis började med förstärkningsbussar på vissa linjer, bl.a 430X  Skyltades först "Extrabuss" samt med skriven skylt i rutan "Endast till Vallbovägen".   Sen om jag inte minns helt fel så fanns destinationen "Vallbovägen" ett tag innan "Vallbo" kom dit.

Fanns liknade variant på förstärkningsbuss, Linje 440 till Hemmesta från Slussen.  Numera bortagna och ersatta av ordinarie linje 435 som nu trafikerar i bägge rikningar.

Att man inte från början kunde köra just 435 som förstärkningsbuss/extrabuss till Hemmesta berodde på att det inte gick att förstärka en tur som inte finns om jag förstod det rätt.

Frippe Fribas

Ja, enligt SL kan man normalt bara förstärka befintliga avgångar, det går alltså inte att uppfinna egna avgångar bara för att många resenärer vill det... 😉
Samma koncept gällde i Norrtälje när jag jobbade där, i stället för att anpassa extrabussarna till 676s avgångar och ankomster fick man bläddra i tidtabellen och försöka hitta någon lämplig avgång på 636 och 637. Jag tror till och med att jag förstärkte en 643 vid något tillfälle. Att resenärerna vill komma till sina destinationer så fort som möjligt var inget SL tog någon större hänsyn till så jag kan tänka mig att det var och sannolikt fortfarande är så liknande sätt även i Värmdötrafiken.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Hasse L

Man skulle kunna skylta Fågelvik eller Fågelvik/Vallbovägen i åminnelse av gamla linje 21 till Fågelvik som vände vid Tranarövägen. Linjenumret 21 försvann någon gång runt 1960-61 när linje 20 till Eknäs tog över sträckan. De flesta turerna på linje 21 hade troligen länge varit "med linje 20 som framföres via Fågelvik", dock.

Ursäkta litet historik i fel forumdel.
/Hasse

Lars_L

Fast tänker man efter är det kanske en vettig tanke att inte få förstärka tur med annan linje, även om den i vissa sammanhang kan verka något besynnerlig och byråkratisk. Kruxet med 435 var väl framförallt att man inte ville att den skulle ha avgångstider från två olika startdestinationer (med 435C från CT), därför blev man ju sedan också tvungen att sätta in fler turer på 436 och 440.

När sedan SL behövde spara förra året, var det ju inget problem att få flytta över c-turerna på 435 på eftermiddagarna till Slussen...

Men egentligen får ju inte 435 finnas från Slussen, eftersom det enligt regelverket (förutom då att den ibland går från CT) bara är en förkortad variant av de andra linjerna och en sådan variant får ju inte ha eget linjenummer enligt riktlinjerna. Kortturerna till Hemmesta borde väl alltså egentligen heta 437. Det är väl därför problemet finns...Sedan är väl frågan om det ska vara så eller inte - vad är egentligen lättast för resenärerna?

Det här med nummer på öar har ju dock hanterats olika. Tidigare var det ju vanligt att ha samma nummer för en linje som går ut till en ö, trots en stor mängd linjevarianter, så är det ju lite fortfarande med 434, för att inte tala om på andra håll, såsom till Ljusterö.

Det besynnerliga med SL:s riktlinjer är väl snarast att de ibland blir så formella, medan man i realiteten och av tradition haft så många undantag i linjenätet från sina principer. Bara detta att det fortfarande finns en del linjer på 57x, som inte är stomlinjer - eller att 872 fick vara stomlinje fram till förra året, trots att den väl inte riktigt uppfyllde senare tiders riktlinjer och inte ens med speciellt hög turtäthet.

Ulf Berlin

Citat från: Hobgoblin skrivet 15 juni 2016, 21:50:36 PM
Man skulle kunna skylta Fågelvik eller Fågelvik/Vallbovägen i åminnelse av gamla linje 21 till Fågelvik som vände vid Tranarövägen. Linjenumret 21 försvann någon gång runt 1960-61 när linje 20 till Eknäs tog över sträckan. De flesta turerna på linje 21 hade troligen länge varit "med linje 20 som framföres via Fågelvik", dock.

Ursäkta litet historik i fel forumdel.
/Hasse
Ok.
Du har säkert någon sådan skyltning i dina gömmor?/Ulf

Hasse L

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 juni 2016, 11:48:49 AM
Ok.
Du har säkert någon sådan skyltning i dina gömmor?/Ulf
Nej, själv hade jag då ännu inte börjat fotografera och har inte heller hittat någon bild uppvisande denna skyltning. Men jag cyklade gärna till Borgmästargatan och försåg mig med de olika turlistbladen som fanns i separata fack i en trähylla alldeles innanför dörren till bussexpeditionen. Att lägga ut 25 öre på den häftade, kompletta turlistan var ännu inte att tänka på.
Här kommer ett par turlistor från sista sommaren då linjenumren 21 och 22 användes. Värt att veta är kanske att i vinterturlistorna trafikerades Fågelvik och Mörtviken bara under veckosluten. En fredagstur ut fanns under vår och höst. /Hasse

Ulf Berlin

Tack,men tänkt mest på skyltningarna i senare tid.../Ulf